صفحات (AMP) چند سالی است که از دسترس خارج شده و به بخشی جدایی ناپذیر در سئو تبدیل شده است. هنگامی که AMP برای اولین بار در سال 2015 راه اندازی شد ، حدس و گمان هایی وجود داشت که دو مزیت برای سئو وب سایت دارد. یکی اینکه دارای برچسب “سریع” در صفحات نتایج موتور جستجو است ، و دیگری این که یک عامل رتبه بندی خواهد بود. پنج سال بعد از زمان انتشار ، AMP بیش از هر زمان دیگری مهم میباشد. در ادامه این مقاله از خدمات سئو مهام همراه ما باشید.

اکنون یک واقعیت شناخته شده است که AMP به خودی خود یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست و داشتن صفحات AMP در وب سایت شما لزوماً باعث افزایش سریع رتبه آن نمی شود. اما ، گوگل اکنون با تغییر در نمایه سازی برای اولین بار در تلفن همراه و معرفی Core Web Vital ، اهمیت بالاتری در سرعت وب سایت و سازگاری با موبایل می دهد که AMP را به یک عامل رتبه بندی غیرمستقیم تبدیل می کند.

AMP) Accelerated Mobile Pages) چیست؟

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages یک استاندارد کد نویسی منبع باز برای ناشران است که ناشران بتوانند سایت های خود را به سرعت در تلفن همراه بارگیری کنند.

مزایای استفاده از AMP در سئو

  • AMP سرعت بارگذاری سایت شما را در گوشی موبایل و تبلت به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • گوگل صفحات AMP را جزء نتایج ارگانیک دسته‌بندی می‌کند و با علامتی به شکل صاعقه مشخص می‌شوند. واضح است که هر چقدر وب‌سایت بیشتر جلب توجه کند، کلیک بالاتری دریافت خواهد کرد.
  • رتبه‌بندی سایت را بهبود می بخشد
  • تبلیغات را با انعطاف بیشتری نمایش میدهد
  • با AMP کاربر سایت را به راحتی track کنید

چند دلیل وجود دارد که AMP برای مدیران وب و هم برای کل وب مضر است

  • به خطرافتادن آمارهای تحلیل سایت:

گوگل این صفحات را توسط یک واسطه به کاربر میرساند و صفحه ی اصلی بدست کاربر نمیرسد

  • کاهش درآمد حاصل از تبلیغات:

چون تبلیغات در این صفحات حذف میشوند میزان بازدید و کلیک کاربران کاهش و درنتیجه درآمد مدیر سایت میشود.

  • محدودیت استفاده از کدهای HTML :

اثرگذاری بروی برخی کدها و خلاصه کردن ان ها که درنتیجه همین محدودیت‌هاست که سرعت صفحات AMP را بالا می‌برد، اما گاهی هم مشکلاتی برای کدنویسان به وجود می‌آورد.

چه کسی بیشتر از AMP سود خواهد برد؟

سایتهایی که بیشترین بهره را از AMP خواهند برد سایتهای انتشاراتی هستند. سایتهایی که محتوا تولید می کنند. بنابراین اینکه شما چگونه این مورد را برای مشتری خود اعمال می کنید این نیست که کل سایت وی را به AMP تبدیل کنید. این ممکن است بر تبدیلات تأثیر منفی بگذارد. بلکه می توانید بخش وبلاگ یا بخش اخبار و به روزرسانی های مشتری خود را به AMP تبدیل کنید.