رض کنید یکی از دوستانتان سوالی در مورد بهترین رستورآن‌های تهران از شما می‌پرسد. با اینکه تا به حال به چندین رستوران خوب رفته‌اید اما اطلاعات کافی در این مورد ندارید. اولین کاری که می‌کنید چیست؟  این که دیگر جای سوال ندارد! عبارت مورد نظر خود را در گوگل تایپ کرده و با کلیک بر روی دکمه جستجو، لیست بهترین رستورآن‌ها به همراه عکس، آدرس و نظرات مشتریان را در اختیار شما قرار می‌گیرد. با خود فکر می‌کنید که گوگل چقدر خوب منظور من را می‌فهمد!

اگر به یاد داشته باشید، در سال‌هایی نه چندان دور که الگوریتم‌های گوگل هنوز تا این حد هوشمند نبودند، رسیدن به پاسخ سوال شما اصلاً به این سادگی نبود. به عنوان نمونه، ممکن بود که عبارت یا سوال خود را در گوگل جستجو کنید، اما اولین نتایجی که به شما نشان داده می‌شدند صفحات اسپم و نامرتبط باشند.

این سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه قصد گول زدن گوگل و کاربران را داشتند. وقتی اولین نتیجه گوگل را باز می‌کردید ده‌ها یا حتی صدها پاپ‌آپ تبلیغاتی آزاردهنده با روان شما بازی می‌کرد.

اما گوگل دست روی دست نگذاشت و با روشن کردن کارخانه‌های الگوریتم سازی خود، سایت‌های اسپمری که در رتبه‌های برتر صفحات نتایج قرار داشتند را به کلی نیست و نابود کرد. اما چه الگوریتمی توانست به خوبی این حرکت پسندیده را از خود نشان دهد و تنها نتایجی را نشان دهد که کاربر واقعاً به آن نیاز دارد؟

چرا مرغ مگس خوار؟

همانطور که می‌دانید نام محصولات گوگل همیشه جذابیت خاصی داشته و انتخاب نام‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده مستثنی نیست.  شاید جالب باشد که اشاره کنیم گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به خرج داده است؛ زیرا مرغ مگس خوار در واقع پرنده‌ای است که با دو ویژگی سرعت و دقت شناخته می‌شود.

علاوه بر دنیای واقعی، این پرنده در دنیای وب و صفحات اینترنتی هم با دقت و سرعت زیادی متن شما را بررسی می‌کند و با شناسایی کلمات هم‌خانواده و مترادف، سعی می‌کند نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی کند.

علاوه بر این، اگر سعی کنید با استفاده از Keyword Stuffing، کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود قرار دهید، جریمه سختی در انتظار شما خواهد بود. اما اجازه دهید به صورت دقیق‌تری اهداف این الگوریتم را بررسی کنیم.