امروزه تحولی گسترده در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی در حال وقوع است که چشم انداز کاملا متفاوتی از مفهوم و عملکرد تاثیر رسانه در برابر پژوهشگران قرار داده است. این تحول که بسیاری آن را تحول انقلابی در عرصه ارتباطات و شروع پارادیمی جدید در زندگی جوامع امروزی می خوانند، ظهور و توسعه حیرت آور رسانه های نوین در جهان امروز است که در طول زمانی کوتاه در سراسر جهان گسترش یافته و مهم ترین شکل و آشکارترین محصول آن اینترنت و فضای مجازی است.

اما نقش موثر اینترنت و فضای مجازی در شبکه های ارتباطی چیست؟

فضای مجازی به فضایی اطلاق می شود که بدون در نظر گرفتن بعد زمان و مکان ، تعامل های اجتماعی میان فرهنگ های گوناگون را از طریق فناوری های نوین امکان پذیر می سازد و به تعبیر دیگر استعاره ای برای فعالیت رایانه ها، شبکه های کابلی و سیر تکنولوژی های الکترونیکی ارتباطی است. فناوری های ارتباط راه دور اساس فضای مجازی را تشکیل می دهند.

بیشتر:

آمار گرفته شده از سایت آمار جهانی اینترنت نشان داده که تا سال ۲۰۱۲ میلادی، ایران با جمعیت حدود ۷۹ میلیون نفر دارای ۴۲ میلیون کاربر اینترنت بوده است. به عبارت دیگر ۵۳ / ۳ درصد جمعیت ایران به اینترنت (حتی کم سرعت) دسترسی دارند، این در حالی است که در سال ۲۰۰۰ فقط ۲۵۰ هزار ایرانی به اینترنت دسترسی داشتند. بنابراین با توجه به سرعت تحولات پیرامون فضای مجازی، می توان پیش بینی کرد که اینترنت به تدریج جایگزین روابط واقعی انسان ها در زندگی روزمره شود، به عبارتی در دنیای کنونی، هر مؤسسه ای که از تکنولوژی اطلاعات و شبکه های ارتباطی بی بهره باشد، به تدریج از جریان ارتباطات جهانی دور خواهد ماند و از این رو، صنایع مختلف، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری خود در دنیای پر رقابت امروز را، منوط به کارگیری فناوری اطلاعات می دانند که به یقین در این بین صنعت سلامت نیز با وجود تمام فراز و فرودها از این تحولات مصون نخواهد بود.

به طوریکه امروزه استفاده از اینترنت در ارائه ی خدمات بهداشتی درمانی به طور روزافزون در حال افزایش است. و یکی از رایجترین و بحث انگیزترین کاربردهای اینترنت، امر مشاوره و درمان است، استفاده از اینترنت در درمان سلامت روان به علت در دسترس بودن در سراسر جهان رو به افزایش است و مردم به دنبال اطلاعات سلامت روان از طریق اینترنت هستند.

مداخلات مبتنی بر اینترنت

از این رو مداخلات مبتنی بر اینترنت یک فرصت منحصر به فرد برای ارائه درمان به بخش بزرگی از جمعیت است.
اینترنت درمانی می تواند به شیوه های ارتباط آنلاین و آفلاین انجام شود، اجرای اینترنت درمانی آفلاین نیاز به امکانات کمی دارد و اجرای آن ساده تر است. در این روش، بیمار بعد از دادن شرح حال خود سؤالاتی را به شکل الکترونیکی می پرسد این سؤالات به متخصص مربوط ارجاع داده می شود و در اسرع وقت به آن سؤالات و درخواست ها پاسخ داده می شود و در ارتباط آنلاین، بیمار از طریق الکترونیکی به طور مستقیم با کادر درمانی ارتباط برقرار میکند و شرح حال و سؤالات خود را مطرح می سازد و به طور مستقیم پاسخ خود را دریافت می کند.

مشاوره اینترنتی

مشاوره اینترنتی می تواند وسیله شبکه ارتباطی را در اختیار افراد بگذارد که به کمک آن بتوانند مشکلات خاص خود را ابراز نمایند. افراد وقتی از طریق کامپوتر تعامل می کنند، احساس گمنامی و خلوت بیشتری را می کنند بنابراین اطلاعات شخصی بیشتری را آشکار می سازند و مسأله خجالت کشیدن برای آنها کمتر آزاردهنده است.

مشاوره اینترنتی همچنین می تواند در مورد اختلال های روان شناختی که در آنها نشانه هایی از شرم و اضطراب است نقش موثری را ایفا کند. در خصوص اثربخشی درمان اینترنتی نیز می توان گفت که تعداد قابل ملاحظه ای از تحقیقات که روش های آنلاین و آزمایشگاهی سنتی را مقایسه کرده اند، نشان می دهند که نتایج در مجموع، با ثبات و مشابه می باشند.