وب سایتی خوب است که علاوه بر طراحی زیبا و کاربر پسند، محتوای مناسبی نیز داشته باشد. محتوای خوب و با کیفیت بیشتر مورد توجه گوگل قرار گرفته و سبب می‌شود که سایت در موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری داشته باشد. هر چقدر رتبه سایت بهتر باشد شما به اهدافی که از طراحی سایت داشته‌اید نزدیک تر می‌شوید. سئو نسبت به سایر روش‌های تبلیغات اینترنتی تأثیرگذارتر بوده و می‌توان گفت تأثیری دائمی دارد.. اما روش‌های سئو سایت چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور مفصل به توضیح این واژه بپردازیم.

واژگان پر استفاده در سئو

در این بخش از مقاله قصد داریم کلماتی را که در سئو بیشترین استفاده را دارند برای شما توضیح دهیم تا با مفهوم این کلمات آشنا شوید.

سئو

الگوریتم های گوگل

گوگل و سایر موتور جستجوها برای اینکه بتوانند بهترین نتیجه را در اختیار کاربران قرار دهند یک سرس قوانین را تنظیم می‌کنند. این قوانین با استفاده از الگوریتم ها پیاده می‌شود. این الگوریتم ها به طور مرتب به روزرسانی شده و هر بار بهتر از قبل در تشخیص خطاها عمل می‌کنند. بنابراین استفاده از روش‌های درست سئو بسیار مهم است.

بک لینک چیست؟

اگر لینک سایت شما در سایت های دیگر قرار داده شود به سایت شما لینک داده شده که به آن در اصطلاح بک لینک می‌گویند. اگر این بک لینک ها به صورت درستی به سایت شما داده شود تأثیر بسیار مثبتی در سایت شما خواهد داشت.

ایندکس

ایندکس به این معنا است که محتوای سایت شما توسط گوگل ثبت شود. پس از نوشتن هر محتوا باید محتوا را در وبمستر ایندکس کنید در غیر این صورت زمان بیشتری طول می‌کشد تا محتوای شما ایندکس شود.

Submit

این عبارت به معنای تعداد آدرس های ثبت شده در گوگل وبمستر است. د حالی که ایندکس تعداد آدرس های تأیید شده می‌باشد.

تاثیر لینک در سئو سایت

هرچقدر تعداد لینک های سایت شما در سایت های دیگر بیشتر باشد گوگل بیشتر به سایت شما توجه می‌کند. البته این موضوع در صورتی است که سایت هایی که به شما لینک داده‌اند از رنک خوبی برخوردار بوده و عناوین سایت ها با موضوع سایت شما در ارتباط باشد.

تبادل لینک

در گذشته برای کسب بهتر رتبه در سئو از تبادل لینک استفاده می‌شد. یعنی دو سایت هر کدام لینک سایت مقابل را در سایت خود قرار می‌دادند. اما پس از مدتی گوگل اعلام کرد که اینکار نه تنها باعث ارتقا رتبه نمی‌شود بلکه در سئو تأثیر منفی خواهد داشت. البته سایت هایی که در یک زمینه کار می‌کنند می‌توانند این کار را انجام دهند اما باز هم تأثیر بسیاری بر روی سئو نخواهد داشت.

لینک های فالو یا نوفالو

لینک ها به دو صورت فالو و نوفالو هستند. لینک های نوفالو تأثیر مثبتی در سئو سایت نخواهند داشت. پس اگر تصمیم به خرید لینک گرفته‌اید حتما دقت کنید که لینک های خریداری شده فالو باشند. در واقع ربات های گوگل وارد لینک نوفالو نشده و آن را بررسی نمی‌کنند به همین علت این لینک ها تأثیری در سئو نخواهند داشت.

