همانطور که می‌ دانید در روند سئو یک سایت، باید مراحل و گام های مختلفی را رعایت کنیم تا تاثیر سودبخش و مفیدی بر روی رتبه و جایگاه آن سایت بگذارد. علاوه بر انجام فرایند هایی مانند سئو تکنیکال، لینک سازی داخلی توجه بالایی نیز باید به لینک سازی خارجی داشته باشیم؛ زیرا معرفی سایت خودتان به واسطه صفحات مختلف از سایت های دیگر، می تواند یکی از راه های افزایش حجم ترافیک به سمت سایت شما باشد.

پس صراحتاً باید بیان کنیم که لینک سازی خارجی یکی از روش های مرسوم و متداول است که می تواند تاثیر بسزایی بر رتبه سایت هدف بگذارد و در انجام مراحل سئو، کمک گسترده ای را به بهتر دیده شدن سایت از لحاظ محتوا و مطالب داشته باشد.

سه فایده اصلی لینک سازی خارجی که باید بدانید

در واقع معنا و مفهوم لینک سازی خارجی و یا بک لینک یعنی مجموعه ای از لینک هایی که شما از سایر وب سایت های دیگر دریافت می‌کنید.

برای درک بهتر این موضوع، بهتر است فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت هستید و در این رابطه یک وبسایت دیگری در زمان ارائه مقالات و محتوا، سایت شما را به واسطه لینک خارجی به عنوان منبع اصلی و تکمیل کننده مقاله خود، معرفی می ‌کند، به چنین فرآیندی که یک وب سایت در جهت تکمیل یک محتوا، سایت شما را به واسطه یک لینک معرفی کند، لینک سازی خارجی می‌ گویند.

اما از موضوع تعریف لینک سازی خارجی که عبور کنیم، باید بدانیم که اصلی ترین فایده و یا فواید لینک سازی خارجی برای یک سایت چیست و چرا ما باید به موضوع لینک خارجی در روند سئو سایت توجه مداومی را داشته باشیم؟

به عنوان اولین فایده، لازم است که بدانید اگر شما از سایت های معتبر و موفقی لینکی را دریافت کنید، تاثیر سودمند و ارزشمندی بر روی سئو و رتبه سایت شما می‌ گذارد.

دومین فایده و اثربخشی لینک سازی خارجی، تغییر در میزان ترافیک و بازدید سایت شما است. به طور کلی اگر مخاطبان و کاربران به واسطه لینک خارجی دسترسی بیشتری را از یک سایت به محتوای سایت شما داشته باشند، بدین صورت ترافیک و البته بازدید سایت شما افزایش پیدا می‌ کند و این موضوع می‌ تواند یک عامل موفقیت برای کسب رتبه بهتر در صفحات گوگل محسوب شود.

به نظر ما بهتر است هر یک از لینک های خارجی را برابر با یک امتیاز بدانید. چون زمانی که محتوا و مطالب سایت شما از ارزش بالایی برخوردار باشند، قطعاً اشتراک‌گذاری آن نیز بر همین روال پیش خواهد رفت و از آنجایی که گوگل به مطالب یونیک‌ علاقه بسیار زیادی دارد، این موضوع می‌تواند یک گراف موفقیت‌ آمیز را به هوش مصنوعی گوگل بدهد که سایت شما دارای مطالب و محتوای کاملا ارزشمند و مفید است که سایر سایت های دیگر این دسته از مطالب را برای آگاهی کاربران به اشتراک گذاشته اند.

به همین خاطر اگر شما سعی کنید محتوای یونیک و مفیدی را در سایتتان آپلود کنید، به واسطه لینک سازی خارجی می توانید پالسی را به هوش مصنوعی گوگل برسانید که سایت شما از کیفیت بالایی برخوردار است و بر اساس همان کیفیت به یک رتبه مناسب هم نیازمند می باشد.

در واقع لینک سازی خارجی باعث می‌شود که کاربران و مخاطبین از یک سایت دیگر به سایت شما ارجاع داده شوند که این موضوع از لحاظ سیستم گوگل یعنی سایت شما از قدرت بالایی برخوردار است که سایر سایت ها سعی می کنند جهت دریافت مطالب بیشتر سایت شما را به عنوان یک منبع کامل معرفی کنند و این موضوع یک موفقیت طلایی در روند سئو سایت به حساب می آید.

پس حالا که متوجه شدید که لینک سازی خارجی چه فواید عالی و بی نقصی را می تواند برای سایت شما داشته باشد، باید در هر صورتی بعد از ارائه مطالب کاملا مفید، سعی کنید به واسطه لینک سازی خارجی، سایت خودتان را در حوزه ای قرار بدهید که از لحاظ گوگل یک سایت حرفه‌ای و به دور از نقص به حساب بیاید.

انواع لینک سازی خارجی در سال ۲۰۲۳

در واقع لینک سازی خارجی مانند لینک داخلی انواع و مدل های مختلفی را دارد که افراد در جهت سئو سایت خودشان باید به این موضوع توجه کنند. چون هر کدام از مدل های لینک خارجی برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که در رابطه با بهینه سازی سایت باید به زمان و موقعیت سایت خودشان توجه داشته باشند و بر این اساس به دنبال لینک سازی خارجی بروند.

اولین مدل لینک خارجی که معمولا به عنوان لینک های خدماتی و سرویسی از آن یاد می‌ شود، مدل لینک سازی تالیفی می باشد که در این مدل لینک سازی افراد سعی می‌کنند در جهت معرفی یک شرکت و یا یک منبع اطلاعاتی، از آن استفاده کنند.

