منظور از long tail seo چیست؟

long tail seo تکنیکی است برای بالا آوردن راحت تر کلمات کلیدی هدف با کمک گرفتن از این تکنیک رقابت را کاهش میدهیم و راحت تر میتوانیم روی کلمات کلیدی خود کار کنیم.
برای مثال: کار کردن روی کلمه سئو بسیار سخت تر است نسبت به کار کردن روی کلمه شرکت سئو در تهران با کمک گرفتن از تکنیک long tail seo میتوانیم نرخ رقابت را کاهش دهیم.

تفاوت short tail و long tail

کلمات کلیدی short-tail ، که از یک تا دو کلمه تشکیل شده اند ، کلمات کلیدی long-tail مفاهیم گسترده و اهداف کاربر را هدف قرار می دهند. در نتیجه ، کلمات کلیدی طولانی دم دارای حجم جستجوی کم ، میزان رقابت و هزینه کلیک (CPC) هستند؟
تفاوت بین کلمات کلیدی long tail و short tail

اگر نموداری رسم کنیم و کلمات long tail و short tail را روی آن بندازیم میبینیم که کلماتی long tail هستند انتهای نمودار قرار میگیرند به دلیل حجم کمی که سرچ میشوند بنابراین نتیجه میگیریم که با کار کردن روی کلمات long tail
میتوانیم نرخ رقابت را کاهش دهیم و زود تر به نتیجه دلخواه برسیم.

چرا باید از کلمات کلیدی long tail استفاده کنیم؟

در این جا پای مفهوم نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای به میان می‌آید. این مفهوم یعنی به جای ارائه محصول محبوب برای تمامی بخش‌های بازار، خدمات و محصولات‌تان را به بخش کوچکی از بازار، با مشتریان و نیازهای خاص ارائه کنید. به این صورت زمینه فعالیت‌تان تخصصی‌تر می‌شود و با رقابت کمتری نیز مواجه می‌شوید.

این در واقع مدل بازاریابی جدید است. امروزه فروشگاه‌ها به جای تمرکز بر ارائه یک محصول محبوب که اکثریت مشتریان آن را بخواهند، تعداد زیادی محصول خاص برای مشتریان خاص ارائه می‌کنند. در نهایت مجموع فروش این محصولات خاص بیشتر می‌شود. این همان بخش Long tail منحنی تقاضا است که ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

اگر یک نیچ (بخش کوچک و ویژه‌ای از بازار) حجم جست‌وجوی صد هزارتایی داشته باشد و شامل هزار کلمه کلیدی بشود، ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها را کلمات کلیدی کوتاه و ۷۰ تا ۸۰ درصد باقی‌مانده را کلمات کلیدی بلند تشکیل می‌دهند.

مدتی پیش کمپانی Hitwise پژوهشی انجام داد و در آن ۱۴ میلیون اصطلاح جست‌وجو شده را در یک بازه زمانی سه ماهه بررسی کرد. پس از این که هزار مورد ابتدای فهرست مشخص شدند، نتیجه زیر به دست آمد:

«اگر انحصار هزار عبارت کلیدی اول در تمامی موتورهای جست‌وجو در دست شما باشد، که البته غیر ممکن است، باز هم ۸۹.۴ درصد ترافیک جست‌وجو را از دست می‌دهید.»

به طور خلاصه، برای بهبود عملکرد در زمینه سئو باید تمرکز خود را بر ۷۰ تا ۸۰ درصد از کلمات کلیدی که در بخش دم منحنی تقاضای جست‌وجو قرار دارند بگذارید.

به نمونه‌های زیر توجه کنید. این‌ها نشان می‌دهند که یک عبارت کلیدی که سه کلمه یا بیشتر دارد، می‌تواند بیشترین تعداد جست‌وجو را به خود اختصاص دهد. به همین ترتیب یک کلیدواژه تک کلمه‌ای و کوتاه نیز می‌تواند در قسمت دم منحنی تقاضای جست‌وجو قرار بگیرد.

