بنا بر گفته های بهترین سئوکار دنیا (برایان دین) موسس BackLinko.com هنوز مهمترین فاکتور در سئو، لینکهایی است که سایتهای معتبر دیگر به سایت ما میدهند. البته لینکهایی که اورگانیک باشند و از نظر گوگل تصنعی نباشند. لینکسازی حرفه ای، قواعد و قوانین خاص خود را دارا میباشد.
لینک بیلدینگ ( Link Building ) یا همان لینک سازی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای بالا بردن تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به یک صفحه وب سایت انجام میشوند.
در بیان سادهتر Link Building (لینکسازی) میتواند تعداد لینکهای با کیفیت در یک وب سایت را افزایش دهد و این کار احتمال افزایش رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا میبرد. همچنین لینک سازی یک تکنیک بازاریابی ثابت شده برای شناساندن یک برند است.
از جمله کارهایی که در مبحث لینک سازی باید انجام دهیم بهینه کردن داخلی و خارجی سایت است. بهینهسازی داخلی یا سئو On Page ، مجموعه اقداماتی است که در صفحات داخلی سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام میدهید. یکی از این موارد لینکسازی یا Link Building است.
علاوه بر بهینه کردن داخلی، باید سایت را از لحاظ خارجی هم بهینه کنید. به این امر بهینهسازی خارجی یا سئو Off Page گفته میشود. در سئو Off Page با انجام یک سری فعالیتها در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیامرسانهایی مثل تلگرام سعی در بهینه کردن سایت خود میکنید. یعنی میتوانید از این صفحات به سایت خود لینک دهید.
لینکهای متنوع و درست به گوگل و کاربران این امکان را میدهد که در بین صفحات سایت شما در حرکت باشند و بدیهی است که هر چه این چرخش مداومتر باشد، کسب امتیاز از جانب گوگل برای شما بیشتر خواهد بود.
روش های لینک سازی
همان طور که گفتیم، لینک سازی یکی از مباحث مهم در زمینه سئو است. نوع و تعداد لینکهایی که در مقاله یا صفحه مورد نظر استفاده میکنید، نیز مهم هستند. تعداد لینکها بین ۲ تا ۵ عدد است.
مهمتر از تعداد لینک، صفحاتی است که به آنها لینک داده میشود. گوگل به موضوعات و محتوای مقالاتی که به آنها لینک داده شده هم اهمیت میدهد. این لینکها میتوانند نقش مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشند.
ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک لینک
تگ شروع لینک: تگ شروع لینک که به اسم anchor tag شناخته شده است و با حرف a نشان داده می شود. با این کاراکتر به گوگل اعلام میشود که در ادامه لینکی وجود دارد.
آدرس یا مقصد لینک: در این قسمت کلمه href را میبینید. منظور hyperlink referral است. متنی داخل علامت نقل قول که به آدرس سایتی که به آن لینک داده شده اشاره دارد. این آدرس میتواند آدرس یک تصویر یا فایلی برای دانلود باشد و الزامی بر این نیست که حتما URL سایت خاصی باشد. در بعضی از مواقع چیزی بیشتر از یک URL میبینید. کاراکتر # در ابتدای آدرس، که به یک لینک داخلی اشاره دارد و شما را به قسمت دیگری از صفحهای که در آن قرار دارید، هدایت میکند.
انکر تکست یا متن قابل نمایش: در اصل این قسمت همان متنی که کاربران میبینند و در صورت تمایل روی آن کلیک میکنند. در این قسمت معمولا از فرمت خاصی استفاده میشود که تمایز آن با بقیه متن قابل مشاهده باشد. این متنها معمولا با رنگ آبی یا زیر خط نشان داده میشوند.
تگ پایان لینک: این قسمت شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو اعلام میکنند لینک به پایان رسیده است.
نکته
قبل از شروع بک لینک سازی، سئوی سایت را بررسی کرده، و از عدم وجود مشکل در سئوی سایت خود اطمینان حاصل فرمایید. بهتر است بررسی سئوی سایت را به متخصص سئوکار بسپارید. همچنین برای بک لینک سازی، باید سایت دارای محتوای کافی باشد. پس از بررسی محتوا و سئوی سایت، بک لینک سازی را آغاز کنید. خدمات بک لینک شامل ایجاد بک لینک رایگان توسط خودتان و همچنین خرید بک لینک فالو و خرید بک لینک تضمینی میشود. تاثیر بک لینک روی سئو زمانی خوب است که بک لینک از سایتهای قوی و با رتبه بالا باشد.
هرچقدر سایت های بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشند شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بیشتر خواهد شد.