اگر صاحب یک وبسایت میباشید  و وبسایت شما فروشگاهی میباشد حتما نیاز دارید تا اصول سئو سایت فروشگاهی را بدانید و بتوانید از طریق آن سایت خودرا به صفحات بالای گوگل بیاورید و درنتیجه آن سایت شما به فروش بالا برسد پس در این مقاله از شرکت مهام همراه باشید. همچنین شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان سئو سایت فروشگاهی با ما در تماس باشید.
سئو سایت فروشگاهی به دلیل زیاد بودن  محصولات و تعداد بالای صفحات(گاهی تا هزار صفحه) چالش های مخصوص خود را داردو شما باید از پس این چالش بر بیایید و نیاز به اقدامات بیشتری در مقایسه با سئو سایت های دیگری نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد سئو سایت فروشگاهی را به شما آموزش بدهیم. پس اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید و یا قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید، به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سئو سایت فروشگاهی با کارشناسان شرکت سئو مهام در تماس باشید.

چرا سئو سایت فروشگاهی اهمیت دارد؟

بیشتر مردم وقتی قصد خرید محصولی دارند به طور مستقیم سراغ موتور های جست وجو میروند ومعمولا هم گوگل را برای این کار انتخاب میکنند حتی اگر محصول را از اینترنت خرید نکنند حتما اطلاعات مربوط به آن محصول را از گوگل کسب میکنند پس شما در هر صورت نیاز به سئو سایت فروشگاهی دارید.
اگر وب سایت شما در نتایج SERP (نتایج گوگل) نمایش داده نشد، بخش بزرگی از مشتریان دست به نقد خود را از دست خواهید داد و این خیلی ناراحت کننده است. طراحی سایت فروشگاهی بدون سئو، همانند پاساژ زدن در بیابان است! هرچقدر هم پاساژ شما زیبا ساخته شده باشد مراجعه کننده ندارد زیرا نمیداند اصلا پاساژ شما کجا هست!

با کمک گرفتن از سئو مردم راحت تر سایت شما را پیدا میکنند و شما هم راحت تر به فروش میرسید پس با توجه بهاهمیت سئو سایت فروشگاهی قصد داریم این کار را به طور کامل آموزش به شما آموزش بدهیم تا شما به راحتی البته با صبر و حوصله سایت فروشگاهی خودرا به صفحات بالا در گوگل بیاورید.

انتخاب بهترین کلمه کلیدی کلمات کلیدی

سئو سایت فروشگاهی

خب در ابتدای کار باید مطمئن شوید که کلمات کلیدی که خودتان یا شرکتی که با آن کار میکنید به طور درست و اصولی انتخاب شده اند برای این کار باید رقبا را آنالیز کنید و ببینید که رقبای شما با استفاده از چه کلماتی میتوانند فروش بالایی را درسایت ها داشته باشند و اگر این کار را خودتان قصد ندارید انجام بدهید حتما باید از شرکتی که این کار را برای شما انجام میدهد بخواهید که رقبا را برای شما آنالیز کنند ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ مهام این کار را برای همه مشتریان عزیز با استفاده از ابزارهای حرفه ای انجام میدهیم و میتوانیم در مدت کم با ضمانت آن هارا به فروش برسانیم.
برای یافتن کلمات کلیدی می توانید از پیشنهادات خود  گوگل استفاده کنید. و همچنین شما می توانید همانطور که در بالا گفتیم از تحلیل رقبا کلمات کلیدی مهم را یافت کنید. روش این  کاربه این گونه میباشد که وب سایت چندین رقیب خود را مشاهده میکنید و صفحات دسته بندی و محصولات آن ها را تحلیل و بررسی میکنید. URL، عنوان صفحه و کلمات در متن را مورد توجه قرار بدید. زیرا کلمات کلیدی در این مکان ها جا دارند.

