در این بخش از مقالات شرکت سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام به بررسی بخش های مختلف بازاریابی می پردازیم.

بازاریابی انبوه (mass marketing)

در این حالت مدیر بازاریابی یا فرض اینکه کالای آن ها با سلیقه همه سازگار است محصول تولیدی خود را با یک شکل و در یک اندازه و بسته بندی به همه خریداران ارایه می کند و هیچ تنوعی در محصول دیده نمی شود.او با این کار به دنبال دستیابی به تولید انبوه است. در نتیجه هزینه ثابت سر شکن شده و قیمت تمام شده محصول پایین تر می آید از سوی دیگر به دلیل عدم تنوع هزینه های توزیع و تبلیغات پایین تر می آید.
اکثر شرکت های بزرگ در بدو ورود به بازار از این روش استفاده کرده اند و برای همه مشتریان خود فقط از یک نوع محصول استفاده کرده اند.مثال معروف در کتاب های بازاریابی در این مورد هنری فورد است.زمانی که فورد مدل T را به بازار عرضه کرد، او گفت : خریداران اتوموبیل را به هر رنگی می توانند داشته باشند ،مشروط بر آن که آن را رنگ سیاه باشد! یا شرکت کوکاکولا در ابتدای کار خود فقط یک نوع نوشابه را برای کل بازار تولید و عرضه کرد.اگر بخواهیم برای این موضوع مثال وطنی بزنیم می توانیم به شامپو تخم مرغی داروگر اشاره کنیم.شرکت داروگر یک شامپو برای برآورده سازی نیاز همه خریداران به بازار ارایه کرد.
امروزه بسیاری از بازاریاب ها دست از بازاریابی انبوه برداشته اند و توجه خود را معطوف به بازار های بخش بندی شده کرده اند.چرا که با اشباع و بالغ شدن بازار ها رقابت در میان شرکت ها برای کسب سهم بازار بالاتر بیشتر شده است و از سوی دیگر با ارتقای سطح تحصیلات ،درآمد و آگاهی مردم ،مشتریان خواسته ها و سلیقه های پیچیده تری پیدا کرده اند.

بازاریابی مبتنی بر بخش های ویژه بازار (niche marketing)

بخش ها ،گروه های بزرگ در درون بازار هستند .در بازاریابی بر مبنای بخش های ویژه فروشنده به زیر مجموعه بخش های بازار تاکید می کند.بخش های ویژه یک زیر مجموعه از بخش بازار است که نیاز های آن به خوبی برآورده سازی نمی شود.عموما مشتریان این بخش های تخصصی حاضرند برای شرکتی که نیاز های آن ها را بهتر برآورده سازی کند مبلغی اضافه پرداخت بپردازند .شرکت پر کننده خلا از مهارت و تخصص بالاتری برای خدمت به بازار برخوردار است.به عنوان مثال یک شرکت بیمه در آمریکا خودروی کسانی را بیمه می کند که همواره ریسک زیادی را می پذیرند با کسانی که تصادف های بسیار زیادی دارند و یا در حالت مستی رانندگی می کنند.

بازاریابی خرد (micro marketing)

منظور از بازاریابی خرد عرضه محصولات و تدوین برنامه های بازاریابی به گونه ایی است باب سلیقه افراد و ساکنان محل های خاص شود.بازاریابی خرد شامل بازاریابی محلی و بازاریابی فردی می شود.

بازاریابی محلی (local marketing)

محصولات با نام ها و نشان های تجاری خاص و نیز تبلیغات و ترویج با توجه به نیاز ها و خواسته های گروه های مشتری محلی (شهر ها ،همسایگان و حتی فروشگاه های ویژه) ارایه می شود.

بازاریابی فردی (individual marketing)

آخرین سطح تقسیم بندی بازار ،بازاریابی فردی است.در این شیوه از بازاریابی باید محصولات و برنامه های بازاریابی را برای برطرف کردن نیاز های هر مشتری به طور جداگانه طراحی کرد.بازاریابی فردی از زمان گذشته وجود داشته است.

به عنوان مثال در زمان گذشته خیاط ها و کفاش ها به طور اختصاصی به هر مشتری محصول ارایه می کردند.با وقوع انقلاب صنعتی و تولید انبوه نقش آن کم رنگ تر شده بود.امروزه با کمک فناوری پیشرفته امکان سفارشی سازی انبوه دوباره به وجود آمده است.به عنوان مثال شرکت هاکوپیان در اتاقکی به کمک دوربین های مختلف ابعاد بدن مشتری را بدست می آورد و بعد کت و شلوار بر اساس ابعاد بدن مشتری بر روی خط تولید آماده می گردد.

بازاریابی مبتنی بر بخش هایی از بازار (segment marketing)

شرکت ها با آگاهی از تنوع نیاز ها و خواسته ها ،سلایق و رفتار های خرید مشتریان به بازاریابی مبتنی بر بخش های بازار روی آورده اند.در این روش شرکت درصدد بر می آید بخش های بزرگی از بازار را از هم تفکیک کند و محصولات خود را به گونه ایی به بازار ارایه کند که نیاز یک یا چند بخش را برآورده سازی کند.

بازاریابی مبتنی بر بخش هایی از بازار یک یا چند مزیت نسبت به بازاریابی انبوه دارد.شرکت نیاز ها و خواسته های مشتریان را بهتر می شناسد و می تواند محصولات سفارشی تر و نزدیک تری به خواسته مشتری ایجاد کندو آن را به نحو مناسب تری قیمت گذاری کندو برای مشتریان مورد نظر بهترین کانال ها و شیوه برقرار کردن ارتباطات را شناسایی نموده و بهترین خدمات را ارایه کند.