CTR (نرخ کلیک) چیست؟ و راه های افزایش آن چیست؟

CTR مخفف  کلمه Click Through Rate است، و نزدیک ترین ترجمه آن در فارسی به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه استهنگامی که یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

نرخ کلیک یا CTR چگونه محاسبه می شود؟

 طبق الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل شما باید تعداد هر کلیک منحصر به فردی که روی محتواهای وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل صورت می گیرد را به تعداد نمایش (impression) تقسیم کنید تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید.فرمولی که بخواهید بفهمید CTR چگونه محاسبه میشود به فرم زیر است:

نرخ کلیک = مجموع کلیک ها / مجموع تعداد نمایش

چگونه CTR را افزایش دهیم؟

زمانی که کاربر لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست صرف کرده و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. شما باید برای اینکه مخاطب جذب سایت شما شود چند عامل را در نظر بگیرید:

1. عنوان جذاب،ترخ کلیکتان را افزایش می دهد

به طور یقین مطلبی که شما می خواهید منتشر کنید را قبل از شما چندین نفر در سایتشان گذاشته اند،برای اینکه سایت شما و مطلب شما در بین تمامی آنها بهتر باشد و کاربر روی سایت شما کلیک کند باید عنوان جذابی را انتخاب کنید تا کاربر ترغیب شود روی سایت شما کلیک کند.

طبق تحقیاتی که انجام شده است عناوینی که کلماتی همجون: آسان، ساده، ارزان، رایگان، چگونه، چیست، معجزه، فلان عدد راهکار موثر، شگفت انگیز، منحصر‌به‌فرد، پربازده‌ترین، بهترین روش، اشتباه مهلک، تضمینی، بلافاصل، طلایی، جادویی و… در آنها استفاده شده است کلیک بیشتری می خورند.

2. به Meta description یا توضیحات دقت داشته باشید!

توضیحاتی که در جستجو گوگل، زیر هر عنوان نشان داده می‌شود، تگ توضیحات یا Meta description نام دارد. نوشتن یک توضیح کوتاه در مورد صفحه مورد نظر که البته جذاب هم باشد، باعث جلب توجه کاربر می‌شود. جدا از عنوان، این توضیحاتی که زیر عنوان نشان داده می‌شود باید باعث ترغیب کاربر برای کلیک کردن شود، طوری که حس کند الان چه چیزی در انتظارش است.
اگر شما این کار را نکنید، گوگل از بین کلمات کلیدی صفحه شما با کلماتی که کاربر جستجو کرده، نوشته‌ای بلند یا کوتاه از صفحه‌تان را نمایش می‌دهد.

3. استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema

معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. البته نشانه گذاری ها فقط محدود به نمایش ستاره نیست و براساس نوع محتوا میتوان مدل های مختلفی از آن را استفاده نمود.

افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل چه تاثیری دارد؟

افزایش CRT بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر گذار است. گوگل الگوریتمی به نام rankbrain دارد و زمانی که نرخ کلیک شما نسبت به جایگاه‌تان در گوگل بالاتر باشد، گوگل به کمک این الگوریتم، جایگاه شما را نیز ارتقا می‌دهد. مثلا فرض می کنیم شما رتبه 4 در صفحه نتایج گوگل را دارید، بعد از مدتی با بهبود و افزایش نرخ کلیک لینک‌تان، اگر لینک 3 یا دوم به نرخ کلیک کمتری داشته باشند، گوگل تشخیص می‌دهد اطلاعات شما برای کاربران اینترنتی مفیدتر بوده و در نتیجه جای لینک‌ها را باهم عوض می‌کند. به این ترتیب پس از مدتی جایگاه‌تان را به سه یا دو ارتقا می‌دهد.

بیشتر بخوانید:تاثیر وبلاگ در بهبود سئو سایت

استفاه از ربات برای بالابردن نرخ کلیک موثر است؟

به طور قطعی خیر! الگوریتم های گوگل رفتار کاربران را براساس اطلاعاتی که از آنها جمع آوری میکنند تحلیل خواهند کرد. ربات ها اطلاعات مهمی مانند IP، منطقه جغرافیایی، سن، جنسیت و سابقه جستجو در اینترنت را ندارند در نتیجه تشخیص آنها برای گوگل کار دشواری نیست.

توجه داشته باشید که اگر این تکنیک تاثیرگذار بود هرگز سازندگان ربات ها با قیمت هایی بسیار پایین خدمات خود را عرضه نمیکردند!

 

نرخ کلیک یا CTR یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد است که اهمیت بالایی دارد. نرخ کلیک به شما نشان می‌دهد که تا چه اندازه لینک با کیفیت، عنوان یا توضیحات جذاب داشته‌اید که تعدادی از کاربرا مجاب شده‌اند روی آن کلیک کنند. هر چه نسبت تعداد کاربرانی که روی لینک موردنظر شما کلیک کرده‌اند به کل نمایش لینک بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتری داشته‌اید.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو  و بهینه سازی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *