user experience یا تجربه کاربری در سئو چیست؟

یکی دیگر از مباحثی که در طراحی سایت و سئو اهمیت دارد user experience یا به اختصار UX است. در این مقاله ما  user experience یا تجربه کاربری را تعریف می کنیم و سپس به تاثیر آن در سئو سایت می پردازیم.

(UX (user experience  چیست؟

به user experience تجربه کاربری می گویند. به بیان ساده اگر بخواهیم user experience را تعریف کنیم می توان گفت میزان رضایتی که کاربر از کاربردی بودن سایت دارند و راحت بودن کار با سایت و میزان رضایت کاربر رو UX می گویند. به بیان دیگر نیز می توان گفت: حس خوب یا بدی را که کاربران از سایت شما میگیرند را UX به آنها منتقل می کند.

چرا UX برای سئو اهمیت دارد؟

الگوریتم های گوگل در سال های پیش تغییرات فراوانی کرده است.  این موتور جستجو به طور منظم الگوریتم های خود را به‌روز می‌کند تا اطمینان حاصل کند برای کاربران بهترین نتایج نمایش داده می شود. با بررسی این تغیرات متوجه می شویم که UX تا چه اندازه برای گوگل اهمیت دارد. UX و سئو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. چرا که هدف از تکنیک‌های سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو و هدف از تکنیک‌های UX بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای جلب رضایت کاربران است. از طرفی همان‌طور که گفته شد موتورهای جستجو در تلاش برای ارائه سایت‌هایی هستند که بتواند نیازهای کاربران را پاسخ گفته و رضایتشان را جلب کند. پس درواقع هدف هردوی آن‌ها کمک به کاربران در دستیابی به اطلاعات درست و رفع نیازهایشان است.

 گوگل چگونه یک سایت را از نظر UX بررسی می کند؟

الگوریتم RankBrain در سال 2015 معرفی شد و سومین فاکتور بسیار معنادار در تشخیص ارزش سئو وبسایت، تنها با توجه به محتوا و لینک ها تلقی می شد. RankBrain بیشتر به معیارهای رفتاری توجه می کند. برای مثال pages per session، بانس ریت، Dwell time(مدت زمان ماندن در سایت) و نرخ کلیک طبیعی (organic CTR). این معیار ها به موتور جستجو می گویند آیا کاربر تجربه خوبی در وب سایت داشته است یا خیر.

با نگاهی به الگوریتم RankBrain گوگل، بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. این الگوریتم به معیارهای رفتاری توجه می‌کند و توسط شاخص‌هایی همچون نرخ پرش(Bounce rate)، مدت‌زمان ماندگاری کاربر در سایت(Dwell time)، و نرخ طبیعی کلیک(Organic CTR) مشخص می‌کند آیا کاربر از سایتی که بازدید کرده رضایت داشته است یا خیر. RankBrain بر پایه هوش مصنوعی و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین طراحی شده است. به این معنا که به‌مرور با کمک داده‌هایی که به دست می‌آورد یاد می‌گیرد و عملکرد آن بهبود می‌یابد.

عوامل موثر UX در سئو

1. بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا مجموعه کارهایی است که روی محتوای تولید شده انجام می گیرید تا محتوا کاربر پسند باشد.از جمله :

  • محتوایی که نیاز کاربر را به طور کلی برطرف کند.
  • ساختدار دهی متن با استفاده از هدینگ ها. استفاده از هدینگ ها در محتوا سبب خوانایی مطلب می شود و کاربران بیشتری را ترغیب به خواندن مطلب می کنند.
  • استفاده از تکنیک‌های افزایش خوانایی متن(Readability) مثل استفاده از پاراگراف‌های کوتاه.
  • استفاده از تصاویر و تعیین متن جایگزین برای آن‌ها، که در صورت عدم لود تصویر، جزئیات مختصری به کاربر ارائه دهد.
  • انتخاب نوع قلم و اندازه فونت مناسب؛ برای افزایش خوانایی و زیبایی بهتر است از فونت‌های مخصوص و استاندارد استفاده کنید و دقت کنید اندازه‌ی فونت به‌گونه‌ای تنظیم شود که در هم کامپیوتر و هم موبایل خوانا باشد.

2. طراحی ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن به این معناست که کاربران بتوانند با دستگاه‌های مختلف از جمله تبلت، موبایل و … از سایت استفاده کنند. سالانه  کاربران موبایلافزایش پیدا می کنند به همین علت کاربران موبایل بیشتر مورد توجه گوگل هستند. ازاین‌رو سازگاری وب‌سایت با گوشی موبایل یکی از معیارهای مهم سئو و همچنین UX به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید کاربران بیشتری را به سایتتان جذب و آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید، باید طراحی وب سایتتان را به گونه‌ای انجام دهید که در نسخه موبایل نیز باکیفیت بالایی نمایش داده شود. بهینه‌سازی سایت برای موبایل به فاکتورهایی همچون طراحی سایت، ساختار سایت، سرعت صفحه و مواردی این‌چنین که می‌توانند سبب شوند بخش عظیمی از کاربرانتان از دست دهید، می‌پردازد.

3. سرعت بارگذاری صفحات سایت

باید توجه داشت که کاربران با سایت های که سرعت لود پایینی دارند کار نمی کنند. پس سرعت، یکی دیگر ازعوامل تاثیر گذار برای سایت است. سایتی که سرعت لود مناسبی داشته باشد گوگل زودتر آنها را ایندکس کرده است و به آنها جایگاه بهتری می دهد. با رعایت عواملی از جمله تصاویر کم حجم، حذف  کردن کد های غیر ضروری، ترکیب تصاویر توسط کدهای CSS و…به سرعت کمک می کند.

4. طراحی سایت و بهینه بودن آن

قطعا می دانید که همه ی کاربران از صفحه اصلی وارد سایت نمی شوند، بنابراین سایت باید طوری طراحی شود که جستجو و دسترسی به مطالب دیگر برای کاربر آسان باشد و حداکثر در 3 کلیک به مطلب موردنظرش دست یابد. یکی از بخش‌هایی که در بهبود UX مؤثر است، Site Navigation است؛ سعی کنید Navigation ساده و واضحی داشته باشید. دیگر مورد تاثیرگذار در ساختار سایت و بهبود تجربه کاربری، استفاده از لینک سازی داخلی و مرتبط کردن مقالات به هم است. در این روش وقتی مقاله‌ی جدیدی می‌نویسید و به بخشی از آن رسیده‌اید که قبلاً در مورد آن مقاله مجزایی نوشته‌اید، می‌توانید به همان مطلب لینک دهید. با این کار به کاربر کمک می‌کنید تا سریع‌تر به خواسته‌اش برسد، زمان ماندن او در سایت را افزایش می‌دهید و در مقابل نرخ پرش کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *