در همین ابتدا اگر بخواهیم توضیح بدهیم که ابزار ahrefs برای متخصصین سئو چه اهمیتی دارد، باید بدانید که این ابزار می‌ تواند در جهت سئو داخلی و البته خارجی به شما کمک کند.

در واقع منظور از ابزار ahrefs یعنی مجموعه ای از اقدامات و خدماتی که شما در رابطه با آن ‌ها می توانید میزان بک لینک های خودتان را مدیریت کنید و از تعداد بک لینک های سایت های رقیب نیز مطلع شوید.

علاوه بر این موضوع، ابزار ahrefs در روند سئو داخلی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید اطلاعات و دانش بیشتری را درباره کلمات کلیدی و همچنین موضوعات محتوایی به دست بیاورید.

حالا که با تعریف ahrefs آشنا شده اید، بهتر است مواردی را توضیح دهیم که در دایره کاربرد این ابزار قرار می گیرد.
زیرا همانطور که در متن بالا اشاره کردیم هر سئوکار باید در ابتدا اهمیت و کاربرد این سایت را به خوبی بداند تا در مسیر بهینه سازی یک سایت بتواند راحت تر به کارایی های مختلف آن دسترسی داشته باشد.

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شوید این ابزار می تواند چه کمک بزرگی به شما کند تا مسیر موفقیت شما در جهت رتبه گیری یک سایت، همواره تر شود.

اهمیت بالای ahrefs برای متخصصین سئو

چند دلیل مهم و اساسی وجود دارد که شما حتماً باید برای سئو سایت خودتان از Ahrefs استفاده کنید به همین خاطر طبق اشاراتی که در متن بالا داشتیم در این باره سعی می‌کنیم اهمیت بالا و کاربردی این سایت را برای شما توضیح دهیم.

۱) آنالیز و بررسی سایت های رقیب؛ در اولین گام بهتر است که بدانید این سایت یکی از قدرتمندترین و البته کاربردی ترین ابزارآلاتی است که می تواند اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با سایت های رقیب در اختیار شما بگذارد تا دیدگاه و آنالیز بهتری را نسبت به آن ها برای انجام seo سایت هدف داشته باشید.

۲) بررسی کلمات کلیدی؛ یکی از موضوعاتی که همواره افراد برای ایجاد محتوا در سایت خودشان به آن توجه بالایی را دارند، کلمات کلیدی است. در همین رابطه سایت Ahrefs می‌تواند به شما کمک کند تا بدون هیچ دغدغه ذهنی، بتوانید کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار و البته محتوای سایت خودتان را انتخاب کنید.

پس برای یک متخصص سئو یا سئوکار بسیار ارزشمند است که به واسطه این سایت بتواند بهترین نوع کلمه کلیدی را برای سایت هدف در نظر داشته باشد.

۳) هزینه مقطوع؛ سایت Ahrefs سایت رایگان نیست ولی هزینه ای که شما در جهت استفاده از خدمات و سرویس های آن پرداخت می‌کنید، نسبت به سایر سایت های دیگر مانند سایت ماز یک هزینه محدود و مناسب به حساب می آید.

اما هزینه اشتراک این سایت بر اساس یک مدت زمان تعیین می‌شود که از بازده ۷ روزه تا سالانه سرویس و خدمات آن ارائه می گردد.
در بین اشتراکات سایت Ahrefs معمولا افراد برای دسترسی بهتر، اشتراک ماهانه آن را برای فعالیت های سئو سایت انتخاب می‌کنند.

دانستن اصطلاحات مهم و کاربردی ahrefs

امروزه در دنیای تکنولوژی هر مبحثی، اصطلاحات مخصوص به خود را دارد که این موضوع دقیقاً برای حوزه سئو و ابزارآلات کاربردی آن مانند Ahrefs نیز صدق می‌کند.

پس شما به عنوان یک متخصص و یا شخصی که در این حرفه فعالیت خودش را پیش می‌برد، باید بداند که در وهله اول بهتر است که با اصطلاحات مهم و اساسی مربوط به سایت Ahrefs آشنا شود تا از آن در جهت سئو و بهینه سازی یک سایت هدف استفاده کند.

