افرادی که مدت کمی است به دنیای کسب و کار های دیجیتال و مباحث مربوط به بازاریابی آنلاین وارد می شوند، همیشه این سوال را می پرسند که سئو سایت چقدر زمان میبرد و به عبارت دیگر چقدر طول میکشد تا بتوانیم سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل ببینیم.

سعی کنید انتظارات معقولی داشته باشید و این حقیقت را در نظر بگیرید که به هیچ عنوان نمی توان در طول یک شب سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید. سئو سایت روندی زمان‌بر است و کسی که قصد دارد از مزایای آن استفاده کند باید صبر و حوصله داشته باشد.

این یک واقعیت کاملاً اثبات شده است که سئو برای یک سایت ضروری است. اما نمی توان به طور دقیق حدس زد که چقدر طول می کشد تا نتایج مورد نظر ما حاصل شود و سایت خود را در رتبه های برتر گوگل ببینیم. به همین دلیل است که باید به این موضوع واقع بینانه نگاه کرد و در مدت زمان کوتاه منتظر نتایجی که بیشتر شبیه به معجزه هستند نباشیم.

فاکتورهای اصلی سئو چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارند که به بهینه سازی سایت شما کمک می کنند و در مقابل هم موانع مختلفی مانند مسائل فنی ، مشکلات پیروی از قوانین گوگل، مجازات در وب سایت ها و موارد دیگر وجود دارند که باعث مشکلاتی در این زمینه می شوند و می توانند تشخیص اینکه چه زمانی SEO سودمند خواهد بود را چالش برانگیزتر کنند.

مدت زمان لازم برای دیدن سایت خود در نتایج اول گوگل به عواملی مانند سن، کیفیت، سرعت بارگذاری سایت، نحوه برقراری ارتباط کاربران با سایت، استراتژی های درگیر ، بازار هدف و سایر فاکتور ها بستگی دارد.
در طی یک دهه گذشته یا بیشتر، سئو سایت تحولات زیادی پیدا کرده است تا گوگل بتواند شاهد افزایش چشمگیر رقابت در کلمات کلیدی و کیفیت محتوا در بین سایت های مختلف باشد. بسیاری از ترفندهایی که قبلا برای بالا بردن سریع سایت در گوگل از قبیل ساخت لینک با کیفیت پایین و پر کردن کلمات کلیدی در مقاله ها استفاده می شد، اکنون می تواند به سئو سایت شما آسیب برساند.

پس اگر می خواهید از سئو سایت خود نتیجه ای سودمند در دراز مدت دریافت کنید باید از این ترفندهای قدیمی دوری کنید. گوگل امروزه تمرکز خود را بر روی تجربه کاربر و قصد کاربر افزایش داده است. تمامی این عوامل رسیدن به صدر نتایج گوگل را بسیار سخت تر کرده است.

جهت اطلاع از تعرفه سئو با مشاوران شرکت مهام تماس بگیرید.

اهمیت کلمات کلیدی در سئو سایت

در گذشته استراتژی سئو متمرکز بر شناسایی کلمات کلیدی بود که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما داشتند، بیشترین بازدید را داشتند و خیلی رقابتی نبودند. قبلاً شما 5 تا 10 کلمه کلیدی را پیدا می کردید که “کلمات کلیدی طلایی” شما بودند و بیشترین میزان بازدید را برای شما به ارمغان می اوردند. اما در حال حاضر پیروی از این استراتژی سئو اشتباه است، زیرا به استثنای برخی موارد، هیچ کلمه کلیدی و گروه کوچکی از کلمات کلیدی وجود ندارد که بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت شما هدایت کند.
امروزه سئو به طور فزاینده ای توسط جستجوی زبان طبیعی هدایت می شود و افراد از ابزارهایی مانند Siri و Google Now استفاده می کنند تا جستجوهای خود را انجام دهند، نه اینکه آن را تایپ کنند. دلیل استفاده از این ابزارها این است که آستانه ی تحمل همه پایین تر آمده است و افراد می خواهند سریع تر جواب سوال خود را پیدا کنند و جزئیات بیشتری را در جستجوهای تایپ شده خود قرار می دهند.

زمان نتیجه گیری سئو برای هر سایتی متفاوت است. شما به سادگی نمی توانید بگوید چند ساعت، روز، هفته یا ماه طول می کشد تا سئو نتیجه دهد. همچنین نمی توانید تعداد ساعاتی را که باید برای کار روی آن صرف کنید اندازه گیری کنید. هیچ راه حل سریعی برای رتبه بندی وب سایت وجود ندارد. شما باید زمان مناسبی را برای کار بر روی استراتژی سئو خود صرف کنید، اما مطمئن باشید تلاش مداوم مطمئناً نتیجه خواهد داد.

زمان لازم برای سئو سایت چقدر است؟

این سوال یکی از ناامیدکننده ترین سوالات است گرچه شما به طور قابل توجهی به دنبال پاسخ قطعی هستید، اما به دلیل متغیرهای دخیل در نتیجه، راهی برای پاسخ قطعی آن وجود ندارد. این بدان دلیل است که علاوه بر تمام متغیرهایی که در بهینه سازی وب سایت شما نقش دارند، شما همچنین باید همان متغیرها را در تلاش های بهینه سازی رقبا ارزیابی کنید. در حالت کلی سئو سایت بر اساس متغیرهای اصلی زیر تعیین می شود:

  • رقابت
  • پیوندهای ورودی
  • محتوا
  • تبلیغات
  • قدرت یک وب سایت
  • خطاها، مسائل میزبانی
  • طراحی ، ساختار و معماری SEO

ذکر این نکته مهم است که حتی با وجود این متغیرها، هیچ فرمولی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد که سئوی سایت چقدر طول می کشد. مشخص کردن اینکه SEO شما به چه مدت زمان نیاز دارد، باید در ابتدا ارزیابی داده ها انجام شود سپس  ارزیابی می کنید که چگونه سریعتر نتایج را مشاهده کنید.

