اگر بخواهیم به طور کاملا ساده، معنا و مفهوم دامنه سایت را برای شما توضیح دهیم، بهتر است که بگوییم منظور از دامنه یعنی همان آدرس وب سایتی که شما برای بازدید آن در گوگل سرچ می کنید.

در زمان خرید دامنه برای سایت، یکسری از معیارهای وجود دارد که می تواند تاثیراتی را بر روی سئو سایت نیز اعمال کند.

پس بهتر است برای دانستن این دسته از نکات و معیار ها با ما همراه باشید تا این موارد را به خوبی بشناسید و در زمان خرید دامنه، با مراجعه به این نکات، بتوانید خریدی مطمئن و سودمندی را تجربه کنید.

اولین معیاری که باید برای شما توضیح دهیم، تاثیر دامنه سایت بر روی بهینه سازی آن می باشد.

در این باره شما باید ارزش کلی دامنه سایت را در نظر داشته باشید و در این مسیر سعی کنید بر حسب یک شاخص مشخص و معین، آن دامنه را انتخاب نمایید.

به شما پیشنهاد می ‌کنیم که اگر قصد دارید سایت شما پیشرفت موفقیت آمیزی را در خصوص رتبه بندی و بهینه سازی طی کند، در هیچ صورتی سراغ دامنه های رایگان نروید.

زیرا این مدل از دامنه ها از لحاظ هوش مصنوعی گوگل ارزش بالایی را ندارند و بدین ترتیب رتبه خوبی را در صفحات گوگل کسب نمی کنند.
قدمت دامنه عامل دیگری است که می‌ تواند سبب موفقیت یک سایت در انتقال به رتبه ‌های بالاتر بشود.

هر چقدر دامنه یک سایت قدمت بالاتری را داشته باشد، گوگل سعی می ‌کند بر اساس نتایج خودش اهمیت بیشتری را نسبت به آن سایت نشان بدهد.

چون در این مسیر فرض هوش مصنوعی گوگل بر این است که دامنه های قدیمی تر می توانند در آینده رشد بهتری را کسب کنند و در هر صورتی فعالیت خود را در این مسیر براساس یک نظم خاص پیش می برند تا همواره موفقیت های خود را حفظ کنند.

زمانی که برای خرید دامنه به یک منبع مراجعه می ‌کنید، حتماً به تاریخ انقضای آن دامنه توجه دارید.

اما در رابطه با تاریخ انقضای دامنه مهمترین موضوعی که باید به آن اشاره کنیم، میزان تاریخ انقضای آن می باشد.

به طور کلی هر چقدر تاریخ انقضای دامنه مورد نظر شما بالا باشد، قطعاً گوگل اهمیت بیشتری را در رابطه با رتبه بندی به آن سایت نشان می دهد.

پس به عنوان یک نکته اساسی سعی کنید دامنه های خودتان را بر اساس تاریخ های پنج سال و یا ده ساله تمدید نمایید تا گوگل توجه بیشتری را در رابطه با رتبه بندی و انتقال به لینک های بالاتر در صفحات بهتر به سایت شما نشان بدهد.

تاثیر گذاری اسم دامنه بروی سئو سایت

یکی از دغدغه هایی که افراد در زمان تأسیس یک سایت به آن فکر می ‌کنند، اسم دامنه آن می باشد.

البته انتخاب یک اسم به طور کلی می تواند شناسنامه ای برای معرفی بهتر سایت شما باشد.

دو رکن اصلی درباره اسم دامنه که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی فعالیت سایت تاثیر خود را اعمال می کنند، طول اسم دامنه و وجود کلمه کلیدی سایت هدف در آن می ‌باشد.

پس عموماً سعی کنید نامی را به عنوان اسم دامنه سایت خود انتخاب نمایید که از لحاظ حروف در یک چینش مشخص و خاص باشند و حتماً نام کلمه کلیدی مورد نظر شما نیز در آن به چشم بخورد.

به طور مثال اگر شما در حیطه آموزش نرم افزار فتوشاپ فعالیت می کنید، سعی کنید اسمی را انتخاب نمایید که هم مرتبط با فعالیت کاری شما باشد و هم از لحاظ چینش حروف و کلمات بتواند به بهترین شکل سایت شما را معرفی کند.

نکات مهم درباره وجود کلمه کلیدی در دامنه سایت

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم، وجود کلمه کلیدی در دامنه می تواند بر روی بهینه سازی سایت هدف تاثیر بگذارد.

اما عموماً استفاده از کلمه کلیدی در دامنه یک سایت به دو گروه تقسیم می شود؛

گروه اول که به آن exact match domains گفته می‌شود یعنی اسم دامنه سایت شما دقیقاً همان کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد.

به طور مثال اگر فعالیت سایت شما در حوزه آموزش برنامه AutoCAD می باشد، دقیقاً شما این عبارت را به عنوان اسم دامنه خود (www.amouzeshautocad.ir) انتخاب نمایید.

Exact match keywords دومین گروه درباره استفاده از کلمه کلیدی در دامنه سایت است.

