همانطور که می‌دانید هر علم و دانشی مباحث و موضوعات مربوط به خود را دارد که این موضوع دقیقاً برای حوزه سئو و فناوری‌های مربوط به سایت نیز برقرار است. یعنی شما اگر می خواهید به عنوان یک متخصص سئو در این زمینه فعالیت کنید، به عنوان اولین قدم باید تمامی اصطلاحات مربوط به این دانش را به خوبی بدانید. چون در هر صورتی شما اگر به صورت حرفه‌ای هم این حوزه را دنبال کنید، نیاز به یک دانش پایه دارید تا بدون هیچ مسئله و مشکلی بتوانید مسیر خود را طی کنید.

پس در این مقاله سعی می‌کنیم با یک بیان ساده، اساسی ترین و کاربردی ترین مسائلی که در حوزه سئو به آن نیاز دارید را برای شما توضیح دهیم تا با استفاده از این مفاهیم، بتوانید درک بیشتری را نسبت به دانش کلی سئو و بهینه سازی سایت داشته باشید.

معرفی مهمترین اصطلاحات در بستر سئو سایت

اگر بخواهیم یک دسته بندی مشخصی درباره اصطلاحات مرتبط با سئو ارائه دهیم، بهتر است بگوییم گروهی از اصطلاحات مشخص شده ای ارتباط مستقیمی با فرآیند سئو دارند؛ به طور مثال مفاهیمی مانند seo on page، seo off page و.. دسته ای از اصطلاحاتی هستند که متخصصین فعال در این عرصه باید در وهله اول با آن ها به طور کامل آشنا شوند.

در ادامه ما مهم ترین و البته کاربردی ترین اصطلاحاتی که شما باید قبل از شروع آموزش سئو آن ها را بدانید، برایتان معرفی می کنیم.

در ابتدا به عنوان مقدمه بهتر است بیان کنیم که کلمه SEO مخفف  عبارت search engine optimization است. به طور کلی منظور از این عبارت یعنی انجام یک فرایند مشخص جهت بهینه‌سازی موتور جستجو که یک متخصص سئو باید هدف خود را در این راستا بگونه ای پیش ببرد که سایت هدف جز سه لینک برتر صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

مفهوم seo on page; همانطور که مطلع هستید در انجام اصولی سئو سایت، شما باید اقداماتی را در حوزه داخلی و خارجی سایت هدف انجام بدهید. به مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی که به واسطه امور داخل سایت، سبب رتبه گیری آن می‌شود، سئو داخلی و یا اصطلاحاً seo on page می‌گویند. موضوعاتی مانند بارگذاری و آپلود محتوای یونیک و همچنین ایجاد لینک‌های داخلی، مواردی هستند که به این حوزه مربوط می‌شوند.

توضیح seo off page: در مقابل سئو داخلی، ما باید توجه ویژه‌ای را به خارج از فضای سایتمان داشته باشیم که در این باره باید بدانید مواردی مانند رپورتاژ آگهی، استفاده از لینک سازی خارجی، در بستر seo off page قرار می گیرد که یعنی شما در رابطه با بهتر کردن جایگاه و رتبه سایت خودتان از عوامل بیرونی سایت کمک می گیرید.

سئو تکنیکال: تمامی علم و دانشی که در سرتاسر جهان وجود دارند، دارای یک بخش فنی هستند. این موضوع درباره سئو نیز برقرار است؛ یعنی شما باید گام ها و قدم‌هایی را بپیماید که مربوط به موارد فنی یک سایت است.
دسته‌ای از اقداماتی که عموماً تمامی آن ها به موارد فنی و تکنیکی یک سایت مرتبط است، سئو تکنیکال می‌گویند. یک سری از عواملی مانند سرعت سایت، مپ سایت و حتی ایجاد کدهای خاصی در رابطه با ساختار سایت، هدف سئو تکنیکال می باشد.

سرچ کنسول؛ اگر فرض کنیم یک سایت مانند یک باشگاه فوتبال عمل می کند، سرچ کنسول دقیقا مانند یک آنالیزگر است. این ابزار اطلاعات جامع و کاملی را درباره سایتتان به نمایش می گذارد تا درک و آگاهی بیشتری را در رابطه با موفقیت سایت خودتان داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس: اما در برخی از موارد متخصصین سئو سعی می‌کنند به صورت حرفه ای تر دانش و اطلاعات کاملی را درباره سایت هدف کسب کنند. در چنین مواقعی شما می توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید که نسبت به سرچ کنسول در زمینه ارائه اطلاعات تکمیلی یک ابزار حرفه‌ای تر قلمداد می شود. به واسطه گوگل آنالیتیکس می توانید اطلاعات کامل تری مانند تعداد کاربران و مخاطبین حاضر در سایتتان، حتی میانگین سنی آن‌ها و البته میزان بازدید از سایت هدف بر اساس یک مدت زمان مشخص را بررسی کنید.

