موتور جستجوی گوگل بر اساس الگوریتم ها کار می‌کند. این الگوریتم ها هستند که سبب می‌شوند یک سایت نسبت به سایتی دیگر در اولویت باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این الگوریتم ها و نحوه کار آنها را برای شما بیان کنیم. باید گفت که الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر هستند و باعث می‌شوند تا کاربران گوگل بهترین نتیجه را دریافت کنند. سئو کاران باید این تغییرات را دنبال کنند. در این صورت است که می‌توان یک سایت را به موفقیت رساند.

الگوریتم گوگل چیست؟

در ابتدا باید بفهمیم الگوریتم های گوگل چه هستند. در واقع الگوریتم یک سیستم ریاضی است که با آن می‌توان چند مسئله را تعریف کرده و آنها را به یک هدف یا نتیجه رساند. در واقع الگوریتم های گوگل به کاربران و متخصصان این زمینه نشان می‌دهد بهترین راه برای کسب رتبه در گوگل چیست. البته گوگل به طور واضح بیان نمی‌کند که این الگوریتم ها بر چه مواردی تمرکز دارند تا هدف مدیران سایت حول رضایت کاربران بچرخد. در ادامه به معرفی تمامی الگوریتم های گوگل می‌پردازیم.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم بوستون

در سال 2003 اولین الگوریتم گوگل به عنوان الگوریتم بوستون معرفی شد. در روند انجام این الگوریتم مطالب به صورت ماهانه و یا در بازه زمانی کمتری مورد بررسی قرار می‌گرفتند. بعد از مدتی این الگوریتم تغییر کرد و به صورت روزانه مطالب سایت ها را بررسی می‌کرد.

الگوریتم فلوریدا

این الگوریتم نیز در سال 2003 منتشر شد. این الگوریتم راه صحیح دریافت ترافیک و رنک گرفتن را به وبمستران و سئوکاران نشان داد. در واقع این الگوریتم بیان کرد که با انتخاب کلمه کلیدی و استفاده از لینک های داخلی و خارجی می‌توان در گوگل رتبه کسب کرد.

الگوریتم شخصی سازی نتایج جستجو

در سال 2005 الگوریتمی طراحی شد که به کاربران کمک می‌کرد تاریخچه جستجو خود را ببینند. در واقع این الگوریتم کمک می‌کرد تا کاربران با استفاده از تاریخچه جستجوی خود بتوانند بهتر به نتایج مورد نظرشان برسند.

الگوریتم جستجوی کلی

یکی از بهترین الگوریتم های گوگل که در سال 2007 منتشر شد الگوریتم جستجوی کلی  است. قبل از این الگوریتم با جستجوی یک واژه انواع نتایج اعم از مطالب، عکس ها، ویدیوها و … نمایش داده می‌شد. با انشار این الگوریتم تمامی این نتایج به صورت تفکیک شده از یکدیگر دسته‌بندی و نمایش داده شدند.

الگوریتم پیشنهاد گوگل

این الگوریتم پس از 4 سال استفاده آزمایشی بالاخره به ثبت رسید و مورد استفاده قرار گرفت. کارکرد این الگوریتم بدین گونه است که علاوه بر کلمه کلیدی واژه ها و موضوعات مرتبط و محبوب با جستجوی کاربر نیز نمایش داده می‌شود.

الگوریتم کافئین

گوگل برای حمایت و کمک به سایت های تازه ساخته شده در سال 2009 الگوریتم کافئین را معرفی کرد. این الگوریتم جستجوی کاربران را در تمامی سایت ها انجام می‌دهد و از حالت جستجوی لایه بندی شده فاصله گرفته شد.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا که در سال 2011 ساخته شد در پی شکایت و ناراضی بودن کاربران از محتواهای بی کیفیت ساخته شد. پاندا سایت هایی که محتوای ضعیف دارند یا از سایر سایت ها محتوا کپی می‌کنند را هدف قرار داده است و به مبارزه با سئو کلاه خاکستری می‌پردازد.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از مهمترین الگوریتم های گوگل است که سایت هایی که از طرق غیرقانونی و نامناسب قصد کسب رتبه را دارند را جریمه می‌کند. استفاده از کلمات کلیدی زیاد، خرید لینک، اعمال اسپم و سئو کلاه سیاه از جمله مواردی هستند که توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه می‌شوند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

پس از گذشت مدتی گوگل متوجه شد که کاربران نسبت به نتایج جستجو حساس هستند و می‌خواهند نتایج دقیق تر و نزدیک تری نسبت به عبارت جستجو شده ببینند.  پس الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 منتشر شد. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث شد که 90 درصد جستجوهای کاربران بهینه شوند.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر که در سال 2014 منتشر شد در واقع کمک می‌کند تا نتایج جستجو از نظر موقعیت جغرافیایی و مکانی بهترین باشند. در واقع گوگل با این الگوریتم سعی کرده است نتایج خود را با موقعیت مکانی جستجو کننده منطبق کند تا نتایج بیشتر برای کاربر مفید واقع شود.

الگوریتم رنک برین

رنک برین یک الگوریتم بر اساس هوش مصنوعی است که سعی می‌کند با توجه به کلمه کلیدی جستجو شده بهترین و نزدیک ترین نتیجه را نمایش دهد. در واقع این الگوریتم کمک می‌کند تا نتایج برای کاربران بهینه شود.

در این مقاله برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل را به شما معرفی کردیم. باید منتظر ماند و دید گوگل چه الگوریتم های دیگری را طراحی یا چه به روزرسانی هایی را منتشر خواهد کرد.