کنسول جستجوی گوگل یک راه عالی برای فهمیدن  نحوه موتور جستجو و بهینه سازی سایت شما برای گوگل است. ” فچ گوگل ” گزینه ای برای مدیران وب است که برای بررسی وضعیت یک صفحه وب هنگامی که Googlebot آن صفحه را بررسی می‌کند می کند،است. گوگل این ابزار را در رابط کاربری جدید به “بازرسی URL” تغییر نام داد. در این مقاله ما می‌خواهیم تا بیشتر در مورد آنچه گوگل به عنوان فچ گوگل و URL Inspection می‌نامد را بررسی کنیم.

چه زمانی از URL Inspection استفاده می‌کنیم؟

شما می توانید از این ابزار برای اهداف زیر استفاده کنید:

  • وضعیت شاخص هر صفحه وب در دامنه های تأیید شده خود را پیدا کنید.
  • ارسال صفحات برای خزیدن و ایندکس شدن در هر زمان که محتوایی را تغییر داده اید.
  • عیب یابی صفحات وب برای بهبود عملکرد در صفحات نتایج موتور جستجو.
  • پیدا کردن صفحاتی از سایت که توسط نرم افزارهای مخرب هک شده است.
  • نمایش نسخه زنده و صفحه خزنده برای پیدا کردن هر گونه تفاوت.

از آنجا که هر دو اینترفیس کنسول جستجوی قدیمی و جدید هنوز در دسترس هستند، ما هر دو سناریو توضیح خواهیم داد. برای استفاده از این ابزار، شما باید یک حساب کنسول Google Search Console داشته باشید و سایت خود را اضافه کرده و با موفقیت تأیید کنید.

 

چگونه از URL Inspection در سرچ کنسول جدید استفاده کنیم؟

وارد حساب کنسول جستجوی خود شوید و از نوار کناری به گزینه ” URL Inspection ” بروید.

seo

URL صفحه وب خود را که می خواهید خزیدن برای آن انجام شود در کادر جستجو وارد کنید و کلید Enter فشار دهید. این ابزار گزینه های بسیاری را با سه بخش عمده ارائه می دهد.

وضعیت شاخص صفحه در بخش اول را بررسی کنید. اگر شما اخیرا وب سایت را تغییر داده اید گزینه “Request Indexing” را کلیک کنید. گوگل تایید زیر را به شما نشان می دهد که نشان می دهد درخواست indexing page را شما انجام داده‌اید.

webmaster

شما می توانید ” Crawled Page ” را برای بررسی جزئیات صفحه ایندکس شده در Google مشاهده کنید. شما همچنین می توانید بر روی دکمه “Test Live URL” کلیک کنید تا محتوای زنده را بردارید و با محتوای ایندکس شده مقایسه کنید.

google webmaster

علاوه بر ارائه وب سایت برای بازنشانی مجدد، همچنین می توانید با استفاده از ابزار بازرسی URL، پوشش و وضعیت قابلیت استفاده تلفن همراه را بررسی کنید.

 

چگونه از URL Inspection در سرچ کنسول قدیمی استفاده کنیم؟

به حساب Google Search Console خود وارد شوید و روی گزینه «رفتن به نسخه قدیمی» در پایین نوار کناری کلیک کنید. هنگامی که شما در نسخه قدیمی هستید، به گزینه “ Fetch as Google” در قسمت ” Crawl” بروید.

URL صفحه خود را وارد کنید یا کادر را خالی بگذارید تا صفحه اصلی وب سایت شما ایندکس شود. نشانی اینترنتی وارد شده در اینجا یکی از مواردی است که شما می خواهید برای عیب یابی یا محتوای آن را به طور قابل توجهی تغییر دهید. نوع Googlebot را “دسکتاپ” انتخاب کرده و روی دکمه “fetch” کلیک کنید.

 

عیب یابی مسائل خزنده

پس از بارگیری URL، وضعیت تحت عنوان  به عنوان « Complete» یا « Partial» نشان داده می شود. با کلیک بر روی پیوند موفق یا پیوند ناموفق، شما پاسخ HTTP دریافت شده از سرور سایت راخواهید دید. این اطلاعات می تواند مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل مسئله خزنده در جزئیات و تصحیح مسئله برای اطمینان از اینکه Googlebot می تواند صفحه موفق بار بعدی بارگیری شود، قرار گیرد.

پاسخ موفقیت آمیز از سرور در تصویر زیر نشان داده شده است:

 

Fetch and Render

بعدا گوگل یک گزینه اضافی برای استخراج و رندر برای کمک به مدیران وب که نمیدانند چگونه محتوای متنی را توسط Googlebot تجزیه و تحلیل کنند، معرفی کرد. اگر میخواهید تصویر بصری صفحه محرمانه را ببینید، روی دکمه «فچ و رندر» به جای دکمه «فچ گوگل» در هنگام ایندکس یک URL کلیک کنید. پس از انجام موفقیت آمیز، روی وضعیت کلیک کنید و سپس صفحه نمایش داده شده را در زیر تب “رندر” مشاهده کنید.

Googlebot نه تنها نشانی اینترنتی داده شده را دریافت می کند و همچنین به تمام منابع مرتبط در آن صفحه دسترسی پیدا می کند. . اگر منابع مسدود شده وجود داشته باشد، Googlebot نمیتواند دسترسی پیدا کند و سپس تمام این لینکها در زیر صفحه ارائه شده ذکر شده است.

 

ارسال URL ها برای ایندکس کردن

پس از موفقیت آمیز بودن فچ URL، شما می توانید صفحه را برای ایندکس کردن با کلیک بر روی دکمه “ا Submit to Index” ارسال کنید. با کلیک بر روی لینک، دو گزینه برای ایندکس صفحات شما به شما ارائه می شود:

  • Crawl only this URL – این گزینه را انتخاب کنید تا Googlebot فقط صفحه محتوای سایت را بررسی کند و تمام پیوندهای موجود در صفحه بررسی نشوند.
  • Crawl this URL and its direct links – این گزینه را انتخاب کنید تا Googlebot به بررسی صفحه و تمام پیوندها در صفحه بپردازد.

 

تشخیص صفحات آسیب دیده توسط نرم افزارهای مخرب

هر زمان که سایت توسط نرم افزارهای مخرب تحت تاثیر قرار می گیرد، کد منبع ای که در مرورگر وب دیده می شود توسط Googlebot Crawled می تواند متفاوت باشد. این به این معنی است که سایت شما ممکن است در نتایج جستجو بی ربط با کلمات کلیدی محتوای شما ظاهر شود. در این صورت می توانید از گزینه “ Fetch as Google” استفاده کنید تا بدانید که Googlebot دقیقا چه زمانی صفحه شما را  می بیند و اقدامات اصلاحی را انجام می دهد. Google Search Console همچنین ابزار تشخیص بدافزار را ارائه می دهد که به شناسایی اینکه آیا سایت شما آلوده شده است یا خیر، کمک می کند.

 

فچ کردن URL ریدایرکت

Googlebot در طی « Fetch as Google » مسیرهای ریدایرکت را دنبال نمی کند. از این رو شما باید URL نهایی را وارد کنید که بازدید کننده در نوار آدرس مرورگر می‌بیند. هنگامی که سعی می کنید یک URL هدایت شده را بردارید، وضعیت را “Redirected” می بینید.

با کلیک بر روی لینک، کد پاسخ سرور HTTP را به عنوان “301 Moved Permanently” و “Follow” برای بارگیری دوباره URL مقصد نشان می دهد.

 

ادامه دارد…..