تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در خیابان باشید وندونید برای چی به این نقطه آمدید اصن از چ مسیری آمدید خب شما در دنیای واقعی این سوال را با استفاده از گوگل مپ پیدا میکنید ولی در سایت ها چی بعد از چند صفحه به خودتان میایید و میبینید یک مطلب خیلی نامرتبط میخوانید خب در اینجا Bread crump به کمک شما میاد .

َبرد کرامپ در سئو

معنای کلمه Bread crump

خب  bread crump مثل تکه های نانی است که شما در مسیر میریزید تا راه خانه خودتان گم نکنید.

انواع مدل  های بردکرامب ها ؟

بردکرامب یا نشانگر صفحات یا مسیر راهنما، بخشی از  طراحی رابط کاربری  UI (User Interface) میباشد که مسیر حرکت کاربر در صفحات سایت را، برای شما آسان می کند. بردکرامب‌ها در سیستم عامل‌ها، برنامه‌های نرم‌افزاری، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها مورد استفاده میشوند و به کاربر این اجازه  را می‌دهند که  با هر کلیک، به دایرکتوری موردنظر هدایت شوید.
نشانگر صفحات به سه دسته تقسیم بندی میشوند:

1. نشانگر صفحات (Location) :

معمول ترین مدل بردکرامب‌ها میباشند که سلسله مراتب و ساختار صفحات را نشان می‌دهند.

2. نشانگر صفحات ویژگی :

  ‪(Attribute): حتما برای شما اتفاق افتاده است که وارد سایت‌هایی مثل دیجی استایل شوید و دنبال پیراهن بگردید. وقتی که  وارد طبقه بندی محصولات  می‌شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که رنگ و سایز لباستان را نیز انتخاب کنید.دراینجابردکرامب‌های رنگ و اندازه، مبتنی بر صفت هستند.

3. نشانگر صفحات هیستوری یا مسیر(Path) :

این مدل مسیری را که کاربر میرود، به او نشان می‌دهند؛ یعنی کاربر میفهمد که در سایت از چه مسیرهایی رفته و به جای حال حاضر خود رسیده است. ممکن است مسیر راهنمای صفحات از نظر برخی خیلی ضروری باشند، چون دکمه بازگشت مرورگر، این کار را برای کاربر انجام خواهم داد اما در هر حال، مفید مسیر راهنمای صفحات، از امتیازات وب‌سایت به حساب می آید.

چه زمانی استفاده از بردکرامب واجب میشود؟

 در سایت‌هایی که ساختار دشواری دارند و دسته‌بندی‌های متنوعی برای موضوعات و بخش‌های مختلف میباشند، استفاده از مسیر راهنمای صفحات مفید خواهد شد. هر سایت یا هر وبلاگی می‌تواند از نشانگر صفحات بهره بگیرد، بجز آنکه دسته‌بندی منظمی برای سایت خود قرار نداده باشد یا سلسله مراتب سایت، به درستی توسط طراح سایت  تعیین نشده باشند. لازم به ذکر میباشد که بردکرامب یک قابلیت علاوه بر سایت شما میباشد و به هیچ وجه نمی‌توانید آن را جایگزین منوی اصلی سایت کنید.

تاثیر بردکرامب بر سئو سایت چه خواهد کرد؟

1. حتما متوجه میباشید که ربات‌های جستجوگر گوگل، برای ایندکس کردن صفحات، وارد سایت شما می‌شوند و در صورتی که نقشه سایت مشکلی  خاصی نداشته باشد، مسیر خود را معلوم میکنند و به مطالب به بهترین شکل  ممکن دسترسی پیدا می‌کنند. نشانگر صفحات به شما کمک خواهند کرد تا ساختار سایت خود را به شکل مفید و اصولی درست کنید، بدین شکل ربات‌های جستجوگر گوگل به اسانی می‌توانند ساختار سایت شما و لینک‌های صفحات را چک کنند. Breadcrumb تجربه کاربری دلچسبی را برای کاربران سایت شما فراهم خواهم کرد، همچنین بر سئو و بهینه سازی سایت شما تاثیر خوبی خواهد داشت.
2. از طرف دیگر، در صورتی که از مسیر راهنمای صفحات استفاده خواهید کرد، وقتی  که در صفحه نتایج جستجو گوگل ظاهر خواهید شد، جایگاه مطلب در ساختار سایت به کاربر نشان داده خواهد شد. وقتی  که توجه کاربر به مطلب شما جلب بشود، وارد سایت شما می‌شود و همچنین CTR سایت شما بالا میرود.
بردکرامب‌ها مورد علاقه الگوریتم پاندا و پنگوئن میباشند و باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) بر روی لینک‌های شما خواهند شد.
3. کاهش (Bounce Rate) نرخ پرش
هنگامی که سایت شما ناوبری نشانگر صفحات دارند، کاربر می‌تواند موضوعات متنوع و مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را پیدا کند  و به سایر صفحات خواهد رفت. همچنین نرخ پرش کاربران کم خواهند شد و تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما خواهد گذاشت.
4. بهبود تجربه کاربری
مشابه مثالی که در ابتدای متن مطرح کردیم، برای کاربرانی که در اینترنت زیاد جستجو می‌کنند، پیش می‌آید؛ بنابراین اتفاق رایجی است که کاربران فراموش کنند از کجا به کجا رسیده‌اند. بردکرامب ها به کاربر کمک خواهند کرد موقعیت خودش را به یاد بیاورد و رضایتش را به ارمغان خواهد آورد .
5. اصولی بودن برای نسخه موبایلی
مسیر راهنمای صفحات با فونت کوچک و به صورت افقی در سایت جا خواهند گرفت. همچنین سایت‌هایی که نشانگر صفحات دارند، برای کاربرانی که با موبایل وارد سایت می‌شوند، مفید باشد و ریسپانسیو شده باشد به اصطلاح.
6.  تعداد کلیک‌های بیهوده کاربران برای رسیدن به مطلب موردنظر، کم شود.