به علاوه شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین که برخی از آن ها پولی هستند و در شرکت مهام استفاده میشوند، کلمات مهم کسب و کار خود را بیابید. این ابزارها عبارتند از:

قدم بعدی راه شما تعیین صفحات مشخص برای هر کلمه کلیدی میباشد. در این مرحله می بایست خیلی دقت بکنید. کلمات را درست در سر جای خود قرار دهید و دچار keyword canobalization نشوید. کلمه اصلی کسب و کار خود را در صفحه اصلی  و به عنوان h1و کلمات کلی تر را در صفحات category و کلمات با detail بیشتر را در صفحات محصول قرار بدهید.

توجه کنید هر صفحه باید برای یک کلمه کلیدی هدف گذاری شده باشد و هرچه صفحه مورد هدف بهتر و متمرکز تر هدف گذاری شده باشد شانس آن برای رنک گرفتن بالاتر میرود . از ایجاد چند صفحه متعدد برای یک کلمه کلیدی حتما پرهیز کنید. تمام توان خود را در یک کلمه خاص را روی یک صفحه مصرف کنید و از ایجاد صفحات با موضوع مشابه اجتناب کنید. و گرنه گوگل را  سردر گم میکنید و صفحات سایت شما با یکدیگر رقابت میکنند و یک رقیب خیلی قوی را برای خود درست کردید که خودتان هستید!
پس برای هر کلمه کلیدی دسته بندی یا صفحه مخصوص به خود را قرار بدهید و آن را برای کلمه هدف  بهینه سازی کنید.

برای نمونه برای کلمه فیلتر یک صفحه را در نظر گرفته و روی آن کار کنید و برای کلمه فیلتر ممبران یک کلمه دیگر را در نظر بگیرید اینطوری هر دوصفحه شانس رنک گرفتن را دارند.

بعد از انجام این مراحل هدف کاربران از سرچ کلمات را برای خودتان معلوم کنید. معمولا اهداف کاربران از سرچ کلمات کلیدی به شرح زیر میباشد:

  • خرید و فروش
  • کسب اطلاعات مفید
  • مقایسه با دیگر محصولات
  • دیدن تصاویر مربوط به محصول
  • ….

گوگل همیشه به کاربران خود اهمیت زیادی میدهد و دغدغه آنها دغدغه ی گوگل است برای مثال شما فرض کنید کاربری کلمه تعرفه سئو و بهینه سازی را سرچ میکند ولی لندینگ شما برای این صفحه خدمات سئو میباشد و در نتیجه کاربر پس از مدت کوتاهی سایت شما را ترک میکند و این باعث میشود سایت شما ضرر ببیند. برای یافتن هدف کاربران نوع محتوای صفحه اول گوگل را تحلیل  و بررسی کنید و نوع محتوای قالب می تواند محتوای مناسب سایت شما باشد.

ساختار اصولی برای سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت فروشگاهی

بعد از اینکه بهترین کلمات کلیدی برای سایت خودرا پیدا کردید و به یقین رسیدید بالا آمدن این کلمات به معنی به فروش رسیدن سایت شما میباشد نوبت این است که ساختار سایت و به عبارتی معماری سایت خودرا آغاز کنید. معماری سایت فروشگاهی در برگیرنده نحوه تنظیم ناوبری، صفحات دسته بندی و صفحات محصول میباشد. هدف اصلی  از معماری سایت این است که بهترین و مناسب ترین صفحات به سادگی در دسترس کاربران قرار گیرد وکاربر لذت میبرد از بودن داخل سایت شما و تعداد دفعاتی که کاربر باید برای یافتن آن ها کلیک کند، کم شود.

