تفاوت اصلی تگ کنونیکال Canonical با ریدایرکت های 301 این است که هنگام ریدایرکت 301 بازدید کنندگان به صورت خودکار به صفحه جدید منتقل خواهند شد اما تگ Canonical فقط به موتور های جستجو می گوید که صفحه اصلی کدام است. 

آیا با استفاده از تگ Canonical صفحه جدید در گوگل جایگزین صفحه مشابه می شود؟

در اغلب این موارد پاسخ به این سوال منفی است. هر چند شما با استفاده از تگ کنونیکال Canonical به گوگل می گویید که صفحه اصلی کدام است، اما همچنان تصمیم نهایی توسط الگوریتم های گوگل اتخاذ می گردد و در بسیاری از موارد با استفاده از تگ Canonical صفحه جدید در گوگل جایگزین صفحه مشابه نخواهد شد.

تگ Canonical چیست؟

تگ کنونیکال ( Canonical tag ) روشی است برای نشان دادن به موتورهای جستجو بر طبق این که یک یو آر ال URL , کپی از یک صفحه اصلی دیگر است. با به کار گیری از تگ Canonical می توان از پیدایش مشکلاتی مثل محتوای تکراری که میان یک سری URL پیش میاید , جلوگیری نمود. به صورت عملی تر , یک تگ Canonical , معین کننده ورژن ای از یو آر الی است که ما می‌خواهیم در موتورهای جستجو نمایش داده شود . هنگامی موتورهای جستجو تعداد متعددی URL با محتوای یکسان را بازدید می نمایند , نتیجه خوبی در بهینه سازی وب سایت نخواهیم گرفت.

نخست از همه زمانی ربات های جستجو در میان مطالب تکراری زیاد پایش می نمایند, این احتمال میرود حتی تعدادی از مطالب منحصر به فرد شما‌را هم از دست خواهند داد . ثانیا حجم متعددی از محتوای تکراری موجب کاهش جايگاه وبسایت می شود. در آخر هم چنانچه موتورهای جستجو بخواهند یو آر الی از بین صفحه های تکراری را در نتیجه ها جستجو نشان خواهند داد. شاید ورژن نادرست را دربرمیگیرند. در وضعیت کلی canonicalization یا به عبارتی استفاده از تگ Canonical سبب مدیریت درست محتوای تکراری در وب سایت می‌شود.

منبع: شرکت سئو مهام