معرفی تکنولوژی رایانش ابری

در موسسه فناوری و استانداردها “NISI” تعريف زیر از رایانش ابری ذکر شده است:

رایانش ابری مدلی است جهت فراهم نمودن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه ای از منابع محاسباتی قابل تغییر مثل شبکه ها، سرورها، فضای ذخیره سازی برنامه های کاربردی و سرویس ها که این دسترسی ها همراه با کمترین نیاز به مدیریت منابع با دخالت مستقیم فراهم کننده سرویس با سرعت فراهم با آزاد گردد. این تعریف که در برگیرنده جنبه های مهم و اساسی رایانش ابری می باشد شامل ۴عنصر کلیدی زیر است :

سخت افزار و نرم افزار منابع هستند که در قالب خدمت از طریق بستر اینترانت به کابران عرضه می شوند. ۲-این منابع به صورت نسبتا پریا گسترش یافته و پیکربندی شده اند. ٣-این منابع از نظر فیزیکی توزیع شده و به اشتراک گذاشته شده اند. ۴- کاربر هزینه استفاده از منابع را پرداخت و هزینه ای جهت مدیریت منابع نمی پردازد.

رایانش ابری

رایانش ابری مدلی است که تمامی سرویس های آن از طریق بستر اینترنت و یک مرکز داده با قابلیت دسترسی آسان در اختیار کاربران قرار می گیرد، هدف اصلی این فناوری کاهش هزینه ها ، افزایش کیفیت خدمات بدون نیاز به دانش مدیریتی بالا، برای کاربران است. از آنجایی که پیاده سازی زیر ساخت های رایانش ابری بر پایه تکنولوژی مجازی سازی است ، رابطه بین سیستم عامل و سخت افزار با اضافه کردن لایه مجازی ساز تغییر می کشد ، لذا این لایه به طوری مناسب توسط ارائه دهندگان خدمات ابری که سرویس هایشان را از طریق نرم افزار، پلت فرم و زیر ساخت ارائه می دهند، پیکربندی ، مدیریت و امن سازی می شود.X به عنوان یک سرویس (XaaS) بیانگر معماری رایانش ابری است که شامل سه دسته از خدمات نرم افزار (SaaS۱) ، پلت فرم یا بستر (PaaS۲) و زیر ساخت (laas۳) می باشد.

تکنولوژی مدرن رایانش ابری

تکنولوژی مدرن رایانش ابری به سرعت در حال رشد و توسعه می باشد، در فناوری ابر  که بر پایه تجميع لایه های TCP / IP بود تجهیزات شبکه بدون اطلاع از جزئیات هم از طریق پروتکل TCP/ IP با هم ارتباط داشتند، در فناوری ابر کاربران از طریق دسترسی به اینترنت اقدام به انتشار برنامه های کاربردی و برقراری ارتباط با سایرین میکردند، در فناوری ابر نرم افزارهای کاربردی ، سرورها و سخت افزارهای ناهمگن بدون اطلاع از موقعیت مکانی مورد استفاده کاربران قرار می گیرند.

واژه ابر در مفهوم رایانش ابری بیانگر تصور انتراعی از شبکه ای وسیع شامل فناوری های جدید ، فناوری های مجازی سازی، پردازشگرها، سیستم توزیع شده و شبکه های مبتنی بر فضای ذخیره سازی است که به کاربران این امکان را می دهد که به جای ذخیره سازی اطلاعات در رایانه شخصی آن را در سروری موجود در اینترنت ذخیره کنند.

گونه های رایانش ابری

از آنجایی که کاربران در مورد حجم ابعاد زمانی و مکانی اجرا، میزان منابع پردازشی و سخت افزارها و نرم افزارهای مورد استفاده اطلاعاتی ندارند لذا استعاره می شود به این که اطلاعات جایی در هوا داخل ابرهاست. بر اساس تعریف ارائه شده در NISI گونه های رایانش ابری با مدل های استقرار ابر عبارتند از :

1-ابر عمومی یا خارجی Public Cloud

2-ابر خصوصی Private Cloud

3- ابر گروهی Community Cloud

4-ابر آمیخته با ترکیبی Hybrid cloud

5- مقایسه داده کاوی و وب کاوی