آیا با مفهوم alt text آشنا هستید؟ و یا می‌دانید رعایت فرآیند آن می تواند چه تاثیر سودبخش و مهمی بر روی سئو سایت بگذارد؟

در واقع فرایند آلت تکست برای کسانی که به دنبال دریافت ترافیک بیشتر از سوی تصاویر هستند، می‌تواند مفید و یک نکته طلایی به حساب بیاید.

از آنجا که بخش image به حوزه سرچ گوگل اضافه شد، شما علاوه بر دریافت ترافیک از سوی سرچ لینک، می‌توانید به واسطه یک سری از تصاویر با کیفیت، کاربران بیشتری را به سمت سایت خودتان جذب کنید. همین موضوع سبب شد تا alt text یکی از مهم ترین مفاهیم سئو و رتبه گیری سایت به حساب بیاید.

ویژگی‌های مهم متن جایگزین تصویر

از سال ۲۰۱۳ گوگل رویکرد جدیدی را نسبت به نشان دادن تصاویر در یک بخش خاص از جستجوهای خود معرفی کرد. در واقع سیستمی که از سوی گوگل تعبیه شد، فناوری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که آن‌ها می‌توانند از طریق بخش image تصاویر باکیفیت و مورد نیاز خود را دانلود کنند.

همین موضوع باعث شد برخی از افراد به این نکته پی ببرند که می‌توانند از طریق تصاویر نیز به بازدیدهای بیشتری دست یابند. Alt text یک فرآیندی به حساب می‌آید که می تواند سایت شما را از طریق تصاویر نیز در یک رتبه و جایگاه خاصی قرار بدهد.

اگر به بخش image در گوگل مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که برخی از سایت‌ها با اینکه رتبه و جایگاه نسبتاً خوبی را در بخش جستجوی کلی ندارند، ولی تصاویر آن‌ها در رتبه‌های بالاتری قرار گرفته اند و از آنجایی که برخی از اشخاص عمدتاً نیازمند به یک سری از تصاویر هستند، شما به عنوان یک وبمستر می‌توانید در این رابطه هم ورودی های بالایی را از طریق بخش image در دریافت کنید و هم اینکه تاثیر موفقیت آمیزی بر روی رتبه صفحه لندینگ خود بگذارید.

ولی این موضوع تمام ماجرا نبود و قضیه از آنجایی حساسیت بیشتری پیدا کرد که ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی در رابطه با alt text معرفی شد و به همین خاطر، ما در این مقاله سعی کردیم در ابتدا برای شما ویژگی‌های خاص آن را بیان کنیم تا بدانید اگر این فرآیند را بر اساس یکسری نکات حرفه‌ای به کار بگیرید، چه تاثیر شگفت انگیزی می‌تواند بروی سایت شما بگذارد.

از ویژگی‌های  alt text، می‌توان به تاثیر مستمر بر روی سئو سایت اشاره کرد. شما اگر سعی کنید بر اساس حوزه فعالیت سایت خودتان از تصاویری با کیفیت و مناسب استفاده نمایید، قطعاً با گذشت زمان تاثیر آشکاری بر رتبه سایت شما می‌گذارد.

امروزه به دلیل تعامل بالای افراد نسبت به اطلاعات بصری، باید بدانید که استفاده از اینوگرافیک و تصاویر اطلاعاتی، می‌تواند به سایت شما در روند کسب رتبه و جایگاه مناسب کمک کند.

پس به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با موضوعات گوناگون از تصاویر اینفوگرافیک بیشتری استفاده کنید که بتوانید هم اطلاعات کاملی را در یک واحد عکس منتقل کنید و هم در این رابطه ترافیک بیشتری روانه سایت شما بشود.

همین ویژگی‌ها سبب شد تا بسیاری از متخصصین سئو سعی کنند در کسب یک جایگاه مناسب از طریق مطالب متنی، از تصویر جایگزین نیز بهره ببرند.

یک باور اشتباه درباره alt text در سال ۲۰۲۳

خیلی از افراد تفکرشان در رابطه با alt text این است که اگر به طور مستمر و پی در پی از تصاویر استفاده کنند، می‌توانند لینک‌های تاپ را در صفحه یک گوگل دریافت نمایند.

