اکنون  كسب و كار اينترنتي رو به رشد میباشد و هر روز هم فراگيرتر مي شود. براي اينكه كسب و كار خود را اينترنتي كنيم و  به فروش زياد برسيم بايد تلاش بسيار كرد. اولين قدم براي اينترنتي كردن كسب و كار خود داشتن يك سايت است. البته سايتي كه سئو آن به درستي اجرا شود تا سايت شما در نتايج گوگل جزو اولين ها قرار بگيرد. همچنين با فعاليت در شبكه هاي اجتماعي به صورت اصولي ميتوان فروش خود را زياد كرد. در اين مقاله به بررسي بازار يابي در شبكه اجتماعي Pinterest میپردازيم.

آشنايی با پينترست

پینترست خود را یک «پین‌بورد مجازی» می‌داند و این تعریف برخلاف اغلب توصیف‌هایی که سایت‌ها از خود ارایه می‌دهند، کاملا بجا و مناسب است. این سایت مانند یک بولتن‌بورد دبیرستان، تخته‌ای از تصاویری است که شما می‌توانید از سایت‌های دیگری که از آنها دیدن می‌کنید، سنجاق یا پین نمایید.

در واقع می‌توان گفت پینترست آمیزه‌ای است از  مجموعه تصاویر و عکس‌های بریده شده از کتاب‌های مختلف، دفتر خاطرات روزانه و چیزهایی که در ته کیفتان قرار دارد و می‌توان گفت مانند روی درب یخچال است که در برخی خانه‌ها مملو از عکس‌های مورد علاقه اعضای آن خانه است.

مزایای استفاده از پینترست در کسب و کارهای اینترنتی:

1. افزایش ترافیک سایت که باعث افزایش تعداد مشتری و در نهایت بالا رفتن فروش می شود.

2. استفاده از  دکمه Pin It در وب سایت این دکمه شبیه دکمه Like فیس بوک و گوگل پلاس است.

  3. کمک به تولید مخاطب و فرصت بازاریابی،  تولید مخاطب یا همان Lead Generation، که طی آن در فضای مجازی، باعث افزایش مخاطبین بالقوه سایت می شود.

4. اشتراک گذاری آسان در شبکه های اجتماعی:   با داشتن یک حساب در پینترست می توان به حساب فیس بوک و توییتر هم دسترسی داشت .

چگونه يك صفحه موثر با پينترست  بسازيم؟

مثل دیگر شبکه های اجتماعی، برای شروع کار در پینترست ابتدا باید یک صفحه برند یا کسب و کار ایجاد کنید. به راحتی با رفتن به پینترست ثبت نام کرده و یک صفحه برای کسب و کار خود در پینترست ایجاد کنید.

در اینجا هم می توانید حساب جدید ایجاد کنید و هم می توانید حساب شخصی خود را به حساب کسب و کار تبدیل کنید. اگر از قبل حساب کاربری دارید اما می خواهید حساب کسب و کار داشته باشید می توانید از این گزینه استفاده کنید، در غیر این صورت برای ایجاد حساب جدید ثبت نام کنید.

مهم ترین مواردی که در تنظیمات حساب خود باید در نظر بگیرید این موارد میباشند:

نام کسب و کار
تصویر پروفایل
نام کاربری
درباره شما

برترین راه برای استفاده بهتر اضافه کردن لینک به یک صفحه مقصد است. به این صورت ترافیک بهتر تبدیل خواهد شد. همچنین می توانید برای استفاده از کاراکترهای کمتر و پیگیری لینک از یک کوتاه کننده لینک استفاده کنید.

مکان و وبسایت

پس از اضافه کردن تمام اطلاعات فوق، مکان خود را اضافه کنید. همچنین باید آدرس وبسایت خود را در قسمت ارائه شده اضافه کنید و سپس آن را تأیید کنید. اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، آدرس آن را هم می توانید به جای وب سایت قرار دهید.

ایجاد بورد

شما در Pinterest تصاویر را بر روی بوردها پین می کنید و فالوورهای آن بوردها پین های شما را می بینند. مردم می توانند شما را به طور کامل دنبال کنند یا فقط یک یا چند بورد را دنبال کنند. به همین دلیل است که باید چندین بورد که مخاطبان شما به آنها علاقمند هستند ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که بوردها نام و توضیحات جذاب و مرتبط دارند، تا افراد بدانند شما چه چیزی در این بورد پین می کنید. سپس یک دسته برای هر بورد اضافه کنید تا بوردها در جستجوی Pinterest قابل مشاهده شوند.

وقتی شروع به پین کردن می کنید می توانید یک تصویر برای کاورد بورد قرار دهید. یکی از پین های خود را برای عکس کاور بورد انتخاب کنید. همچنین می توانید با دعوت از همکاران، بورد را به گروه تبدیل کنید. همچنین مشارکت در دیگر گروه های محبوب می تواند میزان مشارکت، تعداد فالوورها و ترافیک را افزایش دهد.

۵ کاری که باید برای استفاده از Pinterest برای کسب و کارتان انجام دهید

۱) ثبت نام

Pinterest شروع را ساده می­ کند، تمام چیزی که احتیاج دارید یک ایمیل است، اگرچه می ­توانید از طریق Facebook یا Twitter هم وارد شوید. وقتی حسابتان را ساختید، از شما خواسته می ­شود ۳ چیز مورد علاقه تان را انتخاب کنید. مطمئن شوید این ها با کسب و کار و مشتریانتان مرتبط هستند، سپس Pinterest برای شما pinهای پایه ای تهیه می کند تا صفحه خانه تان را تنظیم کرده و کارتان را شروع کنید.