۱) عبارت UR (URL); منظور از این اصطلاح یعنی رتبه بندی یک سایت که در واقع پیوندی است که یک وبسایت در اختیار دارد که به صورت نمره ای از عدد 0 تا 100 بیان می شود.

۲) اصطلاح DR; این عبارت بیانگر رتبه بندی دامنه است یعنی شما می توانید دقیقاً مانند سایت ماز رتبه یک دامنه و spam score آن را بررسی کنید.

۳) رتبه بندی کلمه کلیدی؛ یعنی بر اساس میزان رقابت در رابطه با یک کلمه کلیدی، رتبه بندی مشخصی برای تحلیل بهتر شما، تعیین شده است.

۴) مفهوم Ahrefs Rank; یک رتبه بندی بین المللی از کیفیت یک وبسایت که هر چقدر تعداد ارقام آن کمتر باشد، سایت در جایگاه خوبی قرار دارد.

۵) سایت اکسپلور (site explore); اساسی ترین و البته مهمترین بخش سایت ahrefs است که شما می توانید سایت هدف را به طور کامل به واسطه این ابزار آنالیز کنید.

۶) پارت keywords explore; این قسمت در ابزار ahrefs یک بخش تحقیقاتی برای بررسی و مطلع شدن از کلمات کلیدی متناسب با سایت هدف است.

۷) سرویس contact explore; برای کسانی که می‌خواهند در کنار بررسی کلمات کلیدی، محتوا های پر تقاضا و پر کاربرد آن را نیز بدانند این بخش می تواند به آن‌ها کمک کند.

حالا که با اصطلاحات اصلی سایت Ahrefs آشنا شدید، بهتر است که بدانید هر کدام از بخش های این سایت چه خدماتی را می تواند به شما ارائه دهد. پس در ادامه مطلب سعی می کنیم آموزش کامل و جامعی را در رابطه با قسمت های مختلف این سایت برای شما توضیح دهیم.

چگونگی آنالیز سایت هدف و بررسی رقبا در ahrefs

برای آنالیز و بررسی سایت هدف در فرایند SEO و البته مطلع شدن از روند فعالیت سایت های رقیب، کافی است در منوی سایت ahrefs بر روی گزینه site explore کلیک کنید تا وارد صفحه جستجو و سرچ آن بشوید.

در ادامه کافی است در کادر مشخص شده آدرس سایتتان و یا سایت رقیب را وارد کنید و سپس بر روی گزینه سرچ کلیک نمایید. البته در کنار کادر جستجو، یک بخشی وجود دارد که شما می توانید جهت بررسی دامنه و یا موارد مختلف دیگر از آن بهره ببرید که این موضوع دقیقا به نوع تحلیل و بررسی شما درباره سایت هدف وابسته است.

پس از پشت سر گذاشتن تمام موارد بالا، صفحه ای برای شما باز می‌شود که یک سری اطلاعات مشخصی را در رابطه با وب سایت سرچ شده در اختیار شما قرار می‌دهد.

سمت چپ صفحه باز شده، Ahrefs rank قرار دارد که رتبه جهانی سایت شما را مشخص کرده است. این رتبه جهانی بر اساس معیار ارزشمندی و البته کیفیت بک لینک های سایت شما مشخص شده است.

در قسمت چپ Ahrefs rank، پارت DR و UR وجود دارد که به صورت یک بازده از عدد صفر تا صد بیان می شود که هر چقدر مقدار DR سایت شما در اعداد بالاتری خلاصه شود، قطعا رتبه جهانی سایت شما در رنک های پایین تری قرار می گیرد.

در قسمت سمت راست صفحه گزارشات، اعلان دیگری قرار دارد که مواردی مانند back links, organic keywords, organic traffic, Referring Domains مشخص شده است.

تعداد بک لینک های که از سایت های دیگر به سایت شما داده شده است در قسمت backlinks مشخص می شود. البته به دلیل اینکه احتمال دارد یک دامنه، بالای یک لینک را به سایت شما داده باشد، در قسمت دیگری با عنوان Referring domains، تعداد دامنه های کلی در رابطه با تعداد بک لینک ها مشخص می شود.