در همین رابطه باید بدانید که کسب رتبه‌های برتر در صفحه اول گوگل کمی دشوار است و فقط نباید تمرکز خودتان را بروی حوضه alt text بگذارید. برای درک این موضوع، فرض کنید شما صاحب یک تیم فوتبال هستید اگر به طور پیوسته به فکر تقویت خط تهاجمی تیم خود باشید و در رابطه با خط دفاعی و میانی آن، یک تفکر جدی را لحاظ نکنید، آیا می‌توان با جدیت گفت که تیم شما یکی از موفق ترین تیم‌ های فوتبال است. با درک این مثال باید متوجه شده باشید که علاوه بر تمرکز بروی حوزه آپلود تصاویر با کیفیت در سایتتان، باید به موضوع مطالب و محتوای متنی نیز توجه کنید.

ویژگی های یک متن جایگزین خوب

حالا که به اهمیت بالایی alt text پی بردید، بهتر است چند ویژگی مهم و کاربردی را در رابطه با استفاده از یک تصویر جایگزین خوب و مناسب بدانید. چون هر چقدر اطلاعاتتان نسبت به این موضوع بیشتر باشد، قطعاً می‌توانید در این زمینه اقدامات حرفه‌ای تری را انجام بدهید تا سئو سایت شما به بهترین شکل صورت بگیرد.

۱) به عنوان ویژگی اول، قبل از انتخاب یک عکس حتماً به کیفیت آن توجه کنید و سعی نمایید عکسی را برای این موضوع درنظر بگیرید که از یک کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

۲) به ارتباط متن جایگزین و موضوع کلی سایت توجه کنید تا یک ارتباط مستقیمی بین این دو عامل شکل بگیرد.

۳) توضیحات متن جایگزین درباره عکس، باید کاملاً توصیفی و منطقی باشد. پس با یک خلاقیت کامل یک متن را انتخاب کنید.

۴) اگر در نظر دارید از کلمات کلیدی در بطن متن جایگزین استفاده کنید، قطعاً به این موضوع حساسیت بالایی را نشان بدهید.

۵) در توضیحات تصویر از عبارات کلیشه ای مانند: عکسی از یک منظره و یا تصویر آپلود شده از یک شی، خودداری کنید.

۶) همانطور که استفاده مستمر از کلمات کلیدی در بستر یک محتوا توصیه نمی‌شود، پس در ایجاد یک متن جایگزین نیز از این کار دوری کنید.

۷) توضیحات متن نباید با عنوان اصلی یکی باشد و سعی کنید در این باره از کلمات کلیدی و یا مترادف‌ها استفاده کنید.

۸) روان و عامیانه بنویسید تا کاربران درک بهتری را نسبت به متن داشته باشند.

سه شرط فنی درباره استفاده از alt text

چند فاکتور کلی درباره نحوه نگارش متن جایگزین وجود دارد که شما برای ایجاد یک alt text مناسب باید به آن توجه داشته باشید. اما در بین تمامی نکاتی که از سوی سایت‌های گوناگون معرفی شده است، باید بیان کنیم که سه شرط فنی وجود دارد که بهتر است تمرکز خودتان را بر روی این موارد بگذارید.

اصولی بنویسید

اگر با نحوه محتوا نویسی آشنا هستید و دستور زبان را به خوبی می دانید، پس بهتر است همان نکات را در روند نوشتن یک متن جایگزین عکس نیز رعایت کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که در روند نوشتن چنین متونی، سعی کنید از یک جمله کوتاه و پیوسته بهره ببرید تا هم مفهوم و معنای دقیقی را در رابطه با عکس به کاربران منتقل کنید و هم از ایجاد متن‌های طولانی و هجویات بیش از حد، جلوگیری کرده باشید.

تناسب موضوعی، نقشه راه یک متن جایگزین

متنی را در رابطه با یک تصویر بنویسید که موضوع آن تناسب کاملی را با محتوا تصویر هدف داشته باشد. چون در صورت نمایش داده نشدن تصویر مربوطه، کاربران باید از طریق متن جایگزین معنا و مفهوم آن تصویر را درک کنند.

همچنین سعی کنید از عنوان اصلی محتوا در بستر متن جایگزین استفاده نکنید و تمرکزتان بیشتر بر روی کلمات کلیدی و همچنین یک سری از مترادف‌های موضوعی باشد.

با تاثیر گذاری آن بروی سئو سایت آشنا شوید.

همانطور که در متن‌های بالا برای شما توضیح دادیم، اصلی‌ترین استفاده از alt text به خاطر تاثیر آن بر روی رتبه سایت است. پس شما به عنوان یک وبمستر هر چقدر تلاش کنید که نکات و تکنیک‌های مختلف را درباره تاثیرات آلت تکست بر روی سئو بشناسید، قطعا می‌توانید نتیجه مطلوبی را از این طریق برای سایت خودتان دریافت کنید.

منبع: شرکت سئو مهام