موقعی که  درباره سئو حرف میزنیم، متود های سنتی و اثبات شده معمولا اولین چیزهایی هستند که به ذهنمان خطور میکنند.

لینک سازی، تولید محتوای با کیفیت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره روش هایی هستند که کمتر کسی جرات میکند آن ها را زیر سوال ببرد. 

ولی چند لحظه به این موضوع فکر کنید:

اگر قرار باشد همه سایت ها از این تکنیک ها استفاده کنند، پس چطور میتوانیم از بقیه پیشی بگیریم و بهتر از آن ها باشیم؟

در این جا اهمیت ترفندهای جدید خودش را نشان میدهد. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را برایتان روشن کنیم.

فرض کنید میخواهید در عبارتی مثل «آموزش سئو» رتبه خوبی بگیرید. اگر فرض کنیم که همه بهینه سازی های رایج (مثل لینک سازی داخلی و خارجی) را به بهترین شکل انجام دادیم، باز هم نیاز داریم تا همه کاربران را به کلیک بر روی سایت خودمان ترغیب کنیم.

حالا آماده رویارویی با فرشته نجات سایت خود هستید!

ریچ اسنیپت، مزیت رقابتی برای درخشش در صفحه نتایج گوگل (اثبات شده!)

Snippet به بخشی گفته میشود که اطلاعات خلاصه از موضوع دیگری را به شما نشان میدهد. کلمه Rich هم در اصطلاح به معنی اطلاعات مفید و کاربردی در مورد آن موضوع است. در ترکیب این دو باید بگوییم که ریچ اسنیپت ها فضاهایی هستند که حاوی اطلاعات مفید و کاربردی درباره عبارت سرچ شده در صفحه نتایج جستجو هستند که به صورت جداگانه و در باکس های مخصوص به کاربران نشان داده میشوند. در تصویر زیر میتوانید نمونه ای از یک ریچ اسنیپت را مشاهده کنید:

ریچ اسنیپت باعث میشود تا سایت شما در مقابل سایت های دیگر صفحه نتایج گوگل درخشش متفاوتی از خود نشان دهد. یعنی علاوه بر نتیجه ای که همیشه به آن عادت کردیم (یک عنوان، آدرس سایت و توضیحات متا)، یک سری اطلاعات اضافی هم میبینیم که میتواند برای جستجو کننده جذاب و کاربردی باشد.

به همان مثال «آموزش سئو» برگردیم. با سرچ کردن این عبارت میبینید که گوگل علاوه بر نشان دادن ریچ اسنیپ سوالات متداول، پادکست هایی که در سایت آکادمی وبسیما منتشر شده را هم نشان میدهد. 

آینده از آنِ ریچ اسنیپت هاست!

جالب است بدانید که انسان ها به طور فیزیولوژیکی به سوژه های جدید و متفاوت عکس العمل نشان میدهند و همین مسئله باعث میشود که با دیدن یک نتیجه متفاوت سریع روی آن کلیک میکنند. این یعنی این فضاهای اختصاصی ذاتاً برای سایت شما مفید هستند، چه کاربر روی آن ها کلیک کند چه نکند.

انواع نشانه‌گذاری‌ها Rich Snippets

موتورهای جستجو، چهار نوع محتوای نشانه گذاری شده (داده‌های ساختار یافته یا همان structured data ) را می‌توانند تا به الان تشخیص دهند (به تاریخ مقاله توجه کنید)، استانداردهای زیر نتیجه توافق بین موتورهای جستجو میباشد.

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

 

هر ۴ نوع محتوا از زبان HTML پشتیبانی می‌کنند و البته ساختار JSON-LD کمی متفاوت است و به کمک جاوا اسکریپت نشانه‌های لازم را درج می‌کند. به کمک این ۴ نشانه‌گذاری می‌توان محتوای یک صفحه وب را برچسب‌گذاری کرد. باید گفت که استاندارد Microdata پراستفاده‌ترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت ها است که در قدیم پیشنهاد گوگل بود ولی جدیدا گوگل استاندارد JSON-LD را پیشنهاد می‌کند و در آینده نزدیک سایت‌ها نیز به این نوع نشانه‌گذاری خواهند رفت. البته تگ‌های Open Graph و کارت‌های Twitter نیز نوعی داده نشانه‌گذاری محسوب می‌شوند، اما نمی‌توان از آنها به جای ریچ اسنیپت ها استفاده کرد. و همچنین برای نوشتن این نوع داده، نیازی به یادگیری زبان HTML ندارید. این کدها بسیار ساده هستند و معمولاً به صورت آماده در اینترنت وجود دارد.