در بعضی از بازارها، رتبه بندی کردن سخت است. بعضی از بازارها بسیار رقابتی هستند، مخصوصا با وجود شرکت های بزرگ که بر روی جستجوی نتایج سلطه دارند. این شرکت ها بودجه زیادی برای بازاریابی کلی و SEO به طور اختصاصی دارند. رتبه بندی کردن این بازارها سخت است. ما نمی توانید با یک بودجه کم در بازارهایی مانند صنعت گردشگری که از کلیدواژه تعطیلات در هاوایی استفاده می کنند، استفاده کنید.

رقابت پذیری بازار

هرچند اگر، ماموریت شما مشخص است، باید کاری کنید تا محصولات و خدمات شما متمایز از بقیه باشد. باید موقعیت خاص خود را پیدا کنید و از ماموریت خود برای شروع رتبه بندی استفاده کنید! مثال خدمات دهی به مادران مجرد در کشتی تفریحی را به یاد بیاورید، منظور این است که بر روی کلیدواژه های کمتر رقابتی تمرکز کنید (مادر مجرد کشتی هاوایی). دوباره، از کلماتی استفاده کنید که مخاطبین هدف تان استفاده می کنند (و از اصطلاحات سخت بپرهیزید).

با استفاده از ماموریت خود کلیدواژه های طولانی را مشخص کنید
معنی کردن ماموریت خود، باعث می شود تا مزایا و خوبی های محصول شما، سایت یا وبلاگ تان مشخص شود تا کلیدواژه long tail ای را که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید بر روی ماموریت تان تمرکز داشته باشد. تمرکز بر روی رتبه بندی سایت برای یک اصطلاح خاص تر سودمندتر است، تا زمانی که این اصطلاح خاص به کالایی که می فروشید نزدیک باشد.

اصطلاحاتی که برای توضیح ماموریت تان استفاده می کنید به خوبی می توانند بر روی استراتژی های سئو تان اثر بگذارند. این کلمات باید در مرکز کلیدواژه های لانگ تیل تان که در سایت می خواهید رتبه بندی شوند قرار داشته باشند.

ممکن است مردم با استفاده از این اصطلاحات در حجم کمی شما را پیدا کنند اما احتمال خرید محصول شما در این نوع جستجوها بیشتر است یا ممکن است تبدیل به بازدید کننده ثابت تان شوند.
محتوای عالی
زمانی که کلیدواژه تان را پیدا کردید و تصمیم گرفتید تا براساس آن رتبه بندی شوید، باید شروع به ایجاد یک محتوای جذاب کنید. تولید محتوا می تواند کاملا چالشی باشد. با یک محتوای خوب کلیدواژه شما بهتر رتبه بندی می شود.
چرا کلمات کوتاه بیشتر مورد توجه هستند؟
وقتی به این هدف برسید و در یک یا چند کلمه مهم پرجستجو در گوگل رتبه بگیرید، افراد بیشتری از طریق جستجوی گوگل وارد سایت شما میشوند و از این طریق میتوانید ترافیک یا ورودی سایت خود را افزایش دهید.

شاید فکر کنید که انجام این روش کاملاً بدیهی و پیش و پا افتاده به نظر برسد، اما یک مشکل بزرگ درباره کسب جایگاه در کلمات کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای مهم وجود دارد:

به دلیل رقابت بالا، گرفتن رتبه در کلمات کلیدی پرجستجو کار آسانی نیست به طوری که حتی ممکن است هیچ گاه به این هدف خود نرسید. راه حل پیشنهادی ما برای این مشکل تنها از سه کلمه تشکیل شده است؛ کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword

قبل از اینکه به تک تک سوالات ارزشمند شما درباره کلمات کلیدی طولانی پاسخ دهیم، باید به خوبی از اهمیت این نوع کلمات آگاهی پیدا کنید. به همین منظور، یک داستان جالب برای شما آماده کرده‌ایم که میتواند مصداق خوبی برای اهمیت بالای کلمات کلیدی چند کلمه ای باشد.