گوگل سرچ کنسول

سئو سایت

ابزار google search console که اغلب با نام گوگل وبمستر تولز معروف میباشد را می توان یکی از مهم ترین و کارآمد ترین ابزار سئو به حساب آورد. سرچ کنسول برای شما این امکان را به وجود می آورد تا حضور خود در نتایج گوگل را چک کنید و بهبود ببخشید. این ابزار نیز مستقیما از سمت گوگل معرفی شده و امکانات موجود در آن طبق رفتار کاربران هنگام جستجو طراحی شده است. اطلاعاتی که هیچ شرکتی به غیر از گوگل به آنها دسترسی مستقیم ندارد.

مقدار بازدید از گوگل و جایگاه شما در نتایج جستجو

از به روز ترین ابزارهای موجود در سرچ کنسول search analytics می باشد. این ابزار یک لیست از همه کلمات جستجو شده توسط کاربران که سایت شما در نتایج جستجو وجود داشته است را به شما نمایش میدهد. در جلوی هر کلمه دقیقا نشان می دهد که چند نفر در ماه آن عبارت را جستجو کرده اند، شما به طور متوسط چه جایگاهی در نتایج گوگل داشته اید و چند درصد از آنها سایت شما را انتخاب کرده اند.

ابزار Fetch as Google

اغلب سایت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، زمان ایندکس صفحات جدید توسط گوگل طولانی می شود، به عنوان مثال شما یک صفحه جدید بر روی سایت  میسازید اما گوگل یک هفته بعد برای اولین بار آن را ایندکس می نماید و این باعث می شود سایت های دیگر مطالب شما را کپی کنند و به اسم خود نیز منتشر نمایند و از طرف دیگر وبسایت شما از نظر گوگل کم فعالیت میباشد.

برای اینکه از افتادن چنین اتفاقی پیش گیری کنیم ابزاری ساخته شده است که به شما این اجازه را می دهد تا مستقیما صفحات خود را به گوگل معرفی نمایید. شما آدرس صفحات جدید سایت یا اینکه صفحات قدیمی که محتوای آن را تغییر داده اید را به گوگل معرفی می کنید و ربات های گوگل خارج از نوبت آنهارا چک میکنند.

بررسی ابزار سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات اهمیت زیادی دارد به این علت که  یکی از فاکتورهای موثر در سئو و بهینه سازی سایت و رتبه بندی نتایج گوگل است. به غیر از این موارد می تواند تاثیر بسزایی در میزان رضایت کاربران و رفتار آنها  زمان جستجو داشته باشد.

از عادت های رایج کاربران اینترنتی این می باشد که تعدادی گزینه را در نتایج گوگل باز می کنند و در تب های جدید انهارا باز می کنند. هر صفحه ای که سریع تر لود شود انتخاب می نمایند و آن را مطالعه میکنند.

پژوهش ها نشان دهنده این میباشد که ۵۰ درصد کاربران انتظار دارند یک صفحه وب در کمتر از ۲ ثانیه لود شود و اگر این زمان بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد آن تب را می بندند و این کار از چشم گوگل پنهان نیست و رنک بندی نتایج گوگل تاثیر دارد. طبق سرعت اینترنت در ایران از کاربران عزیز صبر بیشتری انتظار می رود ولی این موضوع از اهمیت سرعت سایت در سئو کم نمی کند. به عنوان یک فرد تازه کار و در حال مطالعه سری آموزش سئو مبتدی تا همینجا همین که بدانید سرعت سایت چگونه بر سئو موثر است خیلی اهمیت دارد.

گوگل خیلی زیاد به این موضوع اهمیت میدهد  به این صورت که ابزاری برای تست سرعت سایت ها و صفحات داخلی آنها طراحی کرده است. در این ابزار که با نام PageSpeed Inights معروف شده است می توانید آدرس صفحه ای از اینترنت را وارد کرده و سرعت آن را چک کنید.

در این تست فاکتورهایی مثل  بهینه بودن تصاویر، فعال بودن فشرده سازی Gzip بر روی سرور، استفاده از کش مرورگر، بهینه بودن فایل های CSS و JS و سرعت پاسخ گویی سرور بررسی شده و یک امتیاز از ۰ تا ۱۰۰ به صفحه شما اختصاص داده شده است. به غیر از این موارد دارای ایراد را برای شما مشخص می نماید تا آنها را برطرف کنید.