 انتخاب بهترین کلمات کلیدی

کلمه ای که می‌خواهید از طریق آن ورودی داشته باشید را کلمه کلیدی می‌گویند برای مثال سایت مهام در زمینه سئو فعالیت دارد پس در این کلمه نیاز به ورودی دارد. بنابراین یکی از بهترین کلمات کلیدی برای صفحه اول سایت سئو است.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار مختلف بهترین کلمه کلیدی را برای سایت خود انخاب کنید. یکی از این ابزار که رایگان نیز است سایت گوگل ترندز است. شما با این ابزار می‌توانید میزان جستجوی کلمات مختلف را جستجو کرده و با هم مقایسه کنید.

آدرس این ابزار: http://google.com/trends

انتخاب عنوان مناسب

عنوان همان تیتری است که در مرورگر نمایش داده می‌شود. بنابراین انتخاب یک عنوان مناسب که کاربر را جذب کند بسیار مهم است. به جز انتخاب یک عنوان جذاب، عنوان شما باید شامل کلمه کلیدی و بیانگر مطلب شما یا حیطه کاری شما باشد. انتخاب عنوانی شامل کلمه کلیدی شانس نمایش عنوان را در گوگل بسیار بالا می‌برد. به علاوه بهتر است تا آنجا که می‌توان عنوان را کوتاه کرد البته تا حدی که از جذابیت عنوان کاسته نشود.

متای توضیحات چیست؟

متای توضیحات قسمتی است که توضیحات کوتاهی درباره مطلب شما را در قسمت جستجو زیر عنوان مطلب و آدرس صفحه نمایش می‌دهد. این بخش خلاصه ای از مطلب است و اگر به خوبی نوشته شود می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. بهتر است یک یا دو بار کلمه کلیدی را در این بخش به کار ببرید اما از تکرار بسیار آن بپرهیزید. اگر قسمت توضیحات متا را پر نکنید گوگل خود قسمتی از مطلب شما را نمایش خواهد داد.

استفاده از برچسب ها

برچسب ها یا تگ ها به کاربر برای پیدا کردن بهتر مطالب مورد نظر کمک بسیاری می‌کنند. در گذشته سایت ها از تعداد زیادی برچسب استفاده می‌کردند که این موضوع سبب نارضایتی کاربران می‌شد زیرا با یک برچسب به سمت محتوایی کشیده می‌شدند که مد نظرشان نبود. به همین دلیل گوگل توسط الگوریتم پاندا کسانی که از برچسب های بسیار استفاده می‌کردند را جریمه کرد. از این رو استفاده از 4 تا 5 برچسب مرتبط با محتوا بهترین راه برای سئو سایت است.

آدرس پست

باید از کلمه کلیدی و کلمات مرتبط در آدرس پست های خود استفاده کنید. برای مثال اگر کلمه موتورسیکلت را در گوگل جستجو کنیم، پست ها و عناوینی که کلمه موتورسیکلت در آدرس پست آنها آمده است در رتبه بالاتری جای خواهند گرفت. پس به این نکته توجه داشته باشید و استفاده از آن را برای سئو سایت خود فراموش نکنید.

سئو سایت

انتخاب دامنه سایت

شاید باورتان نشود اما دامنه سایت نیز در سئو وب سایت شما تأثیرگذار است. پس سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که کوتاه، ساده و بیانگر فعالیت شما باشد. مثلا اگر زمینه کاری سایتی فروش کتاب باشد استفاده از کلمه book در دامنه سایت باعث می‌شوود در صورت جستجوی کلمه کتاب سایت در لینک های بالاتری قرار بگیرد. به علاوه این قبیل دامنه ها بیشتر در ذهن کاربران می‌ماند و باعث می‌شود که دوباره به سایت شما سر بزنند.

