شاید بارها مقالات و محتواهای مختلفی را در سایت خودتان آپلود کرده باشید اما متاسفانه تاثیر خوبی بر سئو و رتبه سایت هدف نگذاشته است. پس در اینجا یک سوالی شکل می‌گیرد که مشکل کار از کجاست؟ آیا مطالبی که ما در سایتمان بارگذاری می‌کنیم، ممکن است بعد از یک مدتی از سوی گوگل جزء مطالب نامناسب و بی ارزش قلمداد شود؟

در پاسخ به این سوالات باید بیان کنیم که گوگل در هیچ صورتی مطالب سایت شما را جزء موارد بی ارزش در نظر نمی‌گیرد مگر این که شما یک سری از قواعد و قوانینی را زیر پا بگذارید که در این باره گوگل علاوه بر خارج کردن محتوای شما از بخش جستجو، ممکن است سایت مذکور را با جریمه‌هایی روبرو سازد.
اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک مقاله را باید در سایت بارگذاری کنیم و یا به طور کلی یک مقاله یونیک و ارزشمند باید بر اساس چه شروط و قوانینی نگاشته شود، در ادامه با ما همراه باشید تا به یک سری از نکات کاربردی و مهم درباره نوشتن یک محتوای مفید مطلع شوید.

مهمترین نکات نگارشی محتوا در سال 2023

بدون تردید پایه و اساس موفقیت یک سایت، محتواهایی است که در آن آپلود می‌شود. پس اگر می‌خواهید سئو سایت شما با موفقیت پیش برود و هیچ گونه مشکلی برای آن به وجود نیاید، بهتر است به چند نکته ای که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم توجه کنید.

هدف دار پیش بروید

گام نخست در رابطه با نوشتن یک محتوایی که می‌تواند تاثیر درجه یک و بی نقصی بر روی رتبه گیری سایت بگذارد، توجه به هدف سایت است. یعنی شما قبل از شروع کردن به نوشتن یک محتوا باید یک هدف مشخصی را در نظر بگیرید و بر اساس همان هدف محور اصلی محتوای خودتان را پیش ببرید.

به طور مثال اگر سایت شما در حوزه خرید و فروش دوچرخه فعالیت می‌کند، باید تمامی محتواهای آپلود شده در سایت شما، سمت و سویی را با موضوع دوچرخه، دوچرخه سواری، خرید و فروش تجهیزات دوچرخه و… داشته باشد. البته در این مسیر فراموش نکنید که شما باید قواعد دستوری و همچنین نوع نگارش خودتان را با نحوه درک کاربران سایتتان پیش ببرید تا ارتباط صمیمی تر و دوستانه تری را با محتوا سایت شما داشته باشند.

روش های مختلفی را امتحان کنید.

امروز علاوه بر محتوای متنی، روش‌های مختلفی برای آپلود کردن محتوا در سایت وجود دارد. به طور مثال برخی از کاربران که حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند، سعی می‌کنند برای آموزش خودشان از محتواهای ویدیوی استفاده کنند. همچنین طراحی اینفوگرافیک یکی از روش‌های ارائه محتوا در سایت‌ها به حساب می‌آید.

از اضافه گویی پرهیز کنید.

زمانی که به یک سایت مراجعه می‌کنید و می‌بینید که مطالب آن سایت دارای هجویات و اضافه گویی‌های بیش از اندازه است، قطعاً از مطالعه مطالب آن صرف نظر می‌کنید.

چون دیدگاه شما در این زمینه بر این اساس شکل می‌گیرد که مطالب آن سایت به علت طولانی بودن حوصله سربر قلمداد می‌شوند. پس در گام بعدی سعی کنید مطالب و محتواهای سایت خودتان را در قالبی قرار بدهید که از هجویات و اضافه گویی‌های بیش از اندازه دور باشد.

نقشه راه داشته باشید.

یکی از رازهای مهم و اساسی که تاثیر چشمگیری بر روی محتوای شما می‌گذارد، نقشه راه است. یعنی شما قبل از شروع به نوشتن یک محتوا باید نقشه راهی را تهیه کنید که اطلاعات کاملی درباره موضوع متن، نوع نگارش و قالب کلی آن در اختیار شما قرار می‌دهد.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع نوشتن یک مطالب بهتر است درباره موضوع آن، اطلاعات کاملی را کسب کنید و نسبت به کلمات کلیدی آن آگاه باشید.
همین موضوع می‌تواند تاثیر مفید و سودمندی بر روی سئو سایت شما بگذارد چون هر چقدر مطالب و محتوای ارائه شده بر اساس یک نقشه راه درست و اصولی باشد، قطعاً می‌تواند برنامه شما را کاملا منظم و طبق یک تقویم زمانی مشخص جلو ببرد.

تاثیر محتوا بروی سئو سایت

سه شرط اساسی وجود دارد که شما اگر آن را درباره محتوای سایت خودتان بدانید، قطعا تاثیر مثبتی نسبت به رتبه بندی آن دریافت می‌کنید.

۱) دوری از محتوا کپی؛ اولین قانونی که باید به آن توجه داشته باشید، پرهیز از محتوای کپی است. یعنی در هیچ حالتی نباید محتوای سایت دیگری را در سایت خودتان آپلود کنید و حتی بخش کوچکی از آن را در محتوا خودتان به کار بگیرید. زیرا این موضوع سبب می‌شود که گوگل برداشت منفی از محتوای شما داشته باشد و آن را در زمره محتواهای بی ارزش قرار بدهد.

۲) قواعد دستوری و هندینگ‌ها را رعایت کنید؛ بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که هر چقدر عبارات و پاراگراف کوتاه باشد، تاثیر مستقیمی بر علاقه کاربران جهت خواندن آن می‌گذارد. پس در رابطه با ایجاد پاراگراف‌ها توجه ویژه‌ای به ساده نویسی و البته کوتاه نویسی داشته باشید.

۳) فاصله کلمات کلیدی را رعایت کنید؛ استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در متن یک محتوا می‌تواند تاثیر مخرب و منفی بر سئو سایت بگذارد . بر این اساس شما باید فاصله‌ کلمات کلیدی را در قالب یک محتوا رعایت کنید و سعی کنید در هیچ صورتی این قانون را زیر پا نگذارید.

رعایت این سه شرط دقیقاً تاثیر سودبخشی بر روی یک وب سایت می‌گذارد. چون امروزه اصلی ترین عاملی که سبب رتبه گیری یک وب سایت می‌شود، محتوا و مطالب آن است. به همین خاطر ارائه محتوا سایت، یک تخصص به حساب می‌آید که افراد در این زمینه باید با علم و دانش خودشان سعی کنند مطالبی را در یک سایت قرار بدهند.

مراحل ساختاری سئو محتوا

شاید تا الان سوالی در ذهنتان شکل گرفته باشد که در رابطه با یک محتوا سئو باید چه مراحلی را رعایت کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که مراحل کلی یک محتوا سئو باید گام به گام انجام بشود. یعنی شما در رابطه با نوشتن یک مطلب بهتر است ساختار آن را از کل به جز رعایت کنید تا در هیچ صورتی صدمه‌ای به یونیک بودن و بطن نگارشی محتوای شما وارد نشود.

مرحله اول) تعیین هندینگ‌ها
بهتر است محتوای خود را با یک مقدمه آغاز کنید و سرانجام آن را با یک سخن آخر به پایان برسانید. اما در بین مقدمه و نتیجه‌گیری کلی باید توجهی به عناوین و تیترها نیز داشته باشید. در رابطه با همین مبحث، شما می‌توانید طبق نمودار شاخه و برگ عمل کنید یعنی هر عنوان اصلی را به چند زیر عنوان تقسیم بندی کنید تا بتوانید در رابطه با آن موضوع، اطلاعات بهتری را ارائه دهید.

مرحله دوم) توجه به کلمه کلیدی
برای اینکه محتوا شما در فرایند جستجوی گوگل قرار بگیرد، باید از کلمات کلیدی در قالب یک مطلب استفاده کنید. در چنین مواقعی به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت مشخص شدن موضوع اصلی محتوای شما، بهتر است کلمات کلیدی را حتماً در پاراگراف اول هر عنوان استفاده نمایید.

مرحله سوم) تعداد پارگراف‌ها و جملات
کاملاً مختصر و مفید بنویسید و سعی کنید پاراگراف‌های شما بیش از ۳۰۰ کلمه نباشد. در واقع این موضوع به دو شرط اصلی وابسته است؛
۱) باعث می‌شود مخاطب و کاربران سایت شما ارتباط بهتری را با مطالب برقرار کنند.
۲) دلیل دوم در رابطه با نحوه نگارش محتوا است که از ایجاد هجویات و شاخ و برگ های بیش از اندازه جلوگیری می‌کند.

مرحله چهارم) چند رسانه ای کردن محتوا
برای اینکه بتوانید مفاهیم و موضوعات درون یک محتوا را به کاربران خودتان بهتر منتقل کنید، به شما توصیه می‌کنیم که در کنار ارائه مطالب متنی، سعی کنید از تصاویر و کلیپ‌های مرتبط با موضوع کلی متن نیز استفاده کنید تا بدین شکل اطلاعات موجود در متن را به صورت بصری نیز در اختیار کاربران خود قرار بدهید.

مرحله‌ آخر) محتوا خود را قبل از آپلود کردن بخوانید.
برای اینکه یک مرور کلی نسبت به محتوای نگاشته شده از سوی خود داشته باشید، حتماً بعد از نوشتن محتواهای خود، آن را یک بار برای خودتان مطالعه کنید تا متوجه ایرادات آن بشوید و سپس به فکر آپلود کردن آن محتوا باشید.

چگونه یونیک بودن محتوا را تشخیص بدهیم؟

در برخی از موارد ممکن است بخشی از محتوای شما به صورت تصادفی از سوی گوگل به عنوان یک محتوای کپی شناخته شود.

برای اینکه شما از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، بهتر است چند نکته را درباره بررسی سئو محتوا خود از لحاظ کپی، بدانید.

اولین و شاید متداول ترین روشی که افراد برای بررسی محتوای خود از لحاظ کپی بودن استفاده می‌کنند، سرچ عبارت‌های 30 کلمه‌ای هر بخش از محتوا در موتور جستجوگر گوگل است.

در چنین مواقعی اگر محتوا شما کپی باشد، گوگل نزدیک ترین سایتی که آن محتوا را پوشش می‌دهد، به صورت بولد شده برای شما به نمایش می‌گذارد.

اما در مقابل این ترفند، استفاده از سایت  www.duplichecker.com روش دیگری است که در رابطه با بررسی کپی یک محتوا می‌تواند به شما کمک کند. در این باره بهتر است شما ابتدا در این سایت یک حساب کاربری ایجاد کنید تا بتوانید از خدمات مختلف آن بهره ببرید.