هنگامی که یک موضوعی برای شما پیش میاد و دنبال پیدا کردن راه حلی برای آن هستید، وسیله ای که به شما کمک می کند و انتخاب خیلی از افراد هست، مراجعه به وب سایت گوگل است که در آنجا موضوعی که براتون پیش اومده را سرچ می کنید
و صفحاتی برای شما بالا می آید که این صفحات توسط سئو دارای رتبه و چیدمان آن ها تعیین می شود. این موضوعی است که کاربران به آن توجه نمیکنند و فکر می کنند که خود گوگل به شیوه خصوصی این قالب و چینش را بر گزیده و سایت ها را به روش مورد پسند خود تنظیم می کند.
اما در واقع تمامی این مورد ها به سئو سایت بستگی دارد. سئو مخفف (Search Engine Optimization) است که معنی فارسی آن (بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو) می باشد.

سئو (SEO) 

به عنوان مثال قرار است برای منزل خود میز تهیه کنید و در صفحه گوگل این عبارت را تایپ کنید “خرید میز” یا برای مثال نام محله خودتان را اضافه می کنید “خرید میز در امام حسین” این کلمات سبب می‌شود تا بهترین و مناسب ترین سایت ها برای شما نمایش داده شود.

در نتیجه گوگل هم یک رقابت هیجان انگیز برای وب سایت ها به وجود می آورد تا سایت ها رتبه اول را کسب کنند. حال بحث مهمی که پیش می آید این می باشد که این سایت ها بر حسب چه ابزار و معیاری اندازه گیری میشوند و به رتبه اول ارتقا می یابند؟ در ادامه به علت استفاده از برترین ابزار های سئو و همچنین به معرفی برترین ابزار های سئو به صورت پولی و رایگان می پردازیم.

علت استفاده از برترین ابزار های سئو

سوالی که برای ما پیش می یاد این است که چه نیازی به استفاده از برترین ابزار های سئو (SEO) است؟ ابزارهای سئو از همان آغاز راه اندازی سایت، کار شما را بسیار آسان و سریع می کنند و اطلاعات مفیدی را به شیوه کامل در اختیارتان می گذارند. شما می توانید از ابزارهای سئو برای تحقیق کلمات کلیدی، بررسی مشکلات فنی سایت، ترافیک و نرخ کلیک صفحات، لینک های داخلی و بک لینک ها و تاثیر آپدیت الگوریتم های گوگل بر روی سایت بهره مند شوید.

برترین ابزار سئو به صورت رایگان 

گوگل سرچ کنسول

1. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) 

چه ابزاری بهتر از کنسول گوگل بزرگ که سایت شما را بهینه کند؟ ابزار گوگل سرچ کنسول یکی از برترین ابزارهای سئو برای شروع کار با موتور جستجو برای وب مسترهای جدید می باشد. مهم نیست که سایت شما بزرگ باشد یا کوچک، در هر گونه گوگل سرچ کنسول اطلاعات سودمند و با اهمیتی به شما می دهد.

google search console با یک دید، اطلاعات معتبری در خصوص سایت شما به شما می دهد: این وسایل سایت شما را آنالیز کرده و مشکلات سئوی آن را پیدا می کند، مانند لینک های ناخواسته منفی، کاهش بررسی صفحه و نرخ کلیک، عدم برابری با نسخه موبایل و دیگر موارد.

در صورتی که سایت شما دچار پنالتی گوگل شده باشد، میتوان اشکالات اسپم را برطرف کرده و درخواست تجدید نظر نمایید. گوگل سرچ کنسول همواره به روز میشود و شما میتوانید درخواست ایندکس URL صفحات جدید یا به روز شدن سایت را دهید، تا سریع تر از روند معمول ایندکس شوند. همچنین زمانی که سایت مپ برای سایت خود میسازیم، باید آن را در این ابزار سئو آپلود نمایید. از اواخر سال 2020 گوگل ابزار disavow را به سرچ کنسول خود انتقال داده  و همچنین ابزار contented content خود را نیز به روز کرده است.

 گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) 

2. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) 

اگر تا الان از Google Analytics استفاده نکردید، پیشنهاد می دهیم زود تر از مزایای این ابزار سئو بهره مند شوید. هیچ منبع داده دیگری وجود ندارد که اطلاعات با کیفیت و دقیق مانند گوگل آنالیتیکس را عرضه کند. در عصری که گوگل بر تمام موتورهای جستجوی جهان حکومت می کند، گوگل آنالیتیکس همان چیزی است که باید با آن کار کرد.

google analytics کما بیش تمام داده های مهم و قابل اجرا در مورد بازدید کنندگان سایت، ترافیک و میزان موفقیت کمپین های سئو را در اختیارتان می گذارد.

UberSuggest 

3. UberSuggest 

اگر به دنبال ابزار توانایی برای تحقیق کلمه کلیدی می باشید، ما ابزار UberSuggest را به شما پیشنهاد می دهیم. این ابزار سئو آنقدر قابلیت ها و امکانات گوناگون دارد که میتوان آن را جانشین ابزار keyword planner دانست. فقط کافی است شما نام دامنه و کلمه کلیدی حقیقی خود را وارد نمایید. در بخش keyword idea میتوانید لیستی از کلمات کلیدی رقابتی که به کلمه کلیدی اصل شما نزدیک می باشند را پیدا کنید.

یک نوع دیگر از قابلیت های ابزار Uber suggest جمع آوری اطلاعاتی درباره تعداد سرچ های ماهیانه یک کلمه در گوگل، میانگین هزینه تبلیغات گوگل ادز برای کلمه کلیدی، ارزیابی هزینه در سرچ های پولی و ارزیابی ترافیک ارگانیک یک کلمه. (هرچه این عدد بالاتر باشد، یعنی آن کلمه رقابتی تر میباشد). همچنین شما می توانید به ازای هر کلمه کلیدی، اعتبار دامنه و تعداد بک لینک های سایت هایی که در نتایج برتر هستند را مشاهده کنید.

moz pro

4. Moz Pro

ابزار moz pro از آن دسته ابزارهای سئو است که چندین امکان مختلف عرضه می کند، مانند کشف مشکلات فنی و نمایش راه حل، ردیابی رتبه سایت در بین صدها و هزاران وب سایت دیگر، تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی LSI، آنالیز بک لینک های رقبا و دیگر موارد.

SpyFu

5. SpyFu

SpyFu یک شرکت تجزیه و تحلیل جستجو میباشد که از اینترنت برای پیدا کردن کلمات کلیدی وب سایت ها که گوگل ادوردز توصیه می کند، استفاده می نماید. SpyFu نیز نتایج جستجو را با اصطلاحات جستجو تطابق میدهد تا شرکت ها دید بیشتری در مورد کوئری هایی داشته باشند که سایت آنها را در صفحه اول گوگل نمایش میدهد.

SpyFu کمک شما می کند تا با انتخاب دقیق کلمات کلیدی که رقبا برای تبلیغات آنلاین خریداری میکنند و با جداسازی کلمات و عباراتی که زیاد ترین بازدید را دارند، از رقبا جاسوسی کنید. به این ترتیب میتوانید یک قدم جلوتر از سایر شرکت ها یا خدمات فعال در صنعت خود باشید و بازدید بیشتری را به سایت های خود جذب نمایید.

برترین ابزار سئو به صورت پولی

ahrefs

1. ahrefs

بی شک یکی از بهترین ابزارهای سئو می باشد که به تنهایی میتواند بیشتر نیازهای شما را برطرف کند. برخی از ویژگی های اصلی از این جمله اند:

Site Explorer که کارکرد صفحات وب خاص را در وب سایت شما نمایش میدهد.