تگ های عنوان

تیترها یا تگ های عنوان نیز در بالا بردن خوانایی و سئو سایت شما تاثیر دارند. پس بهترین کار این است که مطلب خود را با توجه به اهمیت پاراگراف ها عنوان بندی کنید. باید متذکر شد که گوگل بسیار محتوا محور است و کلمات پاراگراف های تیتر دوم را به خوبی بررسی می‌کند و امکان نمایش آن در نتایج را بالا می‌برد. پس از این موضوع غافل نشوید. به علاوه توجه داشته باشید متن تیتر دوم باید بیشتر از متن تیتر سوم باشد و متن تیتر سوم بیش از متن تیتر چهارم

تصاویر سایت

سعی کنید طول و ارتفاع تصاویر را وارد کنید. این طول و عرض به طوری باشند که تصویر مقداری زیادی از صفحه را فرا نگیرد یا بیش از اندازه کوچک نباشد. بهتر است فرمت عکس ها png باشد و سایز آنها نیز زیر 100kB باشد. تمامی تصاویر با اسم‌هایی مرتبط با متن نامگذاری شوند و همه آنها باید نام جایگزین مرتبط با متن داشته باشند. موضوع تصویر باید با موضوع متن اطرافش همخوانی داشته باشد. با رعایت این نکات ساده می‌توانید تصاویر را نیز سئو کنید.

سرعت بارگذاری سایت

گوگل در هر شرایطی به فکر راحتی کاربران خویش است. این موضوع در سرعت بارگذاری سایت نیز صادق است. گوگل کاربران را به صفحاتی هدایت می‌کند که سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد، تا کاربران مجبور نشوند زمان زیادی را برای دسترسی به اطلاعات مورد نظرشان صرف کنند.  برای اینکه بر سرعت سایت خود بیفزاید از سرور و هاست قدرتمندی استفاده کنید. قالب هایی که تصاویر کمتری در آنها استفاده شده را برای سایت خود انتخاب کنید. سعی کنید از فونت های مختلف استفاده نکرده و تنها از یک فونت در سایت خود استفاده کنید. با رعایت این نکات می‌توانید بر سرعت سایت خود افزوده و در رتبه بندی گوگل رنک بهتری را کسب کنید.

یک نکته مهم دیگر که بیشتر افراد در آن اشتباه می‌کنند استفاده از هاستینگ های معروف و به نام است. معروف بودن دلیلی بر خوب بودن نیست. بلکه همین معروف بودن سبب می‌شود ترافیک روی سرورهای این شرکت ها افزایش یافته و سرعت بارگذاری آنها بسیار کمتر شود.

استفاده از پسوند مناسب در دامنه

به نظر شما استفاده از پسوندهای مختلف در دامنه تأثیرگذار است؟ در جواب باید بگوییم بله. گوگل تلاش زیادی در جهت بومی سازی نتایج دارد. از این رو زمانی که کاربر عبارتی را در ایران جستجو می‌کند، دامنه هایی که پسوند IR دارند در نتایج بالاتری نمایش داده می‌شوند. زیاد متوجه است که محدوده جغرافیایی و زبان شما با این دامنه مطابقت دارد و بهترین نتایج برای شما در دامنه هایی با این پسوند است. البته نمی‌توان گفت که اینکار تأثیر بسیاری روی سئو دارد اما به هرحال حتی اگر تأثیر آن اندک هم باشد به انجام دادنش می‌ارزد.

استفاده کم از تبلیغات در سایت

تبلیغات بیش از حد در سایت برای کاربران بسیار آزار دهنده است و باعث می‌شود که کاربران زمان کمتری را در سایت شما بگذرانند. نرخ پرش بالا نیز باعث می‌شود که سایت رتبه منفی کسب کند. علاوه بر تمام موارد گفته شده گوگل با تبلیغات زیاد و پاپ آپ های بیش از حد( بیشتر از سه پاپ آپ) مخالف است و سایت هایی که تبلیغات و پاپ آپ های زیاد دارند را جریمه می‌کند.

الکسار را بر روی مرورگر خود نصب کنید.

تولبار الکسا را نصب کنید. حتی بازدید خود شما یا نویسندگان سایت شما باعث می‌شود تا رتبه الکسای سایت شما بالاتر برود. پس الکسا را نصب کنید تا هم رتبه الکسا سایت شما بالاتر رود و هم اطلاعات مفیدی را از سایت خود در اختیار داشته باشید.