گوگل ADS؛  در واقع گوگلADS ابزاری است که در حوزه ارائه تبلیغات از سوی گوگل فعالیت می کند. البته فعالیت این ابزار در جهتی انجام می‌شود که شما به واسطه کلمه کلیدی سایت خود، می توانید صفحه ای را از سایتتان به این ابزار معرفی کنید که در اعضای ایجاد بازدید و ترافیک بیشتر یک مبلغ مشخصی را از شما دریافت می کند.

آشنایی با مهمترین مفاهیم لینک سازی در طی سال ۲۰۲۳

عمومی ترین مفاهیمی که به طور رایج در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ با آن برخورد می‌کنیم، کلمه لینک است. در واقع منظور از کلمه لینک یعنی یکسری از پیوندهایی که یک صفحه به صفحه دیگر متصل می‌کند و باعث می‌شود افراد و کاربران دسترسی سریع تری را از داخل یک صفحه به صفحه دیگری داشته باشند. البته مفهوم لینک در سئو سایت فقط به این تعریف خلاصه نمی‌شود و امروزه ابعاد و اشتراکات مختلفی در حوزه لینک سازی برای سئو سایت وجود دارد.

بعضی اوقات یک سایت برای اینکه منبع کامل تری را درباره موضوع یک محتوای خود معرفی کند، سعی می‌کند لینکی را بسازد که کاربران را به یکی از صفحات سایت شما منتقل کند. به چنین فرایندهایی که باعث می‌شود سایت های مختلف به واسطه یک پیوند، اتصالی را با صفحات شما داشته باشند، بک لینک گفته می‌شود. در واقع زمانی استفاده از بک لینک یک اقدام حرفه ای تلقی می‌گردد که طبق نظر متخصصین سئو، رقابت برای یک کلمه کلیدی در مرحله ای سخت و دشواری قرار بگیرد.

مفهوم بعدی که درباره لینک سازی باید بدانید، outbound link است که منظور از آن یعنی اینکه شما لینکی را در صفحه خودتان ایجاد می‌کنید که کاربران را به یک صفحه از سایت دیگری منتقل می‌کند. بطور کلی، لینک سازی توسط وب سایت های مختلف، کاملا متداول و مرسوم است که عموماً به تمامی این فرایندها، لینک سازی خارجی می گویند.

۴ مفهوم طلایی درباره متن و سئو محتوا

اولین مفهومی که درباره سئو محتوا باید بدانید، تکست و یا اصطلاحاً محتوای جایگزین است. عموما این دسته از متون زمانی کاربرد دارند که تصویر درج شده در سایت برای مخاطبین نشان داده نمی شود و به همین خاطر این دسته از مطالب جایگزین تصاویر می‌شوند تا اطلاعات کامل تری را در ازای تصاویر موجود، برای کاربران به نمایش بگذارند.

کلمه کلیدی یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که هر وبمستری باید با آن آشنایی داشته باشد؛ چون هدف شما در روند سئو یک سایت این است که بر اساس آن کلمه کلیدی، سایت هدف را در جایگاه و رتبه ای قرار بدهید که وقتی کاربران و مخاطبان، کلمه مورد نظر را در موتور جستجوگر گوگل سرچ می کنند، سایت شما به عنوان یک صفحه معتبر در لینک های تاپ صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

البته در برخی از موارد کلمه کلیدی در بستر دامنه استفاده می شود که این موضوع تاثیر شگفت انگیزی بر سئو سایت می گذارد. اگر دقیقا عین کلمه کلیدی در داخل دامنه و به عنوان آدرس به کار گرفته شود، به آن  Exact match domains می‌گویند. ولی در عین حال اگر کلمه کلیدی همراه با عبارت و کلمه دیگری در آدرس دامنه مورد استفاده قرار بگیرد به آن Exact match keywords گفته می‌شود.

