تمدن بشری حاصل ارتباط انسانها با یکدیگر در اجتماعات مختلف است. انسان همواره به دنبال تسهیل روابط خویش بوده و در طول تاریخ تمدن از ابزار مختلفی برای این امر بهره جسته است. ارسال پیام با دود و آتش، اختراع چاپ، تلگراف، تلفن، رادیو، تلویزیون و در تکامل این روند تکنولوژی ماهواره و اختراع اینترنت، گویای تلاش انسان برای دستیابی به سرعت، دقت و حجم بالایی از مراودات است. هر وسیله ارتباطی جدید تغییراتی در فرآیندهای ارتباطی به وجود آورده است. امروزه با اختراع اینترنت و تکامل سرویسهای آن گونه های جدیدی از ارتباطات مجازی شکل گرفته اند. در آغاز قرن ۲۱ و هزاره سوم ارتباطات اینترنتی ارتباطات مجازی) گسترش بی حد و مرزی دارد. (برای دیدن اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

شبکه های اجتماعی مجازی یکی از اشکال تکامل یافته ارتباطات بدون مرز و فاصله در اینترنت می باشند. شبکه ها اجتماعی مجازی از انوع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند و با تجمیع قابلیتهای سایر سرویسهای اینترنت تلاش دارند حداکثر نیاز کاربران را فراهم نمایند، امکان تشکیل شبکه های مجازی از دوستان، آشنایان، همفکران، همکاران و… برای تعامل و تبادل اطلاعات از طرق مختلف از جمله ایجاد پروفایل شخصی، گذاشتن یادداشت و یاداشتک، چت، ارسال فیلم و ویدئو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اخبار از مهمترین این نیازها است. این شبکه ها میلیونها کاربر اینترنتی در سرتاسر جهان را به خود جذب کرده اند تا آنجا که به یکی از ارکان مهم اطلاع رسانی و ارتباطی تبدیل شده اند. با وجود این شبکه ها انسان می تواند برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی، خبری، هنری و … خود، فعالانه به دنبال یافتن مجموعه متنوعی از افراد و گروهها باشد و در کمترین زمان ممکن به این هدف برسد.

رشد شتابان فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی علاوه بر فراهم آوردن امکانات ارتباطی و دسترسی بشر به اصلاحات در حجمی که قابل مقایسه با هیچ مصری از زندگی بشر نیست، الگوهای ارتباطات فردی، گروهی و جوامع را نیز دچار دگرگونی، تحول و تکامل نموده اند. شکل گیری فضای مجازی در کنار جهان فیزیکی و حضور انبوهی از انسانها در هر دو فضاء انقلابی در فرآیند ارتباطات و فرهنگ بوجود آورده است. شناخت و توصیف این فرآیند و فرهنگ نوین ارتباطی و اثرات آن بر ساختارهای مختلف نیازمند مطالعات وسیع و گسترده می باشد.

لزوم بررسی اثرات فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر روابط انسانی برای درک شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست. مطالعه شبکه های اجتماعی مجازی از جمله فیس بوک و مای اسپیس، یکی از زمینه های بررسی های از این دست می باشد. فضای تعاملی این شبکه ها، سهولت برقراری ارتباط فارغ از محدویت های زمانی و مکانی، گسترش ارتباطات انسانی به لحاظ کمی و کیفی، تغییر الگوهای ارتباطی به گونه ای که هر کاربر همزمان تولید کننده و انتشاردهنده اطلاعات و محتوا می باشد و بسیاری ویژگی های دیگر فناوریهای نوین در عرصه رسانه های اجتماعی و دیجیتال، فرآیند ارتباطات و تعاملات را دچار تحول نموده است. در حقیقت سرمایه اجتماعی در نتیجه شبکه ای از تعاملات و ارتباطات انسانی پدید می آید.

 برای اطلاعات بیشتر سئو پروژه ای باما در تماس باشید.