ریچ اسنیپت ها نوعی نتایج جستجو هستند که بیشتر خود نمایی می‌کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل یک نظر سنجی میزان رضایت، اطلاعات خاص محصول و یا حتی جزئیات دستور پخت غذا باشد.

در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.

زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و او را به سمت سایت شما هدایت کند. در صورتیکه از ریچ اسنیپت ها در سایت استفاده نشود، در نتایج جستجو تنها عنوان صفحه سایت، آدرس سایت و توضیحات متای آن صفحه نمایش داده می شود. اما اگر از ریچ اسنیپت ها در کدهای سایت استفاده شود، موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) اطلاعات بیشتری را به نمایش می گذارند. اطلاعاتی مانند نقد و بررسی محصولات، کسب وکار، خدمات و… . یک نمونه رایج و تاثیرگذار اسنیپت، درج ستاره ها در زیر لینک سایت است. ستاره های زیر لینک، میانگین مقدار امتیازهایی است که کاربران به صفحه مورد نظر داده اند. ریچ اسنیپت اساسا راهی برای برجسته کردن محتوای وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است.

درواقع ما Rich Snippets های مختلفی داریم که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

اسنیپت Breadcrumbs

به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده می‌شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می‌دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.

اسنیپت نقد و بررسی (Reviews)

برای نقد و بررسی یک محصول یا هرچیزی میتوانید از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما می توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می توانید مجموعه ای از آنها را نشان دهید. این نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین می توانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.

اسنیپت اشخاص (person)

زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص برایتان نمایش داده می شود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارکنان تان پروفایل ساخته اید، شما هم می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ریچ اسنیپت می تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.

اسنیپت محصولات (Products)

از متداول‌ترین استفاده از ریچ اسنیپت ها برای فروش محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی است. می‌توان اطلاعاتی از قبیل نام، تصویر، برند، توضیحات و قیمت و … را وارد کرد. فروشگاه‌های که یک محصول را از چند فروشنده مختلف برای فروش عرضه می‌کنند می‌توانند محدوده قیمتی محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیب بندی نمایند.

اسنیپت دستورالعمل ها (Recipes)

از این نوع ریچ اسنیپت برای دستور های آشپزی استفاده می‌شود. با استفاده از این ریچ اسنیپت می‌توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت غذا را به نمایش بگذارید.

اسنیپت رویدادها (Events)

اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان، مکان و موارد دیگر را شامل می‌شود. بنابراین هنگامی که یک نوع ریچ اسنیپت را انتخاب کردید که برای محتوای شما مناسب است، وقت اجرای آن رسیده است.

اسنیپت موسیقی (Music)

اطلاعات گوگل در مورد موسیقی، مانند تاریخ انتشار آلبوم را نشان می دهد.

اسنیپت محتوای ویدئویی (Videos)

موتورهای جستجو نمی توانند ویدئوهای درون صفحه شما را تماشا کنند. بنابراین نشانه گذاری ویدیو به موتورهای جستجو کمک میکند تا بدانند که محتوای ویدئو شما در مورد چه چیزی است.

 منبع: دیجیتال مارکتینگ مهام