تگ کانونیکال (Canonical tag) روشی برای اعلام به موتورهای جستجوست مبنی بر اینکه یک یو آر ال، کپی از یک صفحه اصلی دیگر است. با استفاده از تگ Canonical می توان از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری که در بین تعدادی یو آر ال پیش می آید، خودداری کرد. به صورت عملی تر، یک تگ Canonical، مشخص کننده نسخه ای از یو آر الی است که ما می خواهیم در موتورهای جستجو نمایش داده شود.
چرا استفاده از تگ Canonical مهم است؟
همانطور که در مطلب محتوای تکراری عرض کردیم، وقتی موتورهای جستجو تعداد زیادی یو آر ال با مطالب مشابه را مشاهده می کنند، نتیجه خوبی در سئو سایت نخواهیم گرفت. اول از همه وقتی ربات های جستجو در بین مطالب تکراری بسیار پایش می کنند، احتمالا حتی تعدادی از مطالب اختصاصی شما را نیز از دست خواهند داد. ثانیا حجم زیادی از محتوای تکراری موجب کاهش رتبه سایت می گردد. در نهایت نیز اگر موتورهای جستجو بخواهند یو آر الی از بین صفحات تکراری را در نتایج جستجو نشان دهند، احتمالا نسخه اشتباه را بر می گزینند. در حالت کلی canonicalization یا همان استفاده از تگ Canonical موجب مدیریت صحیح محتوای تکراری در سایت می گردد.
مشکلات یو آر ال ها
شاید شما تصور کنید که چرا کسی بخواهد یک صفحه تکراری ایجاد کند و با خط زدن این فرضیه اهمیتی به استفاده از تگ Canonical ندهید. مشکل از اینجا ناشی می شود که ما انسان ها صفحات را به عنوان یک مفهوم در ذهن خود ذخیره می کنیم، اما موتورهای جستجو هر یو آر ال را معادل یک صفحه جدید می دانند.
به عنوان مثال، ربات های جستجو احتمالا از طریق آدرس های نمونه زیر به سایت شما دسترسی پیدا می کنند:
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter
از دید انسان ها تمام این آدرس ها یک صفحه یکسان هستند، اما از دید موتورهای جستجو هر یک از این آدرس ها یک صفحه مجزا محسوب می گردند. تنها در همین مثال و برای صفحه اول یک سایت، می توان پنج آدرس مختلف ذکر کرد. در دنیای واقعی این تنها نمونه کوچکی از این تغییرات در یو آر ال ها است.
سیستم های مدیریت محتوای مدرن و بسیاری از وبسایت های مبتنی بر کدهای دینامیک، این مشکل را تشدید نیز می کنند. بسیاری از سایت ها، تگ ها زیادی را به صورت اتوماتیک به یو آر ال ها اضافه می کنند و در نتیجه آدرسهای زیادی برای یک محتوا ایجاد می شود. پارامترهای جستجو، دسته بندی ها و واحد های پولی نیز از دیگر عوامل تغییر یو آر ال ها هستند. با این توصیف، متوجه می شوید که مشکل محتوای تکراری چقدر در وبسایت ها جدیست.
راهکارهای استفاده از تگ Canonical
مشکل محتوای تکراری می تواند بسیار بغرنج باشد، اما موارد مهمی وجود دارد که در استفاده از تگ Canonical می بایست در نظر بگیرید:
1. تگ های Canonical می توانند به سمت خودشان ارجاع داده شوند
مشکلی در استفاده از تگ Canonical در ارجاع به آدرس جاری وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر یک صفحه اصلی و دو صفحه تکراری داشته باشیم علاوه بر ارجاع تگ Canonical در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی، می توان صفحه اصلی را نیز به خودش ارجاع داد.
2. تگ Canonical را حتما در صفحه اصلی قرار دهید
با توجه به اینکه مشکل صفحات تکراری برای صفحه اصلی سایت بسیار شایع است و کاربران با شکل های متنوعی به صفحه اصلی شما لینک می دهند، پیشنهاد می شود که حتما تگ Canonical را در صفحه اصلی قرار دهید تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نگردید.