بخشی از یک محتوا که به عنوان نمونه در زیر لینک و آدرس یک سایت قرار می‌گیرد تا معرفی کننده آن صفحه باشد، توضیحات متا گفته می شود. در هر صورتی یک وبمستر باید دقت بالایی را نسبت به نگارش و قرارگیری توضیحات متا داشته باشد. چون هر چقدر این عبارت به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی‌تر نوشته شود، بهتر می‌تواند سایت مرجع را معرفی کند.

اساسی ترین ابزار گوگل برای سئو در سال ۲۰۲۳

همانطور که رقابت سخت و دشواری در جهت گرفتن لینک های برتر صفحه اول گوگل وجود دارد، شما هرچقدر شناخت کامل تری را نسبت به ابزار آلات گوگل در جهت بهبود رتبه سایت داشته باشید، قطعا می توانید طبق اصول درست و مشخصی از این ابزار آلات استفاده کنید تا ثمره آن را برروی رتبه سایت خودتان مشاهده کنید.
این دسته از ابزار آلات به چند مدل مختلف قابل معرفی هستند، اما یکی از مهمترین آن ها را در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

  • Google page speed insight

این ابزار، یک بررسی کاملی را در رابطه با سرعت سایت در اختیار شما قرار می دهد. همچنین علاوه بر مشخص کردن سرعت لود شدن سایت در سیستم های کامپیوتری، سعی می‌کند میزان ایندکس شدن وب سایت هدف را در سایر وسایل ارتباطی دیگر مانند تبلت و گوشی همراه نیز نشان دهد و بدین ترتیب شما می توانید بر حسب اطلاعات درج شده در این سایت، یک دانش نسبتاً کاملی را نسبت به سرعت لود شدن سایت خودتان در سیستم های مختلف دریافت کنید. 

همچنین در این ابزار سعی شده است که بر حسب میزان سرعت بالا آمدن سایت هدف، یک نمره ای در بازه صفر تا صد به وبسایت مربوطه داده  شود که اگر نمره دریافتی بین عدد ۸۵ تا صد قرار داشته باشد قطعاً سرعت وب سایت شما خوب و عالی در نظر گرفته شده است اما در مقابل آن اگر نمره مشخص شده کمتر از عدد ۸۵ و یا به طور کلی در بازه ۵۰ تا ۸۰ باشد، قطعاً سرعت وب سایت هدف در یک حالت عالی قرار نمی گیرد و باید بگوییم که سرعت آن وب سایت در حد متوسط است.

یک فرصت طلایی با سندباکس و گوگل هانیمون

زمانی که یک سایت طراحی و تاسیس می شود، از سوی گوگل یک بازه زمانی برای آن تعیین می گردد که اصطلاحاً به آن سندباکس می‌گویند. در بازده زمانی سندباکس، شما هرچقدر محتوا تولید کنید گوگل بر اساس ارزیابی‌های خودش به سایت شما رتبه نمی‌دهد و حتی در نتایج گوگل نیز به عنوان یک منبع تحقیقاتی، سایت شما برای کاربران نمایش داده نمی شود.

البته اهمیت سندباکس از زمانی آغاز می گردد که شما به این موضوع پی ببرید که اگر در این بازه زمانی سعی کنید ارزش سایت خودتان را در ارزیابی های گوگل نشان بدهید، می‌توانید در بدو ورود به این هوش مصنوعی قدرتمند، جایگاه خوبی را کسب کنید. چون هدف اصلی گوگل از ایجاد فضای سندباکس، بررسی سایت از جهت های مختلف است.

علاوه بر ایجاد فضای سندباکس، گوگل هانی مون یا ماه عسل گوگل یکی از مفاهیم دیگری است که یک وبمستر باید با آن آشنا باشد، گوگل در بازه زمانی هانی مون ارتباط مخاطبین و کاربران را با سایت تازه تاسیس از لحاظ سرچ کلمه کلیدی بررسی می‌کند. در چنین مواقعی گوگل یک رتبه و جایگاه عالی را به سایت هدف می دهد که از این جهت این فرآیند برای سئو سایت بسیار ارزشمند تلقی می گردد. یعنی اگر در فضای هانی مون وبمستر سعی کند با محتوا های کاملاً ارزشمند و مفید جایگاه خود را حفظ نماید، می تواند تعداد کاربرانی که بر حسب کلمه کلیدی وارد سایت می‌شوند را افزایش دهد و همچنین تعداد کاربران ثابت را حفظ کند.

جهت سفارش سئو و مشاوره با شرکت سئو مهام در تماس باشید.