با توسعه و گسترش فناوری، کتابخوان های دیجیتال و ابزارهای همراه روز به روز با اقبال عمومی بیشتری مواجه می شوند. ماهیت فناوری و تغییر روندهای رفتار مصرف کننده نه تنها تعاریف و مفاهیم کلیدی صنعت نشر را دگرگون کرده و به کمرنگ شدن تمایز بین محورهای تولید و توزیع منجر شده است، بلکه ناشران را وادار به بازنگری در ساختار کسب و کار خود کرده است. ناشران باید از خود بپرسند «ارزش افزودهایی که برای مشتریان و جامعه در جهان دیجیتالی شده ایجاد می شود چیست؟ و چه مدل های جدیدی در کسب و کار نشر دیجیتال وجود دارد؟

یونسکو در ۱۹۶۴ کتاب را اثری چاپی و صحافی شده تعریف می کند که بیش از ۴۹ صفحه داشته باشد، بر خلاف نشریات و مجلات به صورت دوره ای منتشر نشود، و در دسترس عموم باشد. پر واضح است که در عصر دیجیتال دیگر این تعریف درست نیست. دیجیتالی شدن نه تنها تعریف کتاب، بلکه روش های خلق ارزش از نشر و طبع را نیز دگرگون کرده است. به گونه ای که نه تنها صنعت نشر باید مفاهیم و فعالیتهای کلیدی خود را باز تعریف کند، بلکه ناشران نیز باید به دنبال الگوهای جدیدی برای خلق ارزش در کسب و کار خود باشند.

در تغییرات بنیادی اکوسیستم نشر کتاب، فناوری اساسی ترین نقش را بر عهده دارد و اصلی ترین محرک به شمار می رود. به گونه ای که با ظهور نقش آفرینان جدیدی همچون آمازون، که می توانند نقش انتشارات، توزیع کننده و خرده فروش را به طور همزمان بر عهده بگیرند، تمایز بین محورهای تولید و توزیع در حال ناپدید شدن است. ماهیت فناوری دیجیتال به همراه اقتصاد اینترنتی اقتصاد اینترنتی را اقتصادی مبتنی بر کالا و خدمات الکترونیک در نظر می گیریم که به وسيله کسب و کارهای بر خط تولید می شود و از طريق تجارت الکترونیک معامله می گردد. علاوه بر تأثیر فوق العاده قوی بر ساختار سنتی خلق ارزش، آن را با شبکه ارزش جایگزین کرده است. مرزهای صنایع خلاق به وسيلة فقدان ارتباط بین رسانه و محتوا ناپدید شده است. در این وضعیت، سؤال اساسی این است که در اکوسیستم رسانه جدید، آیا نقش آفرینان سنتی صنعت چاپ می توانند در مقابل غولهای فناوری مانند آمازون، گوگل، و آپل مقاومت کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید بررسی کرد ارزش افزوده ای که برای مشتریان و جامعه در جهان دیجیتالی شده ایجاد می شود چیست؟ ناشران باید چه کاری برای مشتریان انجام دهند؟ چه مدلهای جدید کسب و کار در نشر دیجیتال وجود دارند؟ در عصر دیجیتال، چه گزینه هایی برای ناشران جهت کسب در آمد وجود دارد؟

منبع: مهام