متا تگ ها یکی از موارد مهم و بسیار تاثیرگذار در سئو وب سایت شما هستند. متا تگ ها ارتباط موثری با خزنده ها و ربات های موتورهای جستجو دارند و از این جهت در بهبود رتبه سایت شما نقش مهمی را ایفا می نمایند. در این مقاله از شرکت دیجیتال مارکتینگ مهام قصد داریم به بررسی انواع متا تگ ها و نقش هر یک از آن ها بپردازیم.

تعریف متا تگ یا متا دیتا (Meta Data)

متا تگ ها که به آن ها متا دیتا(Meta Data) نیز می گویند یک قطعه کد اچ تی ام ال(HTML ) هستند که برای کمک به کاربران و همچنین موتورهای جستجو برای درک هر چه بهتر وب سایت ایجاد شده اند. در حقیقت یکی از اهداف اصلی بهتر ساخت متاتگ ها توصیف محتوا سایت شما هست. به همین دلیل این محتوا در بدنه سایت قرار نمیگرد و در بخش هدر است.

متا تگ های اصلی کدام اند؟

در ادامه به بررسی مهم ترین متا تگ های موثر در سئو سایت می پردازیم:

متا تگ Title

متا تگ Title از جمله قدیمی ترین معیارهای موتورهای جستجو برای تعیین رتبه وب سایت است. متا تگ Title یک قطعه کد HTML می باشد که محتوا آن صفحه از سایت را توصیف می نماید. محتوا این تگ در نوار تب مرورگر و همچنین نتایج موتورهای جستجو نمایش داده خواهد شد.

متا توضیحات (Description)

متا توضیحات یک قطعه کد HTML  است که به توصیف کوتاهی از صفحه شما می پردازد. از نظر سئو این متا تگ از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت شما خواهد بود. 

< meta name=”description” content=”Description” />

متا تگ Content Type

از این متاتگ برای معرفی ساختار صفحه شما را به موتورهای جستجو استفاده می شود و این متا تگ به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که کاراکتر های آن از چه یونیکدی پیروی می کنند. این متاتگ حتما باید در کدنویسی هر قالب مورد استفاده قرار گیرد.

< meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

متا تگ Viewport

از متا تگ Viewport برای انجام تنظیمات نمایش صفحه سایت شما در دستگاه های با ابعاد مختلف استفاده می شود. با گسترش روز به روز تمایل مردم به پیمایش وب سایت ها با دستگاه های با ابعاد مختلف اهمیت این متا تگ بیشتر شده است.

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1″>

متا تگ نوفالو (nofollow) 

با استفاده از متا تگ نوفالو(nofollow)  شما به گوگل اعلام می کنید که کدام لینک ها را پیمایش نماید و کدام لینک ها را دنبال نکند. زمانی که قصد دارید ارزش یک صفحه از سایت خود را به صفحات دیگر منتقل نکنید استفاده از این متا تگ بسیار موثر است.

متا تگ نوایندکس (noindex)

شما با استفاده از تگ نوایندکس (noindex) به گوگل و سایر موتورهای جستجو می فهمانید که قصد قرار گرفتن این صفحه در نتایج را ندارید. از این تگ ها برای حذف صفحات سایت از موتور های جستجو استفاده می شود.

تگ کلمات کلیدی (Keywords)

از تگ کلمات کلیدی (Keywords) برای معرفی کلمات کلیدی هدف به موتورهای جستجو استفاده می شود. تلاش کنید کلماتی را در این بخش قرار دهید که بیشتر به محتوا شما مربوط است و در آن به کار رفته است. از به کار بردن دفعات بیش از حد و تکرار زیاد کلمات کلیدی در محتوا دوری کنید. همچنین کلمات کلیدی نباید در محتوا شما نباشند یا خیلی کم تکرار شده باشند.

<meta name=”keywords” content=”keyword1 , keyword2 , keyword3″ />

تگ نویسنده (Author)

با استفاده از تگ نویسنده (Author) شما می توانید نویسنده های صفحات خود را مشخص کنید. این تگ برای سایت های چند مدیره مناسب است. 

< meta name=”author” content=”Hasan Emami” />

تگ زبان سایت (Content Language)

با استفاده از این متا تگ شما می توانید سایت خود را بر مبنای زبان یا منطقه زبانی دسته بندی نمایید.

< meta http-equiv=”content-language” content=”fa” />

تگ اسپایدر (Robots)

با استفاده از این متا تگ شما به گوگل می گویید که صفحات سایت شما را بررسی کند یا نکند. البته این که گوگل سایت شما را پیمایش کند یا نکند باز هم محدود به همین متا تگ نیست. از این متا تگ به عنوان جایگزینی برای فایل های robots.txt استفاده می شود و سایت هایی که این فایل را دارند نیازی به این تگ ندارند ولی بهتر است که در صفحه نخست خود از این تگ استفاده نمایید.

<meta name=”robots” content=”index, follow” />

متا تگ انقضا (Expire)

با استفاده از این متا تگ می توانید زمان انقضا صفحات سایتتان را مشخص نمایید.

< meta name=”expires” content=”tue, 12 Jun 2017″ />

نمی توان تعداد متا تگ ها را فقط به این موارد محدود نمود و شما می توانید متناسب با نوع وب سایت خود از انواع متا تگ ها استفاده نمایید.

مطالب بیشتر:

گوگل چگونه سئوکاران را ردیابی می کند؟

آیا با سئو منفی می توان سایت های برند را در گوگل نابود کرد؟

پشتیبانی ماهانه سئو

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.