پرسونال برندینگ + اهمیت برند سازی شخصی در اعتبار کسب‌وکار

برند در واقع یک نوع نشان، علامت و یا شعاری است که هویت مجموعه شما را به دیگر افراد نمایان می‌کند. در واقع یک برند همانند یک پرچم رنگی و جذابی است که در بین انبوهی از جمعیت برافراشته می‌شود. مردم برندتان را می‌بینند و به آن جذب می‌شوند.اما قطعاً طراحی و ساخت یک برند در فعالیت شما تأثیر نخواهد گذاشت،مگر اینکه با تبلیغات و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای معرفی برند به مردم و بازار هدف اقدام نمایید، که به آن برند سازی گفته می‌شود.

چرا شما به personal branding (برندسازی شخصی) نیاز دارید؟

  • شما خودتان را به مشتری‌های فعلی و آینده معرفی می‌کنید.
  • دیگران شما را آن‌طور که می‌خواهید، می‌شناسند.
  • باعث ایجاد حس وفاداری و اعتماد در مخاطب می‌شوید.

چرا پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) حائز اهمیت است؟

    • مخاطبین هدفتان شما را پیدا‌ خواهند کرد.
    • اعتماد ایجاد می‌کنید
    • اعتبار زیادی بدست می آورید

مراحل پرسونال برندینگ

  1. ساخت اعتبار
  2. ایجاد استراتژی مناسب برای تولید محتوا
  3. سازمان دهی داشته باشید
  4. به جزئیات توجه ویژه ای داشته باشید

قبل از هر چیزی ما باید یک تصور اشتباه را در مورد پرسونال برندینگ از ذهنتان دور بریزیم.. پرسونال برندینگ صرفا داشتن کارت ویزیت و لوگوی شخصی نیست. پرسونال برندینگ حک شدن تصویر شما در ذهن آدم‌هاست؛ تصویری که اولا واقعا تصویر خود شما است ثانیا به‌گونه‌ای به رشد کسب‌وکار شخصی شما کمک می‌کند.

بنابراین یک برند موفق یک تصویر ثابت، منسجم و هدفمند بوجود می آورد که در دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای‌ به شما کمک می‌کند. یک استراتژی برندینگ موفق امکان داشتن یک زندگی واقعی را را از شما سلب نمی‌کند در واقع قرار نیست دیگر خودتان نباشید یا بخواهید همیشه فیلم بازی کنید. در واقع برندینگ شخصی تصویری دروغ را از شما به نمایش نمی‌گذارد بلکه یک برند خوب همیشه صادق است. همین اول کار باید بدانید که شما نباید کار خود را با ساختن یک تصویر جعلی از خودتان پیش ببرید.

دو اشتباه مهم  در مورد پرسونال برندینگ

  1.  مشخص نکردن موقعیت کاری: شما باید برای مخاطب خودت حوزه کاری خودتان را مشخص کنید تا مخاطب خود را گمراه نکنید.
  2. تولید محتوا در مورد همه چیز: یکی  دیگر از استباهات رایج در پرسونال برندینگ ایجاد محتوا در هر زمینه است در صورتی که شما باید فقط در حوزه ی مشخص شده خودتان به تولید محتوا بپردازید.

برندسازی شخصی و مقایسه آن با مفهوم شهرت

به بیان ساده پرسونال برندینگ آن چیزی است که شما درباره خود بیان می‌کنید. این که می‌خواهید چه فردی و با چه مهارت‌هایی و تخصص‌هایی باشید و آن‌ها را در رزومه و فعالیت‌هایتان نشان دهید. اما شهرت چیزی است که دیگران درباره شما می‌گویند. پرسونال برند تحت کنترل شماست، اما وقتی شهرت داشته باشید، کنترل آنچه درباره شما بیان می‌شود سخت‌ است. البته افراد با پرسونال برندینگ قوی به‌مرور در حرفه خود و بین متخصصین شهرت پیدا می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی استراتژی برند شخصی چهار مورد زیر است:

  • تمایز: کپی کردن، از شما یک بازیگر درجه‌دو می‌سازد.
  • تمرکز: سعی کنید استراتژی برند شخصی خود را در یک عبارت خلاصه کنید.
  • اعتبار و قانونی بودن: استراتژی برند شخصی شما باید بر اساس آنچه شما هستید و دارایی‌ها و تجربیات شما تعریف شود و صرفاً چیزی را می‌توانید ادعا کنید که واقعیت داشته باشد.
  • جذابیت در بازار: استراتژی خود را طوری در نظر بگیرید که در بازار خریدار داشته باشد. به عبارتی بر توانایی‌ها و مهارت‌هایی تمرکز کنید که کاربردی و نیاز بازار باشد.

چرا تلاش برای پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی حائز اهمیت است؟

چون مخاطبان هدف و افراد ایده آل برای کسب و کار شما، شروع به پیدا کردن و شناخت شما می کنند!

هنگامی که دائماً داستان خود را بیان می کنید و بخش هایی از شخصیت خود را در شبکه های های اجتماعی با مخاطبان خود به اشتراک می گذارید، متوجه خواهید شد که افراد بیشتری در حال جذب، دنبال کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب شما هستند. هرچه شما شخصیت بیشتری به کسب و کار خود اضافه کنید، در پیدا کردن جامعه هدف خود راحت تر خواهید بود.

چرا که با گذشت زمان شما جامعه ای از افراد همفکر با خودتان را ایجاد خواهید کرد که برای مهارت های شما ارزش قائل هستند و شما را به عنوان یک متخصص در آن صنعت می بینند. در این زمان متوجه خواهید شد که برخی مردم شما را دوست دارند و برخی حتی از شما متنفرند که در هر حالت اشکالی ندارد، چون شما نمی خواهید کسی که فکر می کند شخصیت عجیبی دارید یا کسی که دائما با شما مخالف است بخشی از همراهان شما باشد. یکی از بزرگترین دلایل ایجاد یک برند شخصی گردآوری یک گروه قدرتمند از افرادی است که منتظر واکنش نشان دادن در مورد هر چیزی هستند که شما به آنها پیشنهاد می دهید.

همچنین  برندسازی شخصی فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب با مهارت‌های تخصصی شما برایتان فراهم می شود. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خود و قابلیت هایتان باعث می شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید، و برای رفع نقطه ضعف های خود تلاش کنید، نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و برای جذب مخاطب بیشتر بر روی آنها تمرکز کنید. به این ترتیب به‌مرور در حرفه خود شناخته شده و موقعیت‌های شغلی بهتری به شما پیشنهاد می شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

پرسونال برندینگ به شما کمک می کند که با دیگران متفاوت باشید. برند شخصی به شما این فرصت را می دهد تا مهارت ها و نقاط قوت خود را به مشتریان فعلی و بالقوه (مشتریان احتمالی) نشان دهید.کلید ایجاد یک نام تجاری موفق و تأثیرگذاراین است که دائما در معرض دید مخاطبان بوده و آنقدر عالی باشید که افراد راه بهتری به جز همکاری و تجارت با شما نداشته باشند.

حالا بروید و از هر طریق ممکن به مخاطبان خود خدمت کنید و به آنها نشان دهید که ارزش سرمایه گذاری را دارید. این موضوع ورق را به نفع شما بر می گرداند.