منظور از این گروه یعنی شما کلمه کلیدی را در بخشی از یک عبارت قرار بدهید و آن را در دامنه سایت خود استفاده کنید.

به طور مثال، انکار اصلی برای سایت شما کلمه فتوشاپ می باشد و در این باره شما این کلمه در داخل یک عبارت برای دامنه سایت هدف استفاده می کنید (www.LearningPhotoshop.com)

البته در این عبارت شما همراه با آوردن انکر اصلی، می توانید در کنار آن از نام برند و یا سایر عبارت های دیگر استفاده نمایید ولی درکل دقت کنید از عبارات و کلماتی استفاده نمایید که سبب معرفی بهتر سایت شما بشود

مهمترین تفاوت دامنه های ir و com

بهتر است در همین ابتدا بیان کنیم که دامنه های ir و com از لحاظ فرآیند سئو و بهینه سازی یک سایت، با هم هیچگونه تفاوتی را ندارند.

اما عموماً دامنه های ir به خاطر وجود یک سری از تحریم ها بر روی کشور ما ممکن است در برخی از سیستم های تحلیل پذیر که مربوط به فرایند های سئو می باشند ضعف ها و مشکلاتی را داشته باشد.

به طور مثال شما نمی توانید از طریق Google Ads فرایند تبلیغاتی را برای دامنه های ir انجام بدهید.

همچنین برخی از وب سایت ها و سازمان های بین المللی که در زمینه ارائه خدمات سئو و تثبیت اکانت های مرتبط با سئو فعالیت می‌ کنند، به دلیل وجود برخی از تحریم ها، نمی‌ توانند خدمات و سرویس‌ های کاملی را برای دامنه های .ir عرضه نمایند.

اما اگر هدف شما در رابطه با یک وبسایت فعالیت در عرصه های بین المللی می باشد و یا می خواهید فرایندهای قوی‌ تری را در جهت بهینه سازی سایت بر روی آن پیاده سازی کنید، قطعاً باید انتخابتان دامنه com باشد.

ولی عمدتاً اگر تصمیم گرفته‌ اید در حوزه داخلی فعالیتی را آغاز کنید و یا می خواهید یک دامنه ارزان قیمت را برای شروع کسب و کار خودتان تهیه کنید، ما به شما دامنه های ir را پیشنهاد می کنیم.

پس به طور خلاصه تنها تفاوتی که بین دامنه های ir و com وجود دارد، فرایند های بین المللی در جهت بهینه سازی سایت می باشد که عموما برای دامنه های ir این موارد قابل دسترسی نیستند.

دو اصل اساسی برای خرید دامنه سایت

دو اصل اساسی که در جهت خرید دامنه یک سایت می ‌تواند به شما کمک کند، بررسی قدمت دامنه و اسپم اسکور آن می باشد.

یعنی شما به عنوان یک فرد خریدار در حین تهیه یک دامنه باید این دو معیار را مبنا و اصل خرید خود قرار دهید و سعی کنید با رعایت این دو شرط بهترین نوع دامنه را برای سایت خودتان انتخاب نمایید.

اکنون که به صورت معیاری با دو اصل مهم خرید دامنه یک سایت آشنا شدید، بهتر است توضیحات تکمیلی را در رابطه با این دو شرط ارائه دهیم تا متوجه شوید به چه صورتی در زمان خرید یک دامنه، این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

به طور کلی منظور از اسپم اسکور یعنی مجموعه ای از لینک های شکسته و یا صفحات ۴۰۴ یک سایت است که به صورت پیوسته می باشند.

همواره اسپم اسکور یک دامنه به صورت نمره درصدی بیان می شوند که عموما مناسب ترین میزان اسپم اسکور برای دامنه یک سایت، نباید بیشتر از مقدار ده درصد باشد.

چون هر چقدر نمره اسپم اسکور در مقادیر بالاتری قرار بگیرد، بیانگر این است که شما فرایند ها و اقدام های منفی را در جهت سئو سایت انجام داده اید.

پس در اولین قدم شما باید میزان اسپم اسکور دامنه مورد نظر خود را بررسی نمایید که در این صورت می توانید از سایت های معروفی مانند سایت MOZ استفاده کنید.

میزان قدمت یک دامنه دومین اصل و معیاری است که باید در رابطه با آن شناخت و آگاهی کاملی را داشته باشید.

امروزه افراد برای اینکه گوگل اهمیت بیشتری را نسبت به سایت هدف خودشان نشان بدهند، سعی می کنند از دامنه‌های استفاده نمایند که قدمت بیشتری را داشته باشند.

اما مهمترین موضوع درباره قدمت دامنه این است که شما باید در رابطه با استفاده آن دامنه برای سایت های قبلی، توجه داشته باشید و سعی کنید دامنه ای را انتخاب نمایید که در کنار داشتن یک قدمت معین و مشخص، ارزش بالایی هم داشته باشد.

برای بررسی و آگاهی از میزان قدمت یک دامنه شما می توانید از وب سایت های مانند www.smallseotools.com استفاده نمایید که یکی از معروف ترین وبسایت های فعال در این زمینه است.