در روند بهینه سازی یک سایت ما باید اصول و شرایطی را به گونه ای انجام بدهیم که سایت مورد نظر ما در اثر سرچ یک عبارت و یا یک کلمه به خوبی دیده بشود. به همین خاطر، منظور از سئو سایت یعنی یک سری از فعالیت هایی که باعث می شود یک سایت در داخل جستجو های گوگل به صورت کاملا هدفمند دیده بشود. البته مهمترین موضوع درباره سرچ و بررسی یک سایت، انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب است. منظور از کلمه و یا کلمات کلیدی یعنی عبارت هایی که وقتی یک نفر آن را در داخل موتور جستجوگر گوگل سرچ می کند، سایت ما بر اساس هدف مشخص شده دیده بشود و جز لینک های مهم صفحه اول گوگل باشد.
پس پایه و اساس تمامی اهداف بهینه سازی یک سایت، انجام روش ها و شروطی است که طبق سرچ یک کلمه کلیدی، سبب شود سایت ما به بهترین شکل بازدیدهای گسترده ای را دریافت کند. حالا که به اهمیت کلمات کلیدی پی برده اید بهتر است توضیح مفصلی را در رابطه با چند نکته مهم درباره کلمات کلیدی در اختیار شما قرار بدهیم تا متوجه شوید انتخاب یک کلمه کلیدی می تواند چه تاثیر گسترده ای را بر روی بازدید سایت شما بگذارد.
کلمه کلیدی چیست؟
کلمات کلیدی، که به عنوان Keywords شناخته میشوند در اصل نمایانگر ایده ها و موضوعات اصلی هستند که به کاربران اجازه می دهند تا محتوای یک وب سایت را درک کنند. این عبارات کلیدی هستند که افراد هنگام جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل به کار میبرند. اگر بخواهیم محتوای یک مقاله را به طور خلاصه بیان کنیم کلمات کلیدی به دست آمده عینا معرف محتوای آن مقاله خواهند بود.
به عنوان یک صاحب سایت یا تولیدکننده محتوا باید بتوانید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع صفحه خود را انتخاب کنید. این کار افزایش شانس شما برای دیده شدن توسط مخاطبانتان را به همراه خواهد داشت.
دیگران مطالعه کرده اند : اصلی ترین عوامل موثر بروی رتبه سایت
دلیل اهمیت انتخاب صحیح کلمه کلیدی چیست ؟
انتخاب دقیق و صحیح کلمات کلیدی برای موفقیت هر وب سایتی حیاتی است. کلمات کلیدی به عنوان پلی بین مخاطبین و محتوای سایت عمل میکنند و کاربران از طریق جستجوی این کلمات به وب سایت شما راه پیدا میکنند. اگر بتوانید کلماتی که بیشترین جستجو را دارند و به طور مستقیم با تخصص شما مرتبط هستند را شناسایی کنید، شاهد افزایش چشمگیر ترافیک وب سایت خود خواهید بود که این مستقیما به موفقیت کسب و کار آنلاین شما منجر میشود.
یکی دیگر از جنبه های مهم سئو، جذب بازدیدکننده مستقیم از موتورهای جستجو مانند گوگل است که این فقط با یک انتخاب درست کلمه کلیدی امکان پذیر است. برای اینکه بتوانید به بهترین انتخاب دست یابید لازم است تا با دقت به خواسته ها و نیازهای کاربرانتان آگاه شوید و درک کنید که کدام کلمات در مرتبط با موضوعات مورد نظر در سایتتان بیشترین جستجو را دارند.
توجه داشته باشید که بدون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، تلاش های سئو تقریبا بی فایده خواهد بود و می توان آن را به یک قفل بدون کلید تشبیه کرد. در نتیجه انتخاب صحیح کلیدواژه ها نقش بسزایی در پیشرفت وب سایت شما در ابعاد مختلف دارد.
انواع کلمات کلیدی سئو
به طور عمده کلمات کلیدی که بهتر است به آن ها کلمات طلایی بهینه سایت بگوییم، به سه گروه تقسیم می شوند.
گروه اول که متخصصین سئو نام Exact Match را بر روی آن گذاشته اند، حاوی کلمات کلیدی اصلی می باشند. برای درک این موضوع، فرض کنید شما در حوزه خرید و فروش توری مغناطیسی فعالیت می کنید که در رابطه با نوشتن یک محتوا و مطلب در سایت خودتان می توانید توری مغناطیسی را به عنوان کلمه کلیدی اصلی خود انتخاب نمایید.