در قسمت organic keywords شما می توانید تعداد کلمات کلیدی اصلی سایت خودتان را که در صفحات ابتدایی گوگل (صفحات یک تا ده) و حتی موتورهای جستجوگر دیگر مانند یاندکس وجود دارد را مشاهده کنید.

بخش organic traffic یک پارت تقریبی و تخمینی از تعداد ورود و بازدید سایت شما در یک مقطع زمانی که عموما یک ماه محاسبه می گردد را مشخص می کند.

در ادامه گزارشات این صفحه، شما می‌توانید مواردی مانند Paid search را بررسی کنید که یک بررسی عمومی را از لحاظ ورودی تبلیغات به سایت هدف، در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین در قسمت دیگری یک جدولی درج شده است که بر حسب درصد تعداد بک لینک هایی که از دامنه های مختلف مانند com, ir, org و… به صفحه سایت شما اختصاص داده شده است را بررسی کنید و تحلیل بهتری را نسبت به سایت خودتان برای فرایند سئو داشته باشید.

در سمت چپ این صفحه، کادر دیگری با عنوان Overview وجود دارد که شما می توانید تمام موضوعات و مباحثی که به عنوان یک گزارش کلی در اختیار شما قرار می گیرد را به صورت تفکیک شده بررسی کنید.

اما در پایان بررسی گزارشات و مباحث کلی شما میتوانید از بخش export داده های ارائه شده را ذخیره کنید و یا به اشتراک بگذارید تا با یک دسترسی سریع تر، بتوانید در جهت سئو سایت از آن ها استفاده کنید.

بررسی و تحلیل کلمات کلیدی در ahrefs

جهت بررسی و تحلیل کلمات کلیدی در سایت ahrefs که تاثیر بسیار مهمی بر روی سئو یک سایت می‌ گذارد، بهتر است در صفحه نخست این سایت در قسمت نوار اعلان بر روی گزینه keywords explore کلیک کنید تا وارد صفحه تخصصی این بخش بشوید.

بعد از باز شدن صفحه مربوطه، شما می توانید در نوار جستجو کلمه مورد نظر خود را سرچ کنید تا یک سری اطلاعات پیش فرض بر اساس جستجو در صفحات گوگل، برای شما نمایش داده شود.

اطلاعات گزارش شده بر حسب 4 قسمت برای شما مشخص می‌ گردد که در قسمت اول، شما می توانید میزان سختی آن کلمه کلیدی را در درجات easy, medium و hard که بر حسب یک عدد بیان می گردد، بررسی و آنالیز کنید.
در قسمت دوم گزارشات، ارزش و میزان سرچ آن کلمه کلیدی بر اساس یک تقویم زمانی معین، درج شده است که شما می توانید بر این اساس کلمه کلیدی خودتان را انتخاب کنید.

ترافیک پتانسیل سومین پارتی است که شما می‌ توانید میزان کیفیت آن کلمه کلیدی را بر اساس گزارشات ارائه شده بررسی کنید تا بتوانید طبق میزان سرچ در یک مدت زمان مشخص، ورودی ها و بازدید های بیشتری را برای سایت خودتان در نظر داشته باشید.

اما قسمت آخر که با عنوان global volume نامیده می شود، یک مقیاس و معیار جهانی را در رابطه با سرچ کلمه کلیدی مورد نظر در اختیار شما قرار می‌ دهد.

در این جهت شما می توانید ورودی های آن کلمه کلیدی را در یک محدوده جغرافیایی مانند کشور خودمان و یا سایر کشورهای دیگر بررسی کنید تا متوجه شوید کاربران آن کشور در طول یک ماه و یا یک مدت زمان دیگری به چه مقداری (بر حسب درصد) آن عبارت را در گوگل سرچ می کنند.

البته این قسمت بیشتر برای سئو سایت هایی که در حوزه های بین المللی مانند تجاری و یا گردشگری فعالیت می‌ کنند، بسیار ارزشمند است که بتوانند اطلاعات بیشتری را درباره سرچ کلمه اصلی مورد نظر از یک منطقه جغرافیایی و جهانی دریافت کنند.