سرور در واقع یک کامپیوتر همیشه روشن می باشد، که در زمان های متفاوت کاربران انتظار پاسخ به در خواست آن ها را دارند. در این مقاله ما می خواهیم شما را با هاست و سرور و تفاوت های آنها آشنا می کنیم.

سرور چیست؟

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد سرور یک کامپیوتر همیشه روشن است که باید در تمامی زمان ها پاسخگوی درخواست کاربران باشد. وقتی که دسترسی به آن تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد به آن سرور تحت شبکه می گویند. به این معنا است که تمامی کامپیوتر های موجود در شبکه از سرور فرمان می گیرند و نیاز های تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می کنند. اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر و متشکل از تمام کامپیوترهایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده‌اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوترهای همیشه روشن و در دسترس از طریق اینترنت روبرو هستیم. سرورهای اینترنتی، اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز بر روی پهنای اینترنت جستجو می‌شوند را در اختیار کاربران قرار می دهند. 

ویژگی های سرور

  • انحصاری بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر روی سرور

هاست چیست؟

هاست  به یک حساب کاربری با مشخصات و حجم فضای دیسک مشخص در یک سرور امن و مطمئن روی شبکه اینترنت در مراکز داده گفته میشود که میتوان در این حساب کاربری سرویس های مختلفی از میزبانی وبسایت تا ایمیل و … دریافت کرد. هاست وبسایت روی سرور ها در مراکز داده یا دیتاسنتر ها نگهداری میشود و عمده سرورها از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده میکنند. هاست لینوکس معمولا از زبانهای برنامه نویسی PHP و هاست از زبان های برنامه نویسی ASP پشتیبانی میکند. سرور لینوکس مبتنی بر سیستم عامل رایگان لینوکس است و این سرویس از امنیت بالاتری برخوردار است لذا اکثر  سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از سرور لینوکس استفاده میکنند.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

هاست می تواند یک قطعه سخت افزاری کامپیوتر باشد یا یک دستگاهی که به شبکه اینترنتی متصل است. هاست می تواند به صورت یک منبع اطلاعات، خدماتی و برنامه های کاربردی از طریق دستگاه های دیگر در دسترس کاربران قرار بگیرد و به عنوان پایانه راه دور شناخته می شود. به دستگاه کامپیوتری که از طریق ISP به اینترنت وصل می شود هاست می گویند. 

سرور یک نرم افزار یا سخت افزار است که خدمات و قابلیت ها را برای سایر دستگاه ها یا برنامه های کامپیوتری فراهم می کند.