دیگران مطالعه کرده اند : سئو تکنیکال چیست + اهمیت سئو تکنیکال
گروه دوم که عمدتا با نام Broad Match خواند می شود، حاوی کلمه کلیدی اصلی با پسوند و پیشوند است. مثلا قیمت توری مغناطیسی و یا توری مغناطیسی نازک، عبارت هایی از کلمه کلیدی اصلی همراه با پسوند و پیشوند می باشند.
و البته گروه سوم یعنی عبارتی همراه با کلمه کلیدی اصلی که نام آن phrase Match است؛ یعنی شما در این باره باید کلمه کلیدی اصلی را در داخل یک عبارت مانند قیمت توری مغناطیسی در بازار تهران به کار ببرید. ناگفته نماند که هر کارشناس سئو باید با این سه گروه از کلمات کلیدی به خوبی آشنا باشد و سعی کند جهت بهینه سازی و بهتر دیده شدن یک سایت از این سه مدل کلمات کلیدی استفاده نماید.
انواع کلمه کلیدی چیست؟
کلمات کلیدی بر اساس طول و دقت آن ها به چند دسته تقسیم میشوند که هرکدام نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان به وبسایت شما دارند.
کلمه کلیدی کوتاه (Short Tail Keywords): این دسته شامل یک یا دو واژه میشود که دارای هدفی نسبتا غیر مشخص است. به طور مثال، واژه “دمنوش” بدون اینکه بیان کند فرد دقیقا به دنبال چه نوع محتوایی است مورد جستجو قرار میگیرد. به دلیل ابهام در هدف، استفاده از این نوع کلمات کلیدی ممکن است ترافیک غیرمرتبطی را به سایت شما هدایت کند که می تواند به سئو سایت آسیب بزند و نرخ تبدیل پایینی داشته باشد.
کلمه کلیدی میانی (Middle Tail Keywords): این نوع کلمات کلیدی عباراتی هستند که چند کلمه را شامل میشوند و جزئیات بیشتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه ارائه میدهند اما هنوز هم ممکن است کاملا روشن نباشند. مثلا، “دمنوش خانگی” بیشتر مشخص میکند که کاربر به دنبال دمنوشهای تهیه شده در خانه است اما دقیقا نشان نمیدهد که هدف خاصی دارد یا نه.
کلمه کلیدی بلند (Long Tail Keywords): این کلمات کلیدی که بیشتر از سه تا پنج واژه تشکیل شده اند، نیت و هدف کاربر را به وضوح بیان میکنند. به عنوان مثال، عبارت “دمنوش خانگی برای لاغری” دقیقا مشخص میکند که کاربر به دنبال اطلاعات خاصی در مورد دمنوش هایی است که به کاهش وزن کمک می کنند. این نوع کلمات کلیدی بالاترین احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری را دارند زیرا به طور مستقیم پاسخ به نیازهای خاص کاربران را میدهند.
دیگران مطالعه کرده اند : مهمترین دلایل تاثیر لینک داخلی بر سئو سایت
چگونه یک کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟
شاید شما زمانی که یک عبارت و یا کلمه ای را می خواهید در گوگل سرچ کنید، سیستم جستجوگر گوگل در ابتدا بر اساس فرضیات خودش یک عبارت هایی را به عنوان پیشنهاد برای شما به نمایش می گذارد.
البته این مفهوم بیانگر این است که این عبارات و کلمات بیشترین سرچ را در موتور جستجوگر گوگل داشته اند.در این باره، شما برای انتخاب یک کلمه کلیدی باید تخصصی تر عمل کنید و در این حوزه از ابزارها و روش های مختلفی بهره بگیرید تا بتوانید بر حسب فعالیت سایت خودتان یک عبارت مناسب را به عنوان کلمه های کلیدی انتخاب نمایید.
پس در ادامه با مقاله چند نکته مهم درباره کلمات کلیدی همراه ما باشید تا چند اصل را در رابطه با انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب بشناسید و در رابطه با بهینه سازی سایت خودتان از آن استفاده نمایید. اولین اصل این است که شما قبل از انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب باید حوزه کاری خودتان را به خوبی بشناسید و در رابطه با آن، اطلاعات کاملی را کسب نمایید تا بر اساس فعالیتی که در سایت خودتان انجام می دهید، بتوانید یک عبارت و یا کلمه کلیدی مناسب را انتخاب نمایید.
اصل دوم، استفاده از ابزار آلات و سایت هایی است که بر اساس سرچ کلمات مختلف می تواند شما را راهنمایی کنند. بطور مثال سایت kwfinder.com یکی از ابزارآلاتی است که شما می توانید به آن مراجعه کنید و میزان سرچ انواع عبارات و کلمات مختلف را بر اساس یک مدت زمان معین بررسی نمایید. به عنوان اصل آخر، به شما پیشنهاد می کنیم که در زمان انتخاب یک کلمه کلیدی علاوه بر توجه به میزان سرچ آن در یک مدت زمان مشخص، به کاربرد آن نیز توجه داشته باشید.