2 قاعده کلی برای این کار میباشد:

  • ساختار سایت باید ساده و بهینه  باشد
  • هیچ صفحه ای نباید بیشتر از 3 کلیک از صفحات دیگر فاصله داشته باشد وباید سریع قابل دسترسی باشد.
  • معمولا صفحه اصلی سایت جز معتبر ترین و قوی ترین صفحات سایت  میباشد. لینک سازی داخلی اصولی از یک صفحه به صفحه دیگر قدرت و اعتبار صفحه مبدا را به مقصد منتقل میکند که قبلا به نام pagerank معروف بود. پس همه چیز از طریق صفحه اصلی منتقل میشود.صفحه اصلی سایت فروشگاهی شما نیاز است شامل همه صفحات دسته بندی اصلی و حتی برخی از بهترین صفحات محصول شما لینک داخلی گرفته باشد. از منوی سایت با انکر تکست کلمه کلیدی به صفحات دسته بندی لینک داخلی بدهید. در صورت نیاز می توانید منو را با افزونه های موجود در ورد پرس مانند مگا منو گسترش بدهید و کلمات دیگر را نیز زیر مجموعه کلمات اصلی سایت قرار دهید و به صفحات subcategory نیز لینک بدهید.
  • رعایت کردن اصول لینک سازی داخلی این تضمین را ایجاد می کند شما میتوانید برای یاد گرفتن لینک سازی اصولی مقاله مبانی ساخت لینک و گرفتن بک لینک را مطالعه کنید.
    • تا حد ممکن آن ها را ساده و کوتاه کنید.
    • شامل کلمات کلیدی هدف باشند.
    • استفاده از – برای جدا کردن کلمات( از space و _ استفاده نکنید)
    • تا جایی که ممکن است شامل پارامتر نباشد.
    • سئو سایت فروشگاهی نسبت به سایر وب‌سایت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

      1. بهینه‌سازی برای الگوریتم‌های جستجوگر: برای سئوی سایت فروشگاهی، باید بهینه‌سازی مناسبی برای الگوریتم‌های جستجوگر انجام داد تا به رتبه‌بندی خوبی در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با فروشگاه شما برسید.
      2. محتوای کاربردی و به‌روز: برای سئوی سایت فروشگاهی، باید محتوایی با کیفیت و به‌روز ارائه داد تا کاربران به سایت شما علاقه‌مند شوند و به راحتی به محصولات خود دسترسی پیدا کنند.
      3. سرعت بارگیری صفحات: سرعت بارگیری صفحات سایت فروشگاهی نقش مهمی در سئو دارد، به خصوص در دوران حال حاضر که کاربران به سرعت از سایت خارج می‌شوند اگر صفحات به طور کامل لود نشوند.
      4. صفحات مهم داخلی سایت شما بالاترین  ارزش و اعتبار را از صفحه اصلی سایت شما کسب می کنند. همچنین داشتن یک بخش برای قراردادن متن و توضیحات در صفحه اصلی و صفحات دسته بندی می تواند قدرت این صفحات را افزایش داده و شانس رتبه گرفتن آن ها را افزایش دهد.علاوه بر آن می توانید با داشتن یک وبلاگ در سایت فروشگاهی خود و تولید محتوای باارزش و با کیفیت، از این صفحات نیز به صفحات محصول و دسته بندی لینک داخلی بدهید. این سیاست به طور عکس نیز می تواند صورت بگیرد. یعنی از صفحات دسته بندی و محصول به مقالات وبلاگ خود لینک بدهید و آن ها را تقویت کنید.

        سئوی داخلی یا on-page seo وب سایت فروشگاهی

        خب بعد از  انتخاب کلمات کلیدی و بهینه سازی صفحات داخلی سایت نوبت به سئوی داخلی سایت شما میرسد در ادامه برای شما گفته ایم.

        بهینه سازی Title و Meta description

        در بیشتر وب سایت های فروشگاهی متا تگ های Title و Meta description در بیشتر صفحات تکراری میباشند. به دلیل تعداد بالای صفحات و محصولات مشابه امکان نوشتن Title و Meta description منحصر به فرد برای هر صفحه کاری بسیار سخت خواهد بود.