Content Explorer که به شما توانایی میدهد تا صفحات وب با عملکرد بالا را به ازای کلمات کلیدی و موضوعات خاص جستجو نمایید.

Keywords Explorer که میزان جستجوی ماهانه و نرخ کلیک کلمات کلیدی خاص را نشان می دهد.

site audit در بازه های زمانی مشخص وب سایت را بررسی و اشکالات فنی را پیدا می نماید.

در زمان استفاده از Keyword Explorer ،Ahrefs موضوع اصلی کلمه کلیدی مورد نظر شما را پیدا کرده و همچنین اندازه سختی یک کلمه کلیدی را معلوم می کند.

2. Semrush

semrush

SEMrush یک ابزار سئو پر قدرت می باشد که از عملکرد دامنه به شیوه کلی و صفحات خاص آنها گزارش میدهد. SEMrush منابع بی شماری را به نمایش می گذارد که یکی از آن ها SEO Toolkit است. Seo Toolkit به شما این توانایی را می دهد تا شناسایی بهترین کلمات کلیدی در حیطه کسب و کار خود را شناسایی کنید، اندازه جستجوی ماهانه کلمه کلیدی و موارد دیگر را انتخاب کنید.

SEMrush همچنین به شما توانایی میدهد تا:

عملکرد صفحه خود را با رقبا مقایسه نمایید.
یک لینک هایی که وب سایت های دیگر به شما داده اند را آنالیز و بررسی کنید.
تحقیق کلمات کلیدی
با استفاده از ابزار Keyword Magic، کلمات کلیدی خواسته شده خود را برای ایجاد موفقیت آمیز یک کمپین سودآور SEO یا PPC شناسایی نمایید.
کلمات کلیدی پرداخت شده یا تبلیغات مورد استفاده در کمپین PPC رقابت خود را شناسایی نمایید.
از ابزارهای نشر و تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی استفاده نمایید.
پیشنهاد هایی درباره اینکه چگونه میتوانید با بازاریابی محتوایی خود بازدیدهای ارگانیک خود را افزایش دهید، دریافت نمایید.

screaming frog

3. screaming frog

با اطمینان می توان گفت که ابزار screaming frog بهترین ابزار سئو تکنیکال است. کافیست URL سایت مورد نظر خود را وارد کرده و تمام داده های مربوط به مشکلات فنی و سئو داخلی را مشاهده نمایید. این برنامه فرآیند آنالیز سایت را ساده و تسریع میکند در غیر اینصورت ارزیابی URL ها یک فرآیند بسیار زمان بر می باشند، به ویژه برای وب سایت های بزرگ تر. این ابزار سئو همچنین امکان ساخت نقشه سایت را دارد و شما میتوانید از تمام امکانات آن گزارش اکسل تهیه کنید.

screaming frog نسخه رایگان نیز دارد اما امکانات محدودی را نمایش می دهد، شما میتوانید با پرداخت 180 دلار در ماه از امکانات نامحدود این ابزار سئو قدرتمند استفاده نمایید.

woorank

4. WooRank

ابزار WooRank یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو است که با تجزیه و تحلیل عمیق سایت به بهینه سازی آن کمک زیادی می کند. ابزار سئو WooRank راه های سئو، عملکرد سایت در رسانه های اجتماعی و سایر موارد را بررسی و تحلیل میکند و به شما گزارش می دهد.

هر گزارش به هشت بخش تقسیم میشود تا به شما کمک کند به راحتی سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و اهداف را برای سئو سایت شناسایی نمایید. بخش هایی که ابزار Woo rank آنها را بررسی می کند بر این پایه اند: چک لیست بازاریابی، سئو، بهینه سازی برای موبایل، شبکه های اجتماعی، نرخ بازدید کنندگان سایت و غیره می باشد.

تشکر از همراهی شما در این مقاله از سایت مهام. همچنین می توانید جهت اطلاع از تعرفه سئو سایت کلیک کنید

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ مهام