افزونه یوآست سئو را نصب کنید.

اگر سایت شما وردپرسی است یکی از بهترین افزونه ها برای سئو مطالب و صفحات سایت شما افزونه یوآست سئو است. این افزونه تمامی موارد نظیر عنوان، خوانایی، کلمه کلیدی، تعداد تکرار کلمات کلیدی، لینک های داخلی و خارجی، تصاویر، توضیحات متا و … را بررسی کرده و باعث میشود سایت شما به بهترین شکل سئو شود.

لینک های داخلی

لینک های داخلی ایجاد کنید. ایجاد لینک های داخلی سبب میشوند که مطالب شما زودتر ایندکس شوند. شما می‌توانید پست های خود را به صفحه اصلی یا به یکدیگر لینک بدهید. پس تأثیر لینک های داخلی را فراموش نکنید. البته استفاده بیش از حد از لینک های داخلی می‌تواند تأثیر منفی بر روی سئو سایت بگذارد.

زمانبندی در انتشار پست ها

بهتر است که زمان به روز رسانی و انتشار پست های شما نظم خاصی داشته باشد. برای مثال هر روز یا یک روز در میان سایت خود را به روز کنید. برای مثال اگر امروز سایت خود را به روز کنید و بعد از دو هفته دوباره در سایت خود پست منتشر کنید گوگل نمی‌تواند حدس بزند که شما چه زمان هایی وب سایت خود را آپدیت می‌کنید. اما اگز به طور منظم وب سایت خود را آپدیت کنید ربات های گوگل می‌دانند در چه زمان هایی باید به سایت شما سر زده و مطالب شما را ایندکس کنند.

مطالب تکراری و کپی شده ننویسید.

به هیچ عنوان از سایت های دیگر مطالب را کپی نکنید. اینکار می‌تواند ضربه بزرگی به سایت شما بزند. در صورت کپی مطالب سایر سایت ها توسط الگوریتم پاندا جریمه خواهید شد. علاوه بر عدم کپی محتوا از سایر سایت ها شما نباید مطالب و محتوای تکراری در سایت خود به کار ببرید. اینکار نیز باعث جریمه شما خواهد شد.

گوگل وبمستر را چک کنید.

در گوگل وبمستر می‌توانید به خوبی وضعیت سایت خود را بررسی کنید. خطا ها را ببینید و به رفع آنها اقدام کنید.  شما می‌توانید در گوگل وبمستر  ارور سرور، ارور حذف آدرسی در سایت که دیگر موجود نیست و سایر خطاها را ببینید و از آنها متوجه شوید سپس آنها را رفع کنید.

رسپانسیو بودن سایت

شاید باورتان نشود اما رسپانسیو بودن سایت تأثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارد. امروزه افرادی که از طریق گوشی موبایل خود وارد وب سایت ها می‌شوند بسیار بیشتر از کاربران دسکتاپ است. به همین دلیل سایت ها باید برای کاربران موبایل نیز مناسب باشند. زیرا اگر اینطور نباشد کاربران موبایل به سرعت از سایت خارج شده و نرخ پرش بالا می‌رود بالا رفتن نرخ پرش نیز می‌تواند موجب تأثیر منفی در سئو شود.

از ویدیو استفاده کنید.

استفاده از ویدیو برای گوگل بسیار مهم و با ارزش است. به علاوه باعث می‌شود افراد زمان بیشتری روی سایت شما بمانند و ویدیو را تماشا کنند. پس استفاده از ویدیوهای مرتبط با موضوع و مفید می‌تواند تأصیر بسیار مثبتی بر روی سئو وب سایت شما بگذارد. از این رو ترجمه ویدیوهاس خارجی و زیرنویس کردن آنها یا استفاده از ویدیوهای آموزشی بسیار مفید است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت تعرفه سئو با مشاوران شرکت مهام تماس بگیرید.