منظور از سئو چیست؟

مجموعه ای می باشد که برای بهبود بخشیدن به رتبه وبسایت در نتایج گوگل است. سایتی که روی آن سئو انجام نشده است همانند فردی است که در ته چاه تاریکی افتاده و هر چقدر فریاد می زند کسی صدای او را نمی شنود.

سایت هایی که در نتایج نخست جستجو نیستند همانند فرد گیر افتاده در چاه است.

اصول سئو

بیشتر بخوانید: مشاوره سئو در تهران

سئو کار بسیار ساده ای می باشد اما اگر در خصوص آن اطلاعات نداشته باشید سئو در ذهن شما به یک افسانه تبدیل می شود. سئو به هیچ عنوان افسانه نیست. در حقیقت سئو یکسری اصول و تکنیک است که هر کسی می تواند آنها را یاد بگیرد.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد تکنیک های سئو مانند کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری صحبت کنیم. در ادامه با سئو خارجی و داخلی و نکات مهم در این زمینه آشنا می شوید.

سئو یعنی چی؟

در اینجا می خواهیم تعریف ساده از سئو را به شما بگوییم. سئو از در کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته می شود. منظور از Search Engine Optimization چیست؟

«بهینه سازی برای موتورهای جستجو»

به چه دلیل سئو اهمیت دارد؟

کاربرانی که از گوگل نیازشان را  جست و جو می کنند روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. طبق آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل صورت می گیرد.

برای مثال شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. با ابزارهای مربوط به آمار جستجوی هر عبارت در گوگل متوجه می‌شویم مردم با عبارت‌های متفاوتی روزانه حدود ۸ هزار بار برای «خرید موبایل» یا عبارت‌های مشابه جستجو می‌کنند.

این آمار فوق العاده می باشد: یعنی اینکه ماهیانه 8000 نفر قصد خریداری موبایل را دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل هستند.

و شما همیشه سایت هایی که در نتایج اولیه جست و جو می آید را باز می کنید.

اگر سایت شما در صفحات سوم و چهارم است کمتر کسی به سایت شما سر می زند یا کلا از وجود سایت شما هیچ اطلاعاتی ندارد.

سئو فرایندی می باشد که به گوگل کمک می کند تا سایت شما را شناسایی کند و زمینه ای که در آن فعالیت می کنید را بفهمد و طبق کلمات کلیدی مربوط مانند خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جست و جو نشان دهد. سئو به بالا رفتن بازدید سایت شما کمک می کند.

باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل درست است که یک موتور جستجو می باشد و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمی‌آورد. ولی به آن میزان هم موتور نمی باشد زیرا آدم ها نمی‌گذارند که موتور باشد و طبق فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند.

امروزه نتایج رتبه بندی بر عهده هوش مصنوعی می باشد. این برای کسانی که کارشان درست است یک خبر خوب به حساب می آید و برای کسانی که گوگل را دور می زنند یک خبر بد به شمار می رود.

انواع تکنیک های سئو

متخصصان سئو را به سه دسته تقسیم کرده اند. این گروه ها شامل: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری می باشد.

سئوی کلاه سفید:

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی می باشد که طبق قانون های تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و موجب می شود رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

سئو کلاه سفید یکی از بهترین و مناسب ترین روش سئو است. این کار یک شبه انجام نمی شود و باید یک مدت زمانی را روی آن به صورت دائم کار کنید و در مقابل آن یک عمر شما راحت هستید و گوگل به شما اعتماد می کند و به آسانی جایگاه شما را به کسی نمی دهد.

سئو کلاه سیاه:

این روش از سئو بر خلاف روش قبلی سریع تر جواب می دهد تاثیر این روش همیشگی نیست و به راحتی هم گوگل فریب شما را نمی خورد. گوگل دائما در حال آپدیت شدن است و الگوریتم های جدید را ارائه می کند و دیر یا زود دست شما برای آن رو می شود.

شاید چند روزی شما جایگاه اول را به دست بیاورید و امکان دارد که با همان سرعت شما لو بروید و از صفحه وب از بین می روید.

سئو کلاه خاکستری:

در بعضی مواقع سئو کار ها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی متفاوت مانند توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و … تشکیل می دهند و از این صفحه ها به سایت خودشان لینک می دهند. گوگل در حال حاضر نمی تواند تشخیص دهد که تمام این صفحه ها به شما تعلق دارد پس شما می توانید نتیجه خوبی از این روش بگیرید. امکان دارد که این راز بر ملا شود و شما توسط گوگل جریمه شوید.

توصیه ما این است که تا زمانی که در سئو حرفه ای نشده اید و با الگوریتم ها آشناییت ندارید از این روش به هیچ وجه استفاده نکنید. زیرا اگر یک اشتباه کوچک کنید سایت شما را در معرض خطر و آسیب جدی می گذارد.

سئو انواع دیگر هم دارد؟

تمام کار هایی که برای سئو انجام می دهید را به بخش های متفاوتی تقسیم می کنند. یک نوع از این تقسیم ها، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت می باشد. به این دو کار سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) می‌گویند.

هر کدام از الگوریتم ها چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

یک سئو کار باید اطلاعات کافی در خصوص الگوریتم های گوگل داشته باشد و اخبار به روز رسانی گوگل را همیشه دنبال نماید. الگوریتم های مهم گوگل تا سال 2019 را در اینجا ما به شما معرفی می کنیم.

گوگل در مقابل وبسایت‌ها یک سیاست پایدار و پیوسته دارد. در حالی که به طور مداوم در حال به روز رسانی الگوریتم موتور جستجو می باشد ولی هدفی که دنبال می‌کند و نحوه تعامل آن با وبسایت‌ها تغییر آنچنانی ندارد.

برای مثال تولید محتوای قوی و مفید اهمیت آن در اولویت گوگل بوده است. و هیچ وقت این دیدگاه نیز تغییر نکرده است. این نظرات و سیاست‌های گوگل پنهان نمی باشد. در زمان های متفاوت گوگل اعلام کرده است هدفش از به‌‌روزرسانی‌ها چه چیزی می باشد و می خواهد به کجا برسد.