3. تگ های Canonical را به صورت دستی بررسی کنید
بعضی مواقع مشاهده می شود که کدهای اشتباه و ماژول های مشکل دار مخصوصا در فروشگاه سازهای مبتنی بر سیستم های مدیریت محتوا، یو آر ال های مرجع متفاوتی برای هر یک از صفحات تکراری یکسان در نظر می گیرند که این با اصل کار این تگ در تضاد است. به همین دیلی هر چند وقت یک بار نگاهی به کدهای صفحات بیندازید تا از نبود این مشکل اطمینان حاصل کنید.
4. از سیگنال های تو در تو بپرهیزید
موتورهای جستجو تگ های Canonical که به شکل نا متعارفی استفاده شده اند را در نظر نمی گیرند. به عبارت دیگر از ارجاع صفحه A به صفحه B و سپس ارجاع صفحه B به صفحه A با استفاده از تگ Canonical بپرهیزید. همین طور مواردی مانند ارجاع صفحه A به B و سپس ریدایرکت 301 صفحه B به A نیز کار صحیحی نیست. همچنین استفده از تگ Canonical به صورت زنجیره های طولانی (A-–>B, B-–>C, C–->D) نیز درست نمی باشد. سیگنال درست به موتورهای جستجو دهید، وگرنه موتورهای جستجو تصمیمات نا خوشایندی برای وبسیاتتان می گیرند.
5. در استفاده از تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه احتیاط کنید
وقتی صحبت از canonicalization می شود، غالب افراد به صفحات کاملا یکسان فکر می کنند. استفاد از تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه امکان پذیر است، اما بایست با احتیاط صورت گیرد. در حالت کلی نظرات زیادی در این باره وجود دارد اما استفاده در صفحات خیلی مشابه مشکلی ندارد. به عنوان مثال در صفحات مربوط به یک محصول که یو آر ال ها صرفا به خاطر پارامترهایی مانند مکان کاربر یا رنگ محصول متفاوت هستند، استفاده از تگ Canonical موردی ندارد. در صورتی که تفاوت در محتوای دو صفحه زیاد باشد، ممکن است این تگ توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود.
6. استاده از تگ Canonical در بین چند دامنه
اگر شما صاحب چندین وبسیات هستید، می توانید از تگ Canonical بین دامین ها استفاده کنید. فرض می کنیم که شما محتوایی را برای یکی از سایت ها منتشر کرده و آن را در دیگر وبسایت ها نیز با تگ Canonical پست می کنید. استفاده از تگ Canonical در سایر وبسیات ها باعث انتقال اعتبار آن مطلب به همان صفحه اول می شود. دقت کنید که این نوع استفاده از تگ Canonical موجب جلوگیری از گرفتن رتبه برای این صفحه در موتورهای جستجو می گردد. بنابراین اگر این مورد با قوانین کاری شما مشکلی ندارد از آن استفاده کنید.
7. مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت 301
یکی از سوالات رایج در استفاده از تک Canonical اینست که آیا این تگ همانند ریدایرکت 301، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می کند یانه؟ در بسیاری از موارد اینطور به نظر می رسد که اعتبار صفحه در تگ Canonical منتقل می شود اما جواب بله به این سوال همواره با کمی شک و شبهه همراه است. در نظر داشته باشید که این دو تکنیک دو نتیجه متفاوت را برای کاربران و موتورهای جستجو به همراه دارند.
اگر صفحه A را یه صفحه B ریدایرکت 301 کنید، کاربران به صورت اتوماتیک به صفحه B منتقل می شوند و صفحه A را مشاهده نمی کنند. در صورتی که اگر صفحه A را با استفاده از تگ Canonical به صفحه B ارجاع دهید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B، صفحه اصلیست، اما کاربران همچنان می توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. برای تصمیم گیری در انتخاب یکی از این دو راه حل، شرایط کار و محدودیت ها را در نظر بگیرید.