        راه چاره این است که برای هر صفحه یک عنوان منحصر به فرد در نظر بگیریم و روی آن کار کنیم. صفحات مهم شامل صفحاتی میباشد که کلمات کلیدی مهم و حیاتی در آن ها هدف گذاری شده اند. تلاش کنید برای این صفحات توضیحات و عنوان خوب بنویسید. کلمات کلیدی را درعنوان(ترجیحا ابتدای عنوان) و توضیحات به کار ببرید. همچنین اگر مزیت رقابتی دارید(حمل و نقل رایگان، تحویل فوری و ..) حتما آن ها را ذکر کنید. این کمک زیادی به افزایش نرخ کلیک شما می کند.

        در مورد تگ H1 حتما توجه داشته باشید که هر صفحه یک تگ H1 جداگانه و منحصر به فرد داشته باشد و هر صفحه تنها یک تگ H1 داشته باشد.
        برای یافتن این صفحات می توانید از ابزار Screaming frog استفاده کنید.

        بهینه سازی URL صفحات

        یکی از فاکتورهایی که تاثیربسیار خوبی در سئو سایت فروشگاهی دارد، URL های کوتاه و شامل کلمات کلیدی میباشد. مانند

        Yourdomain.com/category-shoes
        Yourdomain.com/product/women-shoes

        نکات تکمیلی بهینه سازی URL

      برای بهینه سازی و سئو سایت فروشگاهی و جلب ترافیک و مشتریان جدید، نیاز است تا نکات زیر را در نظر بگیرید:

      1. انتخاب کلمات کلیدی مناسب: برای بهینه سازی سایت فروشگاهی، باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با محصولات شما را انتخاب کنید و آن‌ها را در متن‌ها و توضیحات محصولات به کار ببرید.
      2. بهینه سازی تصاویر: تصاویر محصولات باید بهینه سازی شده و با عنوان و توضیح مناسب به همراه باشند، بهترین راه برای بهینه سازی تصاویر افزایش سرعت بارگذاری آن ها می‌باشد.
      3. طراحی رابط کاربری مناسب: رابط کاربری سایت فروشگاهی باید راحت و قابل دسترسی باشد و مشتریان بتوانند به راحتی به محصولات خود دسترسی پیدا کنند.
      4. بک لینک سازی: برای بهبود رتبه سایت فروشگاهی در نتایج جستجو، باید به بک لینک سازی توجه کنید و لینک های ارجاعی از سایت های با اعتبار به سایت خود اختصاص دهید.
      5. استفاده از ابزارهای وب مستر: برای بررسی وضعیت سایت و بررسی خطاهای سئو، باید از ابزارهای وب مستری مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر استفاده کرد.
      6. بهبود سرعت بارگذاری: بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت فروشگاهی می‌تواند بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل و تجربه کاربران را بهبود ببخشد.
      7. بهینه سازی برای موبایل: سایت فروشگاهی شما باید به طور کامل بهینه شده و قابل دسترسی برای کاربران موبایل باشد.

      8. سعی کنید تا جایی که ممکن است در صفحات دسته بندی محصولات خود یک متن یا توضیح منحصر به فرد خودرا یادداشت کنید. از کپی کردن توضیحات به شدت خودداری کنید و تلاش کنید یک توضیح منحصر به فرد بنویسید تا سایت شما توسط گوگل جریمه نشوند. استفاده از کلمات کلیدی هم معنی و نزدیک(LSI) نیز به شدت  به شما توصیه می شود. توضیحات را با تیتر و پاراگراف و با فونت مناسب بنویسید و توضیحاتی بنویسید که اطلاعات مفیدی به کاربر بدهد.این اطلاعات شامل بیان ویژگی های محصول، قیمت، نحوه تحویل، نظرات کاربران، تصاویر(استفاده از تگ ALT فراموش نشود!) و حتی ویدئو مناسب و … باشد.

هزینه سئو سایت فروشگاهی چقدر است؟

برای تعیین هزینه سئو سایت های فروشگاهی باید به موارد زیادی توجه داشته باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با یکی از شماره های موجود در سایت سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام در تماس باشید.