دیگران مطالعه کرده اند : آشنایی با ابزار پرکاربرد ahrefs برای سئوکاران
به طور مثال سرچ کلمه مایکروسافت آفیس در اینترنت از میزان بازدید بالایی برخوردار است ولی عمدتاً این کلمه در اختیار سازمان های خاصی است که معمولا رقابت در جهت بهینه سازی آن بسیار سخت می باشد. ولی در مقابل آن، اگر شما از کلمات آموزشی و کاربردی مانند آموزش مایکروسافت آفیس و یا کاربرد اداری نرم افزارهای آفیس بهره بگیرید، قطعاً تاثیر بهتری بر میزان بازدید سایت شما می گذارد.
سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه مناسب را بشناسید
قبل از انتخاب کلمات کلیدی و شروع به تولید محتوا بر اساس آن ها باید آن ها را بر اساس سه معیار اساسی ارزیابی کنید:
ارتباط محتوا گوگل از نظر ارتباط، محتواها را ارزیابی و رتبه بندی میکند. محتوای شما فقط زمانی ارزشمند خواهد بود که با نیازهای جستجوی کاربران مطابقت داشته باشد. همچنین باید محتوای شما به عنوان بهترین منبع ممکن برای پاسخگویی به سوالات کاربران در نظر گرفته شود تا بتواند در صفحات نتایج گوگل رتبه بالایی کسب کند.
اعتبار وب سایت (Authority) اعتبار وب سایت شما نیز برای گوگل بسیار مهم است. گوگل به وب سایت هایی که به عنوان منابع معتبر شناخته میشوند وزن بیشتری میدهد. این اعتبار میتواند از طریق تولید محتوای با کیفیت به دست آوردن بک لینک ها و ارتقاء محتوا در شبکه های اجتماعی به دست آید. اگر شما در صنعت خود از اعتبار بالایی برخوردار نباشید دستیابی به رتبه های بالا در صفحه نتایج گوگل مشکل خواهد بود مگر اینکه محتوایی استثنایی تولید کنید.
حجم جستجوی ماهانه (Volume) بالا بودن رتبه یک کلمه کلیدی فقط زمانی ارزشمند است که افراد آن را جستجو کنند. محبوبیت یک کلمه کلیدی از طریق MSV (میزان جستجوی ماهانه) اندازه گیری میشود که نشان دهنده تعداد دفعات جستجوی آن کلمه کلیدی در ماه است. این آمار به شما کمک میکند تا تصمیم گیری کنید که آیا سرمایه گذاری زمان و منابع روی آن کلمه کلیدی ارزش دارد یا خیر.
دیگران مطالعه کرده اند : پنج فایده مهم لینک سازی خارجی در سال 2024
تعیین ارزش کلمه کلیدی چگونه است؟
در واقع اولین گامی که باید درباره میزان ارزش یک کلمه کلیدی بدانید نوع فعالیت سایت شما می باشد. یعنی شما اگر در یک مسیر خاص و مشخصی فعالیت سایت خودتان را پیش میبرید باید بر اساس همان نیز کلمه کلیدی را انتخاب نمایید که بتواند تاثیر شگفت انگیزی بر معرفی و بهینه سازی سایت شما بگذارد. چون در هر صورتی یک کلمه کلیدی می تواند به طور کاملاً مختصر و مفید فعالیت کامل سایت شما را توضیح بدهد.
پس به طور خلاصه ارزش کلمه کلیدی به نوع فعالیت سایت وابسته می باشد که اشخاص در این باره باید با با دقت بالایی یک کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنند.
چگونه کلمات کلیدی رقبا را بیابیم؟
برای تشخیص کلمات کلیدی که رقبا در استراتژی های خود استفاده کرده اند، لازم است که فرایندی دقیق و هدفمند را دنبال کنید. این امر نه تنها به شما امکان میدهد تا کلمات کلیدی پربازده و کم بازده مرتبط با حوزه تخصصی خود را شناسایی کنید بلکه از دانش به دست آمده از تجزیه و تحلیل رقبا نیز بهره ببرید. برای این منظور یکی از روش های موثر ثبت نام رایگان در وب سایت الکسا است. پس از ثبت نام به بخش تحقیق کلمات کلیدی بر اساس سایت بروید و URL وب سایت رقیب خود را وارد کنید. در ادامه در بخش کلمات کلیدی سایت لیستی از کلمات کلیدی به کار رفته توسط رقبا برای شما نمایش داده میشود.