برخلاف تفکر عده ای که بازاریابی را فقط منحصر به مهارت های فروختن یک کالا می دانند، حوزه بازاریابی بانسیار وسیع تر از این تعریف محدود کننده است. بازاریابی مانند زندگی است و همه ما باید در جعبه ابزار زندگی خود بخشی را به مهارت های بازاریابی اختصاص دهیم. فارغ از اینکه به چه حرفه ای مشغول هستیم، اینکه یاد بگیریم تا مانند یک بازاریاب فکر و عمل کنیم، در پیشرفت شخصی و کاری ما اهمیت بالایی دارد.

بازاریابی چگونه این کار را انجام می دهد؟ این پرسشی است که در ادامه به بررسی پاسخ های آن پرداخته شده است. در عصر کنونی انواع روش های بازاریابی متناسب با شرایط و بر اساس طرح و برنامه های مختلف اتخاذ می شود که تنوع بسیاری دارند و شرح و توصیف کامل هر کدام از آنها به زمان زیادی احتیاج دارد که در ادامه این مقاله از شرکت سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام به بررسی کلی آن ها می پردازیم.

تاریخچه بازاریابی

بازاریابی در نیمه اول قرن بیستم در آمریکا با ارائه آموزش های دوره ای درباره توزیع و بخصوص کلی فروشی و خرده فروشی به عنوان مبحثی جدید مطرح شد. اقتصاد دانان که سرگرم تئوری های خود بودند، از سایر نهاد هایی که در عملکرد اقتصاد موثر بودند غفلت کردند. منحنی های عرضه و تقاضا فقط نشان دهنده قیمت بودند و زنجیره قیمت ها از تولید کننده تا عمده فروش و خرده فروش را توضیح نمی دادند، بنابراین بازاریابان اولیه این شکاف های فکری را که از انوی اقتصاددانان نادیده گرفته شده بود، بر کردند.

با وجود این، اقتصاد مادر علم بازاریابی است. انجمن بازاریابی آمریکا و مولسانه بازاریابی انگلستان هر دو به شکلی مستقل روی اعتبار نامه های حرفه ای بازاریابی کار می کنند.
علم در بازاریابی از ارکان بسیار مهم است و بازاریابان از طریق تحقیقات بازار، مدل سازی بازار و تحلیلهای پیش بینی کننده، یافته های جالبی ارائه می کنند. آنان از مدلهای بازاریابی برای تصمیم گیری استفاده می کنند و سرمایه های خود را هدایت می کنند و همواره حال ایجاد معیار بازاریابی برای مشخص کردن تاثیر فعالیتهایشان بر فروش و سود هستند.

سیر تحول بازاریابی از نظر فیلیپ کاتلر

  1. بازاریابی عصر اول: تأكید بر محصول دارد و اینکه مشتری به کالا نیاز دارد در عین حال کالا کمتر در دسترس وی است و مشتری خواهان این کالا است. نمونه آن در صنعت اتومبیل سازی کشور است.
  2. بازاریابی عصر دوم: در این نوع بازاریابی و مشتری صاحب قدرت است. با افزایش رقابتها، مشتریان قدرت سفارش دادن یافته بودند و صاحبان کالا باید به ذهن مشتری و سلیقه های مانشستر پی می بردند تا بتوانند کالایشان را به فروش برسانند.
  3. بازاریابی عصر سوم: فراتر از نیازهای آدمی را تحت پوشش قرار می دهد. این نوع بازاریابی آنچنان که کاتلر می گوید به فراتر از شخص و نیازهای وی می اندیشد. پارامتر اصلی این نوع بازاریابی نیز به آگاهی مشتری وابانسته است، نیازهای معنوی در اولویت قرار می گیرند، و آراء و افکار عمومی فراتر از قانون دولتها عمل می کند. بازاریابان فراتر از خود سنجی، خود را با دیگران یعنی رقبا و همکاران خود می سنجند.

فیلیپ کاتلر در گفتگویی وقتی از او پرسش می شود بهترین شغل بازاریابی در جهان چه شغلی است؟ چنین پاسخ می دهد :

(دیگر کوکاکولا با خمیر دندان کرست نفروشید بلکه ، تعلیم و تربیت و سلامتی بیشتر را به مردم عرضه کنید و در کیفیت زندگی آنان تفاوتی واقعی ایجاد کنید).

آشنایی با مفهوم بازاریابی دیجیتالی و سیر آن

بازاریابی دیجیتال در یک اصطلاح ، چتری برای بازاریابی هدفمند است ، در واقع تعاملی از محصولات با خدمات با استفاده از فن آوری های دیجیتال برای رسیدن به هدفاصلی که همان جذب مشتریان است می باشد . این نوع بازاریابی سبب ترویج علامت های تجاری، ساخت اولویت و افزایش فروش از طریق تکنیک های مختلف میباشد.

این نوع بازاریابی با انتخاب گسترده ای از تاکتیک های خدمات که به طور عمده توسط استفاده از اینترنت به عنوان هسته یک رسانه تبلیغاتی علاوه بر تلفن همراه و رادیو و تلویزیون سنتی برای بازاریابی محصول و نام تجاری، گنجانده شده است. فعالیت های بازاریابی دیجیتال شامل بهینه سازی موتور جستجو SEO، بازاریابی موتور جستجو SEM، بازاریابی محتوا، بازاریابی تاثیر گذار، اتوماسیون محتوا، بازاریابی مبارزات انتخاباتی، بازاریابی تجارت الکترونیک، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بهینه سازی شبکه های اجتماعی، بازاریابی مستقیم ایمیل، نمایش تبلیغات، کتاب الکترونیکی، دیسک های نوری، بازی ها و هر شکل دیگری از رسانه های دیجیتال می باشد.

همچنین گسترش کانال های غیر اینترنتی مانند تلفن های همراه (SMS و MMS) است . مفهوم اساسی در بازاریابی دیجیتال رویکرد بازاریابی داخلی و یا به طور کلی بر اساس رویکرد مشتری مداری است. بر اساس گزارش موسسه بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی دیجیتال استفاده از کانال های دیجیتال برای ترویج بازاریابی محصولات و خدمات به مصرف کنندگان و کسب و کار است.

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتالی نخستین بار در دهه و میلادی به کار گرفته شد. در فاصله بین سال های 2000 تا 2010، بازاریابی دیجیتالی به عنوان یک راه موثر برقراری ارتباط با مصرف کنندگان شناخته شد و پیچیدگی استفاده از آن بیشتر نمایان گردید. قبل از مطرح شدن بازرایابی دیجیتالی، در اواسط دهه 1980گروه تبلیغات نرم با تغییر شیوه های ترفیعی چند شرکت اتوموبیل سازی، ریشه های درخت بازاریابی دیجیتالی را در زمین استحکام بخشیدند.

آن ها با جایگزین کردن فلاپی دیسک های تبلیغی به جای مجلات و بروشورهای تبلیغی، به مشتریان خود اجازه یک رانندگی مجازی قبل از خرید محصول خود را دادند و در ضمن به صورت پویا امکانات و خدمات اتومبیل را به نمایش می گذاشتند به عنوان مثال فرد می توانست به طور مجازی در ماشین را باز و داخل آن سوار شود و از امکانات داخل ماشین دیدن نماید. تمامی این امکانات در نسخه های خطی و چابی تبلیغی سنتی قابل استفاده نبود. در این روش جدید فرد می توانست از آن سوی دنیا با ماشین مورد علاقه خود یک سواری مجانی بگیرد و در صورت تمایل ماشین خود را خریداری کند.

منبع: آژانس سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام