اگر بخواهیم به زبانی ساده و بدور از هجویات، تعریفی را درباره ssl ارائه بدهیم، بهتر است بگوییم ssl یک قفل امنیتی بسیار مهم برای محافظت از یک وب سایت به حساب می‌آید.

کلمه ssl مخفف عبارت secure sockets layer می باشد که در زبان فارسی به معنای لایه سکوت های امن است.

در واقع این فناوری سبب ایجاد یک سری از لایه های امن جهت برقراری یک ارتباط مطمئن و به دور از تهدیدات احتمالی بین یک سرور و یک مرورگر می باشد.

امروزه به دلیل استفاده گسترده از فضای وب و اینترنت باعث شده تا برخی از وب سایت ها و سایت های کاربردی دارای یک ایمنی مناسب و مطمئن باشند.

به طور مثال درگاه‌ های پرداخت یکی از مهم ترین سایت های هستند که باید امنیت قابل قبولی را داشته باشند تا در برابر خطرات ناگهانی مانند حمله هکرها به راحتی اطلاعات بانکی افراد فاش نشود.

اگر شما زمانی که یک وب سایت را در داخل مرورگر باز می کنید به عبارت اختصاری آن وبسایت توجه کنید، باید به جای عبارت http دارای عبارت https باشد که آن حرف s بیانگر درگاه امنی است که ما به آن ssl می گوییم.

البته اگر یک وب سایت گواهی امنیتی ssl را نداشته باشد، گوگل در حین باز شدن آن وبسایت یک پیغام هشداری را برای کاربر ارسال می کند که بیانگر ناامن بودن آن سایت می‌ باشد.

پس فناوری ssl برای یک سایت بسیار مهم قلمداد می شود که امروزه اکثریت وبسایت ها دارای این قفل امنیتی هستند که هم از بروز مشکلات و مسئله های امنیتی جلوگیری کنند و هم اینکه یک حس اعتماد و اطمینان را در کاربران خود به وجود بیاورند.

در واقع فعالیت ssl به شکل پروتکل های امنیتی از طریق رمزگذاری های خاصی ایجاد می شود که از فاش شدن و یا لو رفتن اطلاعات یک وبسایت جلوگیری می نمایند.

علاوه بر وب سایت ها، پیام های اینترنتی و همچنین ایمیل هایی که به واسطه سرور های تعیین شده تبادل می‌ شوند، تحت تاثیر لایه سوکت های امن نیز می باشند که بدین صورت کاربران و مخاطبین با خیال راحت بتوانند اطلاعات شخصی و یا مسائل مربوط به هویت خودشان را با مراکز و وبسایت های معتبر در ارتباط بگذارند.

البته به دلیل اهمیت بالایی که در رابطه با مسائل بانکی و پرداختی وجود دارد، تمامی درگاه و سایت هایی که در حوزه فعالیت‌ های بانکی اموری را به اجرا در می آورند، حتماً باید به موضوع ssl توجه کنند و شرایطی را برای فعال بودن آن، به اجرا در آورند.

فواید ssl برای یک سایت

برای اینکه متوجه شوید فناوری ssl چه فواید مهم و اساسی را برای یک سایت دارد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با درک این موضوع به اهمیت بالای پدیده ssl پی ببرید.

اولین فایده ای که درباره گواهیssl وجود دارد و ممکن است شما هم با آن آشنا باشید، محافظت از اطلاعات یک وب سایت است.

امروزه برای هر وبسایت ایجاد شده، بسیار مهم است که اطلاعات آن ها از گزند هکران و نشت اطلاعاتی در امان باشد و به راحتی در دسترس آن ها قرار نگیرد.

پس لایه هایی که از سوی فناوری ssl بر روی یک سایت پیاده سازی می شود، سبب آن می گردد که اطلاعات تعیین شده در آن سایت به راحتی در دسترس دیگران نباشد و همواره از آن محافظت کند.

تایید هویت افراد دومین فایده اساسی این گواهینامه است.

در واقع به دلیل افزایش سایت های تقلبی، شما برای اینکه فریب آن ها را نخورید، باید به دنبال یک چاره باشید که در این باره مهمترین راه حل ssl می باشد.

یعنی بدانید که سایت هایی که دارای گواهی اصالت هستند به واسطه یک اعتبارسنجی مورد بررسی قرار می‌ گیرند تا مبادا سایت ایجاد شده در رسته سایت های تقلبی قرار بگیرد.

پس تایید هویت از سوی فناوری ssl باعث می شود تا صاحب آن وب سایت مشخص گردد و در هیچ صورتی قصد فریب شما را نداشته باشد.
سایت هایی که در حوزه خرید و فروش یک کالا و یا یک محصول فعالیت می کنند، باید از سایر وب سایت های دیگر توجه بالایی را نسبت به موضوع ssl نشان بدهند.

چون این پدیده به گونه ای باعث افزایش حس اعتماد مشتریان می‌ شود که سایت مورد نظر آن ها با داشتن گواهی ssl از هرگونه مشکل ناامنی در امان است و آن ها می توانند با خیالی راحت خرید خودشان را از آن وبسایت انجام بدهند.

پس اگر صاحب و مالک یک سایت خرید و فروش در حوزه یک کالای خاص هستید، باید به این موضوع توجه کنید و سعی نمایید همواره گواهی اصالت را برای سایت خودتان جزء اقدامات اولیه در نظر بگیرید.

بطور کلی گواهینامه ssl سبب افزایش اعتبار یک وب سایت می شود که اطلاعات دریافتی از سوی طرفین بر حسب یک فرآیند رمزگذاری شده ارسال گردد که در این صورت فقط طرفینی که اطلاعات را ارسال کرده‌اند به آن دسترسی دارند.

البته به دلیل پایه رمزگذاری که ssl ایجاد می‌ کند، شما نسبت به اطلاعاتی که رمزگذاری شده است، دریافت و ارسال می گردد به سرور های بیشتری نیازمند هستید که این موضوع می‌ تواند یکی از ویژگی های بارز فناوری ssl به حساب بیاید.

تأثیر ssl بروی سئو

برای اینکه به موضوع تاثیر SSL بروی سئو درک درستی را پیدا کنید، ما این قسمت از مطالب را با یک مثال آغاز می نماییم.

فرض کنید که شما می خواهید اتومبیل خود را در داخل یک پارکینگ پارک نمایید، قطعاً در این رابطه شما پارکینگی را انتخاب می کنید که امنیت بالایی را داشته باشد تا مبادا اتفاقی از جمله سرقت برای اتومبیل شما پیش بیاید.

همین موضوع می تواند عاملی در جهت خریدهای اینترنتی و یا تعامل اطلاعاتی با سایت های مختلف شود.

یعنی شما در هر صورتی می خواهید با سایتی تعامل اطلاعاتی برقرار کنید که کاملا امن و مطمئن باشد.

در همین باره هوش مصنوعی گوگل نیز بر اساس به روز رسانی ها و آپدیت هایی که داشته است، سعی می‌ کند به سایت‌ هایی که امنیت قابل توجهی را برای کاربران خود ایجاد کرده است، یک امتیاز مشخصی را بدهد و همین امتیاز می تواند تاثیری بر روی رتبه و جایگاه آن سایت بگذارد.

پس بطور کلی به امنیت سایت خودتان توجه داشته باشید و همواره سعی کنید امنیتی را در وب‌ سایت خودتان ایجاد نمایید تا مخاطبین با خیال راحت تعامل اطلاعاتی از جمله پرداخت های بانکی را با سایت شما داشته باشند.

همچنین در برخی از مواقع گوگل بر اساس بررسی‌ های خود، ممکن است اخطارهایی را در رابطه با نا امن بودن سایت هایی که گواهینامه ssl ندارند، برای کاربران ارسال کند و همین موضوع موجب می‌ شود تا کاربران بدون هیچ تردیدی از سایت شما بازدید نکنند و تاثیر منفی بر روی رتبه و جایگاه سایت شما بگذارند.

پس شما باید به طور کلی به این موضوع در هر شرایطی توجه کنید و سعی نمایید گواهینامه ssl را برای سایت خود فعال کنید.

چگونه ssl یک سایت را بررسی کنیم؟

جهت بررسی ssl یک سایت چند روش ساده و آسان وجود دارد که شما می توانید در رابطه با این موضوع از آن ها استفاده کنید و سعی نمایید به بهترین شکل امنیت آن وب سایت را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

۱) به عنوان مورد اول، زمانی که شما آدرس یک وبسایت را جستجو می کنید فقط کافی است به نشانی آن توجه داشته باشید که به جای http باید دارای https باشد چون حرف (S) که در کنار عبارت http قرار می‌ گیرد، بیانگر ssl سایت مورد نظر می باشد.

۲) همچنین در نوار اعلان جستجو که آدرس سایت را نشان می‌ دهد، سایت هایی که گواهی ssl را دارند، در کنار آدرس سایت یک قفل خاکستری و یا سبز رنگ را به نمایش گذاشته می شود که اگر شما بر روی آن قفل کلیک کنید، می‌ توانید امنیت آن سایت را مورد تحلیل قرار بدهید.

چگونه ssl یک سایت را فعال کنیم؟

جهت فعال سازی ssl در سایت های وردپرسی ما سعی می کنیم این مبحث را به صورت مرحله به مرحله بیان نماییم تا به راحتی بتوانید گواهی ssl را برای سایت مربوطه فعال کنید.

اگر قصد دارید قبل از راه اندازی سایت خود ssl مربوط به آن را فعال کنید، بهتر است طبق گام هایی که برای شما توضیح می دهیم این موضوع را پشت سر بگذارید.

در قدم اول شما باید آدرس سایت خود را با https در گوگل سرچ کنید و سپس وردپرس را بر اساس همین آدرس بارگذاری نمایید.

البته فراموش نشود که برای وردپرس افزونه Really simple ssl را فعال نمایید.

اگر شما سایتتان را راه اندازی کرده اید و حتی زمانی هم از فعالیت آن می گذرد، بهتر است طبق اقدامات زیر گواهینامه ssl را برای آن فعال کنید.

در گام نخست شما باید آدرس وبسایت خودتان را در وردپرس تغییر بدهید تا سایت مورد نظر شما در جستجوی گوگل با عنوان https نمایان بشود.

در گام بعدی شما باید حتماً سایت ها و صفحات قدیمی که با عنوان http نمایان می شدند را به طور کامل تغییر بدهید تا از این به بعد با نماد ssl همراه باشد.

در این باره شما می توانید از افزونه ای با عنوان Velvet Blues Update URLs استفاده کنید که می تواند این دسته از تغییرات را برای شما راحت تر سازد.