منظور از ریدایرکت، انتقال یک یو آر ال به یو آر ال دیگر میباشد. در حالت کلی سه نوع ریدایرکت 301، 302 و meta refresh وجود دارد که در این مطلب به آموزش همه آنها می پردازیم.

  • ریدایرکت 301: صفحه به طور دائمی ریدایرکت می شود و برای سئو مناسب میباشد.
  • ریدایرکت 302: صفحه به صورت موقتی ریدایرکت می شود.
  • ریدایرکت چیست؟

    ریدایرکت به معنی انتقال کاربران و موتورهای جستجو از صفحه ای که در خواست کرده اند به صفحه دیگری که ما میخواهیم میباشد. در ادامه مطلب به توضیح دقیق تری میپردازیم باما همراه باشید.

    ریدایرکت 301

    ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائمی یک یو آر ال است و بین 90 تا 99 درصد اعتبار صفحه را منتقل می کند و کلا صفحه ای که ما میخاهیم بالا می اید 301 یکی از کدهای وضعیت HTTP است که برای این نوع ریدایرکت تعریف شده است. در بسیاری از مواقع، ریدایرکت 301 بهترین راه برای ریدایرکت یک صفحه در وبسایت است.

    ریدایرکت 302

    بعضی از کارمندان گوگل اشاره کرده اند که در مواردی با ریدایرکت های 301 و 302 مانند یکدیگر برخورد می شود. اما شواهد نشان می دهند که مطمئن ترین راه برای انتقال اعتبار یک صفحه به صفحه دیگر، استفاده از ریدایرکت دائمی 301 است. اینترنت بر پایه پروتکل HTTP کار می کند که دارای دو نسخه 1.0 و 1.1 است. تعریف ریدایرکت 302 در این دو پروتکل کمی متفاوت شده است و در نسخه 1.1 دیگر مفهوم انتقال موقتی را ندارد.

    ریدایرکت 307

    ریدایرکت 307 در واقع همان ریدایرکت موقت 302 در HTTP نسحه 1.1 میباشد. با اینکه بسیاری از موتورهای جستجو مثل ریدایرکت 302 با این مورد برخورد میشود، اما باز هم بهترین راه استفاده از ریدایرکت 301 است. این ریدایرکت در مواقعی مناسب میباشد که شما به صورت موقت می خواهید وبسایت را منتقل کرده و سرور شما نیز از HTTP نسخه 1.1 پشتیبانی می کند. چون نمی توان از سازگار بودن موتورهای جستجو با صفحه جدید مطمئن شد، بنابر این برای ریدایرکت های موقت همچنان ریدایرکت 302 مناسب تر است.

    ریدایرکت Meta Refresh

    Meta Refresh نوعی از ریدایرکت است که به جای اجرا در سطح سرور، در سطح صفحه انجام می شود. این نوع ریدایرکت معمولا کند است و در تکنیک های سئو پیشنهاد نمی شود. این نوع ریدایرکت ها را احتمالا در صفحات انجمن های گفتگو و پس از ویرایش اطلاعات خود مشاهده کرده اید. آنها معمولا به شکل صفحه موقت 5 ثانیه ای و با پیغام “در صورتی که تا چند ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر منتقل نشدید، ابنجا را کلیک کنید” ظاهر می شوند. این ریدایرکت تا حدودی اعتبار صفحه را منتقل می کند، اما به خاطر عدم انتقال کامل اعتبار و کارایی ضعیف آن در سئو پیشنهاد نمی شود.

    بهترین راهکارهای سئو در ریدایرکت ها

    ریدایرکت بین صفحات در وبسایت ها کار معمولیست، اما در انجام آن می بایست نهایت دقت را کرد تا به سئو سایت لطمه ای وارد نشود.

    ساده ترین سناریویی که به عنوان مثال می توان بیان کرد اینست که یک صفحه به صفحه دیگر می بایست به صورت دائم ریدایرکت شود.

    چندین انتخاب برای این کار وجود دارد، اما در حالت کلی، ریدایرکت 301 ارجحترین انتخاب برای کاربران و موتورهای جستجوست. ایجاد یک ریدایرکت 301 هم به مرورگر ها و هم به موتورهای جستجو اعلام می کند که این صفحه به صورت کامل منتقل شده است. موتورهای جستجو از این مسئله این طور استنباط می کنند که علاوه بر تغییر یو آر ال صفحه، احتمالا محتوای آن نیز به روز رسانی شده است.

    به یاد داشته باشید که ریدایرکت یک صفحه به صفحه دیگر، کمی زمان می برد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی شود، مخصوصا اگر وب سایت شما به گونه ای باشد که ربات های گوکل دیر به دیر به آن سر می زنند. در حالت کلی، انتقال رتبه و اعتبار سایت بعد از شناسایی نیاز به صرف کمی زمان دارد.

    دیگر انتخاب های شما یعنی ریداریکت 302 و Meta Refresh، جایگزین های ضعیفی هستند و نبایست انتظار انتقال اعتبار به صفحات جدید را داشت. این نوع ریدایرکت ها فقط زمانی مناسب هستند که شما به عنوان یک وبمستر قصد انتقال رتبه صفحه قدیمی به جدید را ندارید.

    انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر کمی پیچیده تر است و به خاطر مسائل خاص آن، اعمال آن توسط موتورهای جستجو، نیاز به زمان بیشتری دارد. موتورهای جستجو به خاطر مسائلی مانند هک شدن یا فعالیت اسپمرها، این نوع ریدایرکت ها را قبل از به حساب آوردن، بیشتر بررسی می کنند.