تا اینجا فهمیدیم که روند سئو سایت و بهبود جایگاه کلمات در صفحه نتایج گوگل باید به صورت اصولی و در مدت زمانی مشخص انجام شود. اما ممکن است جایی به شما گفته شود که روند سئو می تواند بسیار سریع و راحت باشد، در چنین شرایطی از شخص یا شرکتی که ادعای سئوی سریع را دارد دور شوید چون آنها با استفاده از روش های کلاه سیاه برای مدتی نتایج موقتی را به شما نمایش میدهند و بعد گوگل شما را به دلیل استفاده از روش های غیر اصولی جریمه خواهد کرد. در این صورت به مشکلات زیادی برمیخورید، چرا که بعد از جریمه شدن سایت توسط گوگل روند سئو به زمان بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت تا بتوانید اعتماد گوگل را مجدد بدست آورید. بهینه سازی مناسب و کاربردی سایت باید به صورتی انجام شود که شما بتوانید در طولانی مدت نتایج به دست آمده را حفظ کنید.

اهمیت لینک سازی

یکی از چالش هایی که در مراحل سئو باید به آن توجه ویژه داشته باشید، لینک سازی می باشد. بهترین راهکار برای لینک سازی در وبسایت این است که محتوایی با کیفیت و خاص تولید کنید تا مخاطبانی که از محتوای شما استفاده می کنند آن را به اشتراک بگذارند. همچنین روش هایی مانند تولید محتوا در سایت های دیگر و نوشتن مقاله های مهمان می تواند برای شما بسیار مفید باشد. نکته بسیار مهمی که در زمینه لینک سازی برای سئو باید در نظر داشته باشید این است که الگوریتم های گوگل بر روی جزئیات عملکرد شما در زمینه لینک سازی نظارت ویژه ای دارند و اگر بخواهید از روش‌های غیر اصولی و کلاه سیاه استفاده کنید، جریمه خواهید شد.

توجه به سئو داخلی و سئو خارجی

برای افرادی که می خواهند زودتر به نتیجه برسند و عملکرد سئو سایت خود را مشاهده کنند، توجه به سئو داخلی و خارجی از روش‌های معمول می باشد که باید به آن دقت کنید. در این بخش با استفاده صحیح و اصولی از متای توضیحات یا meta description، عناوین صفحات، انکر تکست و متا تگ ها تاثیرات خوبی روی سئو سایت خود بگذارید. تاثیرات مناسب این اقدامات را میتوانید بعد از مدتی مشاهده کنید. در زمینه بهینه سازی داخلی شما باید این نکته مهم را به یاد داشته باشید که تمامی فعالیت های خود را بر اساس استاندارد های تعیین شده انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید.
برای بهبود سئو خارجی شما نیاز دارید که از سایت های معتبر بک لینک بگیرید. به این منظور برخی از وب سایت ها از امکاناتی مانند فعالیت به عنوان مهمان در وبلاگ سایت های دیگر، استفاده از فرم ها، به اشتراک گذاری لینک سایت در شبکه های اجتماعی و… استفاده میکنند. یکی از مواردی که در خصوص بهبود سئو خارجی باید به آن دقت کنید این است که برای انجام فعالیت های مربوط به لینک سازی هیچ عجله نداشته باشید، چرا که در صورت انجام فعالیت های غیر اصولی به شدت با الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه خواهید شد.

طراحی سایت طبق استانداردهای سئو

طراحی سایت بر خلاف تصور بسیاری، تأثیر زیادی در رتبه آن در گوگل و ترافیک سایت دارد. به همین دلیل این مورد را هم در لیست بررسی خود قرار دهید. در واقع اولین قدم سئوی سایت، از طراحی استاندارد و مناسب آن شروع می شود. علاوه بر آن، برای سئو سایت باید سرعت آن را چه در دسکتاپ و چه در گوشی های موبایل چک کنید.
بیش از 50% جستجوهای گوگل توسط گوشی های هوشمند انجام می شوند، به همین دلیل شکل و قالب سایت در گوشی های موبایل بسیار مهم است و در افزایش رتبه سایت تاثیر به سزایی دارد.

اعتبار و سن سایت

شما می توانید وب سایت جدیدی ایجاد کنید، همه ی کارهایش را قدم به قدم درست انجام دهید و از راهکارهای سئو استفاده کنید تا به مخاطبان اصلی خود برسید. با این وجود، می بینید که افزایش چشمگیر بازدید از سایت شما بیشتر از آنچه انتظار داشتید طول می کشد. دلیل این امر این است که سن سایت در استراتژی سئو مؤثر است.
به طور خلاصه، سایت هایی که قدیمی تر هستند، از دامنه هایی که هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، در گوگل پیشی می گیرند. این بیشتر به این دلیل است که این سایت ها دارای بک لینک ها و محتوای بیشتری هستند، که باعث می شود از نظر گوگل معتبرتر و قابل اعتمادتر به نظر برسند. اگرچه این موضوع توسط گوگل تایید نشده است و نمیتوان به طور قاطع این ادعا را داشت، اما با بررسی نتایج جستجو به این نتیجه خواهید رسید که سایت های قدیمی تر، درصد بسیار بالایی از رتبه های برتر (بخصوص در کلیدواژه های پررقابت) را از آن خود کرده اند.

در صورتی که نیاز به مشاوره سئو دارید با مهام در تماس باشید.