سوالی اکه طی این مدت زیاد پرسیده می شود این است که دلیل Excluded شدن صفحات در سرچ کنسول چیست؟ برای برداشته شدن آن باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

نیازی نیست که تمامی Excluded شده ایندکس شوند و این بخش در سرچ کنسول جدید از آن جهت ایجاد شده است که گوگل اطلاعات بیشتری را به کاربران بدهد.

آدرس های تکراری صفحات، فید ها و … همگی از این دسته هستند و Excluded  شدن آن ها جای نگرانی ندارد. گوگل در نسخه جدید وبمستر تلاش دارد تا اطلاعات جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد و به همین جهت در نسخه جدید سرچ کنسول شاهد وجود این تغییرات بوده ایم.

فهرست صفحات بخش Excluded

  1. Blocked by ‘noindex’ tag: گزارش گوگل در این مورد این است که این صفحات به خواست خود شما و با استفاده از دستور noindex حذف شده اند.
  2. Blocked by page removal tool: شما از گوگل درخواست کرده اید که این صفحات را به صورت موقتی از فهرست نتایج خود حذف نماید.
  3. Blocked by robots.txt: این دستور باعث می شود، صفحه شما تا اطلاع ثانوی در نتایج گوگل موجود باشد ولی به صورت موقتی نمایش داده نمی شود تا اگر پس از مدتی شما پشیمان نشدید آن را به صورت کامل حذف نماید.
  4. (Blocked due to unauthorized request (401: خطای 401 به دلیل عدم دسترسی شما به ربات های گوگل برای پیمایش صفحات مورد نظر است. 
  5. Crawl anomaly: این نوع خطاها در بازه 400 تا 500 قرار دارند و مشکل می تواند مربوط به هاست یا سرور شما باشد.
  6. Crawled – currently not indexed: این پیام به این معنا هست گوگل این صفحات سایت شما را پیمایش کرده ولی هنوز صفحات را ایندکس نکرده است و باید منتظر باشید.
  7. Discovered – currently not indexed: گوگل این صفحه سایت شما را دیده است ولی هنوز بررسی نشده است و باید منتظر باشید.
  8. Alternate page with proper canonical tag: گوگل این صفحه را به عنوان کپی canonical شناخته است و کاری از شما ساخته نیست.
  9. Duplicate page without canonical tag: احتمالا کپی هایی از این صفحات وجود دارد که شما باید آن ها یافته و تگ canonical را به آن ها اضافه نمایید.
  10. Duplicate non-HTML page: به نظر می رسد صفحه ای غیر HTML وجود دارد که گوگل آن را بعنوان canonical شناخته است. در مواردی که در سایت دو صفحه مشابه هم وجود داشته باشد که یکی HTML نباشد، گوگل صفحه HTML را ایندکس گذاری می کند.
  11. Google choose different canonical than user: شما در ایندکس کردن این صفحات به آن ها تگ canonical اضافه کرده اید ولی گوگل به شما پیشنهاد می دهد که شاید صفحات بهتری هم وجود داشته باشند. نظر گوگل این است که شاید شما اشتباه کرده اید.
  12. (Not found (404: وقتی خطای 404 رخ می دهد،احتمالا شما اشتباهی کرده اید. گوگل آدرس را پیدا می کند ولی شما دستوری برای تحلیل آن قرار نداده اید.
  13. Page removed because of legal complaint: از شما شکایت شده است. یک شاکی به پایگاه اطلاعاتی گوگل از شما شکایت کرده است به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت.
  14. Page with redirect: به نظر می رسد آدرس این صفحات ، تغییر مسیری می باشد که شما از یک آدرس دیگر به آن داده اید. به همین جهت گوگل آن را ایندکس نمی کند.
  15. Queued for crawling: صفحه سایت شما توسط ربات گوگل یافته شده است اما هنوز در انتظار بررسی هست.
  16. Submitted URL dropped: درخواست شما برای ثبت صفحات در فهرست گوگل انجام نشده است. بهتر است این صفحات را آپدیت نمایید.
  17. Submitted URL not selected as canonical: وقتی صفحات زیادی با محتوای مشابه در سایت شما قرار دارد و شما اقدام به canonical کردن هیچ یک ننمائید، این امکان برای گوگل وجود دارد که به انتخاب خود بهترین صفحه را انتخاب و ایندکس گذاری نماید. حتی اگر شما درخواست ایندکس خود را برای صفحه دیگری از میان این صفحات تکراری ثبت کرده باشید. وقتی صفحه ای از نظر گوگل بهتر از سایر صفحات مشابه شناخته می شود و شما آن را برای ایندکس گذاری انتخاب نکرده باشید این مشکل پیش می آید. بهترین راه حل این است که خودتان برای گوگل تصمیم بگیرید. یک صفحه را به عنوان canonical انتخاب نمایید و تمام لینک ها و آدرس ها را مطابق آن تنظیم کنید.

منبع: آژانس سئو مهام