جهت دریافت این نوع لینک همواره شما باید کیفیت کار و محتوای سایت خودتان را در وضعیت کاملا مناسب و سبز قرار بدهید تا اشخاص و سایت های مختلف اگر شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی انتخاب کردند، هیچ نقص و مشکلی در کلیت محتوای شما وجود نداشته باشد و بدین ترتیب تاثیر خوبی بر سئو سایت هدف بگذارد.

رپورتاژ آگهی می‌تواند عامل دیگری از لینک سازی خارجی باشد که تاثیر زیادی بر روی seo سایت می‌ گذارد. شما بر این اساس می توانید از سایت های مختلفی که در حوزه رپورتاژ آگهی فعالیت دارند، استفاده کنید و بدین واسطه ترافیک و بازدید بیشتری را از این طریق برای سایت خودتان کسب کنید.

یکی از معروف ترین سایت ها و مراکزی که در حوزه رپورتاژ آگهی فعالیت خودش را انجام می دهد، سایت خدماتی تریبون است که شما با مراجعه به این سایت و بررسی وب سایت های مختلفی که کار فعالیت رپورتاژ آگهی را انجام می‌ دهند، می توانید یک سایت هدف را انتخاب کنید و بدین واسطه همکاری خودتان را آغاز نمایید.

سه شرط ارگانیک بودن لینک سازی خارجی

منظور از ارگانیک بودن لینک سازی خارجی یعنی شما یک سری از شروط و معیارهایی را بتوانید رعایت کنید که فرایند لینک سازی خارجی کاملا طبیعی و عادی انجام شود که این موضوع می ‌تواند برای رتبه یک سایت مناسب و اثر گذار باشد.

پس رعایت سه شرط جز اقدامات اصلی به حساب می‌آید که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند تا همواره بتوانید به دور از هرگونه ایراد و مشکلی بهترین نوع بک لینک ها را برای سایتتان دریافت کنید.

۱) محتوا خوب و ارزشمند آپلود کنید؛ اولین شرط، توجه به کیفیت محتوا است که شما باید همواره محتوایی را در سایت خود بارگذاری کنید که از لحاظ ارجاع دادن کاملا بی نقص و عالی قلمداد شود تا سایت‌های مختلف بتوانند به واسطه بک لینک، کاربران و مخاطبین مختلفی را به محتوای سایت شما هدایت کنند.

۲) رپورتاژ آگهی اصولی و درست؛ سعی کنید برای رپورتاژ آگهی، سایتی را انتخاب نمایید که از لحاظ بازدید و ترافیک از یک جایگاه خوب و مثال زدنی برخوردار باشد و در این رابطه، به شما پیشنهاد می ‌کنیم که دیدگاه تان در رابطه با رپورتاژ آگهی، بیشتر بر روی سایت هایی که در حوزه محتوا نویسی فعالیت می کنند یا به طور کلی تخصص آن ها در انتشار اخبار روزانه است، قرار بگیرد.

۳) خلاقانه‌ فعالیت کنید؛ امروزه یکی از مواردی که سبب می‌شود یک سایت از لحاظ سئو در یک جایگاه عالی قرار داشته باشد، ایده های خلاقانه است. پس این موضوع می‌تواند در جهت بک لینک بسیار تاثیر گذار باشد.
شما باید بر اساس محتوا و حوزه فعالیت خودتان طبق ذهن و تفکر مخاطبان و کاربران خود ایده هایی را به کار بگیرید تا همواره سبب جذب آن ها نسبت به محتوا های خودتان بشوید.

اصلی ترین روش های بک لینک گرفتن

در جهت گرفتن بک لینک برای تاثیرگذاری بیشتر در روند سئو و بهینه سازی سایت، بهتر است وب سایت هایی را در این مسیر انتخاب کنید که از لحاظ تعداد بازدید در جایگاه های بالاتری قرار می گیرند و به طور روزانه با حجم بالایی از ترافیک و بازدید مواجه هستند.

سعی کنید با داشتن یک راهبرد و استراتژی منحصر به فرد از سایت های رقیب، بک لینک هایی را به دست بیاورید. به طور کلی دریافت بک لینک از سایت های رقیب برای کسانی که در حوزه‌ های مختلف کسب و کار فعالیت دارند، یک امتیاز ویژه قلمداد می شود.

در این مسیر نباید تاثیرگذاری شبکه های فضای مجازی را در جهت لینک خارجی فراموش کنید. به طوری که اگر شما بتوانید از طریق شبکه های اجتماعی پربازدید مانند اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک به واسطه لینک های خارجی که در قسمت بیو و پروفایل درج می شود، افرادی را به سمت سایت خود راهنمایی کنید، می تواند تاثیر بی نظیری را بروی سئو و رتبه سایت بگذارد.

نحوه مراقبت از بک لینک های سایت خود

در کنار تمامی فواید و اهمیتی که لینک خارجی برای رتبه و جایگاه یک وبسایت دارد، بهتر است که بدانید در برخی از مواقع یکسری از لینک ها به دلیل اینکه در سایت های نامعتبر و زردی قرار می گیرند، ممکن است تاثیر کاملا منفی بر روی موفقیت یک سایت بگذارد.

در این باره ما به عنوان صاحب سایت مربوطه باید سعی کنیم در هر شرایطی از بک لینک های سایت خودمان مراقبت کنیم تا مبادا تاثیر ناخوشایندی را بر فعالیت مفید و مثبت سایت ما بگذارد.

در این مسیر شما باید بک لینک های مرتبط با سایت خودتان را پیدا کنید و تلاش کنید که دسته ای از بک لینک هایی که با عنوان بک لینک های سمی تاثیر بدی بر روی رتبه و سئو سایت هدف می‌گذارد را حذف کنید و فراموش نکنید که این فعالیت را باید به طور پیوسته انجام دهید تا از شر بک لینک های منفی و سمی خلاص شوید.