چگونه بردکرامب را به سایت اضافه کنیم؟

اغلب  سایت های وردپرسی، گزینه‌ای برای فعال کردن این قابلیت را دارا هستند و شما می‌توانید از افزونه یواست سئو کمک بگیرید. کد مخصوص بردکرامب می تواند در فایل های Single.Php یا Page.Php سایت و در بالای عنوان صفحه قرار بگیرد. بعضی از قالب های وردپرس آن را در انتهای فایل Header.Php قرار می دهند. مراقب باشید که کد را در فایل Functions.Php قرار ندهید، چون موجب بهم ریختگی سایت می‌شود.
بعد از اضافه کردن این کد، به بخش افزودن پلاگین Yoast SEO بروید و پشتیبانی از بردکرامب را فعال کنید. همچنین برای جذاب‌تر کردن ظاهر آن‌ها نیز کدهای مخصوصی وجود دارد که می توانید با استفاده در سایت، ظاهر سایتتان را زیباتر کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنید؟

نکات لازم برای استفاده از Breadcrumb

1. آیتم یا نوشته تکراری در بردکرامب‌ها قرار نداشته باشد، چون باعث سردرگمی کاربر خواهد شد.
2. از علامت‌های آشنا برای درست کردن نشانگر صفحات استفاده کنید تا کاربران دچار سردرگمی نشوند.
3. در تهیه نشانگر صفحات از کلمه کلیدی مرتبط با مطلب کمک بگیرید تا به سئو سایت خود نیز کمک کرده باشید.
4. برد کرامب نباید بزرگ باشد، چون یک ابزار ثانویه برای نوار اصلی ناوبری وبسایت شما میباشد. اگر ناوبری breadcrumb حجم زیادی از صفحه را مشغول کند، از نظر ظاهری زیبا نمیباشد. در ثانی، کاربران نباید اینطور فکر کنند که نوار نشانگر صفحات، ناوبری اصلی سایت میباشد.
5. برای طراحی مسیر راهنمای صفحات، از سطح کلان به سطح پایین بروید. در زبان فارسی مسیر نوشتن نشانگر صفحات، از راست به چپ میباشد، بنابراین نزدیک‌ترین لینک به سمت راست = باید لینک صفحه اصلی قرار داشته باشد و نزدیک‌ترین لینک به سمت چپ، لینک صفحه فعلی که کاربر در آن حضور خواهد داشت. در سایت‌های انگلیسی زبان، شروع زنجیره بردکرامب ها از سمت چپ به سمت راست میباشد و نزدیک‌ترین لینک به سمت راست صفحه، صفحه فعلی را نشان خواهد داد.
6. از نشانگر صفحات متناسب با سایت خود بهره بگیرید. مثلا سایت های فروشگاهی بهتر است از بردکرامب‌هایattribute بهره بگیرند . مثل سایت آمازون که از این نوع ناوبری برای صفحات خود استفاده کرده است.
7. با توجه به مخاطب، نشانگر صفحات خود را درست کنید. شرکت اپل از مسیر راهنمای صفحات در پایین صفحه کمک میگیرد، به این خاطر که مخاطبانش اغلب افراد متخصص هستند و ترجیح می‌دهند نوار مسیریابی در پایین صفحه برایشان نمایش داده شود.
8. به دسته‌بندی راحت‌تر و واضح‌تر مطالب سایت شما کمک می‌کند، بدین‌ترتیب شما عناوین تکراری نخواهید داشت.
9. از نشانگر صفحات به جای هدینگ استفاده نکنید و حتما برای صفحات خود عنوان مشخصی بگذارید.
10. صفحه‌ای را که کاربر در آن قرار دارد، در قسمت بردکرامب، مشخص کنید. می‌توانید از تایپ بولد حروف یا رنگی کردن حروف استفاده کنید. یک راه برای برجسته کردن آن پیدا کنید.
11. صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، بهتر است به صورت لینک نباشد، چون با کلیک کردن روی آن، به صفحه جدیدی منتقل نمی‌شود.

آیا برای سایت خود به بردکرامب نیاز داریم؟

1. پیش از آنکه نشانگر صفحات را به سایت خود اضافه کنید، بهتر است یک نقشه سایت تهیه کنید و ببینید آیا ساختار سلسله‌ مراتبی در سایت شما وجود دارد یا نه. سپس تجزیه و تحلیل کنید که اضافه کردن ناوبری بردکرامب، حرکت کاربر را در سایت شما آسان‌تر می‌کند و به بهبود تجربه کاربری منجر خواهد شد یا نه.
2. زمانی که محتوای سایت یا وبلاگ شما بسیار زیاد است و همه ذیل یک عنوان و در یک ساختار خطی و سلسله ‌مراتبی قرار می‌گیرند، بهتر است عناوین را دسته‌بندی کنید. سعی کنید منطق خاصی برای دسته‌بندی کردن عناوین داشته باشید.
3. اگر سایت شما تک-سطحی (Single-level) است، نیاز به استفاده از بردکرامب ندارید؛ چون اساسا سلسله‌ مراتب و طبقه‌بندی برای سایت شما توجیه ندارد.