KPI مخفف کلمه شاخص کلیدی عملکرد می باشد. شاخص کلیدی عملکرد یک متغیر می باشد که به وسیله آن می توان میزان نزدیک شدن یک شرکت به اهداف کلیدی خود را اندازه گرفت. به وسیله KPI می توان عملکرد های شرکت را ارزیابی کرد که می توان به این وسیله میزان موفقیت شرکت را سنجید. این شاخص باید در دوره زمانی مشخصی مورد بررسی قرار بگیرد . KPI را می توان در تمامی سازمان ها ،شرکت ها ویا حتی کارهای شخصی مورد استفاده قرار داد.

علت مهم بودن KPI چیست؟

اگر شرکتی از شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPI استفاده نکنند هیچ بازخوردی از عملکرد خود در طول دوره کاری خود نخواهند داشت. شاید این شرکت ها یا سازمان ها بعد از مدتی پیشرفت کنند اما نمی توانند زمینه موفقیت خود را بسنجند . شما با استفاده از KPI می توانید اهداف مشخصی برای خود مشخص کنید. و حتی می توانید یک تاریخجه از عملکرد های خود داشته باشید و راه های موفقیت کاری خود را بسنجید.

عوامل تاثیر بر KPI چیست؟

بررسی KPI به اندازه دیگر کارهای شرکت مهم و ضروری می باشد. یکی از مهم‌ترین مشخصات KPI این است که آن‌ها نوعی از ارتباطات هستند. درنتیجه مانند هر ارتباطات دیگری از قوانین خاصی تبعیت می‌کنند. هرچقدر اطلاعات شفاف و واضح‌تر باشند، نتیجه‌ی به دست آمده نیز قابل فهم‌تر می‌شود. افراد و اعضای تیم شرکت باید برای ساخت KPI باید از اطلاعات اولیه و پایه استفاده کنند. اعضا باید اطلاعات کاملی راجع اهداف و برنامه ریزی رسیدن به آن اهداف داشته باشند. در طول ساخت KPI باید اطلاعات کاملی از مدیران و تحلیل گران داشته باشند.

طریقه ساخت KPI

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد شاخص کلیدی عملکرد KPI برای تمامی کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرد. و ما می خواهیم در این مقاله راجع به KPI سایت برای شما توضیح دهیم.

گام اول : اهداف را مشخص کنید.

قبل از در نظر گرفتن و اندازه گیری ترافیک وبسایت بهتر است که اول به هدف ساخت آن توجه کنیم. شاید این یک کار غیر ضروری به حساب بیاید اما معمولا ساخت وبسایت ها به دو هدف انجام می شود . یا به دلیل افزایش فروش محصولات یا به دلیل کاهش هزینه ارتباط و حمایت از مشتریان است.

گام دوم : فاکتورهای موفقیت را مشخص کنید.

فاکتور های موفقیت فعالیت های کلیدی هستند که سازمان برای رسیدن به موفقیت باید بر روی آن ها تمرکز داشته باشند.فاکتورهای موفقیت شرایط مشخص شده‌ای هستند که میزان دسترسی به اهداف یک کسب‌و‌کار را در بازه‌های زمانی اندازه‌گیری می‌کنند.

گام سوم : چگونه KIP را براساس فاکتورهای موفقیت درست کنیم؟

در دو مرحله انجام می شود. درصدی از بازدیدکنندگان که در یک ماه اخیر تبدیل به مشتری برند شده اند. و نسبت تماس با مرکز خدمات مشتری در مقایسه با نرخ یک ماه گذشته .

گام چهارم : جمع آوری معیارها

معیارها یکسری اعداد خام می شود اطلاعات مفیدی از آنها گرفت . این معیار ها اگر به هم ربط داشته باشند می توانند اطلاعات مفید تر را استخراج کنند.

ابتدا معیار ها باید جمع شوند تا بتوانیم آن ها را مشخص کنیم:

  • تعداد بازدیدکنندگان
  • تعداد بازدید از صفحات
  • تعداد دانلودها
  • تعداد تماس های روزانه با مرکز

گام پنجم : محاسبه ماتریک ها از روی معیارها

متریک‌ها محاسباتی از معیارها هستند و همیشه به‌عنوان نرخ، میانگین، نسبت یا درصد بیان می‌شوند. ما می‌توانیم معیارها را به روش‌های مختلف تحلیل کنیم در نتیجه بی‌نهایت متریک خواهیم داشت. متریک‌ها همچنین با یک بازه‌ی زمانی تعریف می‌شوند.

  • تعداد صفحه‌های بازدید شده در هر بازدید در مقایسه با بازه‌ی زمانی قبلی
  • تعداد خریدها به ازای هر بازدید در مقایسه با بازه‌ی زمانی قبلی
  • نرخ تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری
  • درصد بازدیدکننده‌های جدید در مقایسه با بازه‌ی زمانی قبلی
  • مدت زمان حضور هر بازدیدکننده در مقایسه با بازه‌ی زمانی قبلی
  • انجام سرویس‌های آنلاین در مقایسه با تماس‌های مرکز خدمات پشتیبانی

منبع: شرکت سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام