یکی از سختترین کارها این است که برای سات خود چه مطالبی بنویسیم که بازدید بیشتری داشته باشد و مخاطبان بیشتری به آن سر بزنند. اینکه چگونه استراتژی محتوا را بچینیم تا بتوانیم موفق بشویم و کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنیم. انتخاب محتوای خوب و مناسب تأثیر بسیار زیادی روی سئو سایت خواهد گذاشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به آموزش کار با گوگل ترندز بپردازیم.

 گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز یک سایت و یکی از ابزار رایگان گوگل است که به کمک آن می‌توان آمار جستجوی مردم را در هر کشور و حتی شهری به دست آورد. شما در این ابزار رایگان گوگل می‌توانید عبارات و کلمه‌ کلیدی های مختلف را جستجو کرده و به بررسی روند جستجوی آنها در بازه‌های مختلف، حالات مختلف و موضوعات مختلف بپردازید. حتی می‌توانید میزان جستجوی کلمه کلیدی‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین موضوع را برای محتوای سایت خود انتخاب کنید. شما می‌توانید به صورت دقیق میزان جستجوها را در روزهای مختلف ببینید و متوجه شوید که در چه روز یا چه ماه‌هایی میزان جستجوها بیشتر شده است و بر اساس آن استراتژی تولید محتوای خود را آماده کنید.

گوگل ترندز چگونه به وجود آمد؟

از سال 2004 میلادی آمار جستجوهای مردم در گوگل ترندز قرار گرفت. در ابتدا این ابزار Insights for search  نام داشت که در سال 2012 با گوگل ترندز ادغام شد. گوگل در ابتدا زیاد گوگل ترندز را به روزرسانی نمی‌کرد به طوری که این ابزار بین سال های 2006 تا 2007 اصلا به روزرسانی نشد. اما از سال 2007 به بعد این ابزار به طور مستمر به روز رسانی می‌شود.

[su_note note_color=”#66ffa2″]حتما بخوانید: سئو به زبان ساده[/su_note]

نحوه کار با گوگل ترندز

در ابتدا باید وارد صفحه اصلی گوگل ترندز شوید. این صفحه با آدرس زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد:

https://trends.google.com/trends/

سپس در صفحه اصلی کشور خود را از قسمت بالا انتخاب کنید. اگر اطلاعات را به صورت محلی انتخاب نکنید آمار جهانی برای شما به نمایش در خواهد آمد.

گوگل ترندز

پس از انتخاب کشور خود می‌توانید از قسمت مشخص شده برای جستجو به جستجوی عبارت مورد نظر خود بپردازید. ما در اینجا عبارت طراحی سایت را جستجو می‌کنیم تا آمار مربوط به آن را مشاهده کنیم.

آموزش گوگل ترندز

پس از جستجو کردن عبارت می‌توانید نمودار جستجوی کاربران را در بازه‌های زمانی مختلف ببینید. این نمودار بسیار ارزشمند است و بر اساس آن می‌توان تشخیص داد نیاز افراد به طراحی سایت در چه تاریخ‌هایی بیشتر بوده است و بر اساس آن اقدام به تولید محتوا نمود.گوگل ترند

برای مقایسه دو عبارت می‌توانید از قسمت مقایسه یا Compare استفاده کنید و عبارت جدید را وارد کنید.آموزش گوگل ترند

با توجه به نتایج نمودار، عبارت طراحی وب سایت بسیار کمتر از طراحی سایت مورد جستجو قرار گرفته است. پس بهترین عبارت برای تولید محتوا طراحی سایت است.

گوگل ترندز

گوگل ترندز علاوه بر مقایسه عبارات، امکان مشاهده عبارات یا کلمات کلیدی مرتبط و همچنین میزان جستجو عبارت در شهرهای مختلف را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

گوگل ترند

در قسمت مربوط به کلمات و عبارات مرتبط، شما می‌توانید نتایج را بر اساس رشد محبوبیت Rising یا بر اساس میزان جستجو مشاهده کنید.

گوگل ترندز

بر اساس فصل ها محتوا تولید کنید.

برخی کلمات و عبارارت در برخی از فصل‌ها و ماه‌های سال بیشتر جستجو می‌شوند. پس اگر کسب و کاری فصلی دارید بهتر است از گوگل ترندز کمک گرفته  و زمان هایی که مردم نیاز و علاقه بیشتری به کسب و کار شما را دارند مشاهده کنید. سپس می‌توانید با توجه به نتایج و زمان اوج جستجوها محتوای خود را تولید کنید.

[su_note note_color=”#66ffa2″]حتما بخوانید: آشنایی با الگوریتم‌های گوگل[/su_note]

برای مثال ما کلمه آجیل را جستجو کردیم. همانطور که می‌بینید میزان جستجوی این کلمه در اواخر دسامبر 2018 به اوج خود رسیده است و سپس یک روند نزولی را طی کرده است. پس متوجه می‌شوید این زمان بهترین وقت برای تولید محتوا درباره ی آجیل است.

گوگل ترند

محدوده زمانی را تغییر دهید.

در حالت عادی نمودار شما در 12 ماه گذشته نمایش داده خواهد شد. شما میتوانید این بازه زمانی را به یک ساعت گذشته، 4 ساعت گذشته، روز گذشته، 7 روز گذشته، 30 روز گذشته، 90 روز گذشته، 5 سال گذشته و از سال 2004 تا کنون تغییر دهید. برای مثال ما می‌خواهیم نمودار آجیل را در 5 سال گذشته مشاهده کنیم.

گوگل ترندز

به علاوه شما می‌توانید عبارات خود را در همه دسته‌ها یا دسته‌های خاصی مثل زیبایی، ورزش و سلامت، هنر و … جستجو کنید. برای مثال ما عبارت آجیل را در دسته هنر و سرگرمی جستجو کردیم نتیجه به صورت زیر نمایش داده شد.

گوگل ترند

گوگل ترندز به شما این امکان را می‌دهد که نتایج جستجوی خود را تنها در بخش تصاویر، یوتیوب و … بررسی کنید. در اینجا ما عبارت آجیل را در دسته تصاویر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نتیجه به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

[su_box title=”سخن پایانی”]ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم درباره کار با گوگل ترندز را برای شما بیان کنیم. اگر سوالی دارید خوشحال می‌شویم تا بتوانیم پاسخگو باشیم و به شما کاربران عزیز کمک کنیم.[/su_box]