۲) زبان را درک کنید

به سراغ راهنمای راه اندازی Pinterest بروید (زمانی که ثبت نام کنید آن را خواهید دید) و با Pinner بودن، چیزهای Pinning و بورد و pinها آشنا شوید.

۱) Pin- تصاویری که شما پست می­ کنید یا بر روی بورد سنجاق می­ کنید

۲) بورد Board- گروهی از تصاویر را در طبقه ای واحد نگه می دارد (به آن به عنوان یک بورد چوبی نگاه کنید)

۳) Pinning- زمانی که شما چیزی را بر روی بورد قرار می دهید یا سنجاق می کنید

۴) Pinner- کسی که چیزی را به بورد سنجاق می کند (این شما هستید)

۳) محتوای عالی برای بازاریابی با پینترست خلق کنید

این بخش سرگرم کننده است. هیچ محدودیتی برای آنچه می توانید سنجاق کنید وجود ندارد. خلاق باشید. تنها قاعده این است که عکس های شما باید رزولوشن عالی داشته باشند. افراد دوست دارند عکس هایی را به اشتراک بگذارند که خوب به نظر برسند. برای شروع موارد زیر را درنظر بگیرید:

افراد در زندگی روزانه خود از محصولات شما استفاده می کنند. کفش هایی که برای عبور از خیابان به پا دارند، میزی در آشپزخانه خانه ای روستایی است، یا کسی که با تشکچه یوگای شما از اتوبوس پیاده می شود یا حتی لبخندی که فرد پس از اینکه شما امور مالیاتیش را برایش انجام دادید در چهره دارد.

تصاویر باحال از وبلاگتان
عکس هایی از مشتریان و رویدادهایی که شما در آن ها حضور داشته اید
هرچیزی که با صنعت شما مرتبط است
تصاویری از صفحه Facebookتان

۴) تصاویرتان را موقع بازاریابی با پینترست حتما لینک کنید

هرگاه چیزی به بورد سنجاق می کنید، می توانید لینکی اضافه کنید و می توانید انتخاب کنید آن ها به کجا بروند. مطمئن شوید Pinهایتان با صفحه مرتبط لینک خورده اند. خب، اگر شما تصویری از شخصی در حال استفاده از محصولتان دارید، لینکی به صفحه ورودی برای آن محصول می تواند ایده خوبی باشد.

برای مدیریت و زمانبندی ارسال پست در پینترست، اینستاگرام و … همین حالا به صفحه اول بروید و ثبت نام کنید. به محض ثبت نام برای ۷ روز ابزارهای مدیریتی برای شما به طور رایگان فعال خواهند شد.

۵) فالوور جذب کنید

شاید به نظر تکراری بیاید، اما ایده پشت رسانه های اجتماعی همین است. بهترین راه برای جذب مردم ایجاد محتوایی عالی است. هرچه Pinها جذاب تر و بصری تر باشند، افراد بیشتری آن را مجددا Pin زده و برای یادگیری بیشتر بر روی آن کلیک خواهند کرد. علاوه بر خلق محتوای بی ­نظیر، چند راه دیگر برای افزایش فالوورهایتان وجود دارد:

خلق بورد ویدئویی: Pinterest به شما امکان سنجاق کردن ویدئو را نیز می دهد. پس، چرا صفحه Pinterest را به مرکز منبع برای بهترین ویدئوها درباره موضوعات اصلی یا داستان های جالب مرتبط با آنچه شما انجام می دهید تبدیل نکنید!

آن را قابل به اشتراک گذاشتن کنید: اگر پست وبلاگتان عکسی عالی دارد، دکمه Pin-It رسانه اجتماعی را به آن اضافه کنید تا افراد بتوانند آن را نیز Pin کنند.

از هشتگ ها استفاده کنید: درست است، برای Pinterest هم مانند Twitter این کار جواب می دهد. از کمپین های رسانه های اجتماعی به طور همزمان بهره ببرید تا پیامتان را به بیرون ارسال کنید. به خاطر داشته باشید، هشتگ برای کمک به افراد جهت یافتن و دنبال کردن یک گفتگو استفاده می شوند.

موارد مهم

مطالب بسیاری در مورد بازاریابی با پینترست نوشته شده است، از این رو اجازه دهید توضیح دهم که چرا احساس می کنم که باید مقاله ای دیگر در رابطه با این موضوع بنویسم. پینترست برای هر استراتژی بازاریابی اجتماعی جالب و جذاب شده است. استفاده از آن ممکن است متفاوت باشد، اما همه کمپین های بازاریابی می توانند دلیلی ارزشمند برای فعالیت و بودن در پینترست پیدا کنند.

از این رو اجازه دهید نگاهی به چند عدد و رقم بیندازیم:
پینترست هرماه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد؛
۸۵ درصد از افرادی که از پینترست استفاده می کنند زن هستند؛
۶۷% از کاربران پینترست زیر ۴۰ سال و ۵۴% از کاربران پینترست بین ۳۴ تا ۵۵ سال سن دارند.
دو سوم از محتوای ذخیره شده در پینترست مربوط به کسب و کارهای مختلف است.
۹۳% از کاربران فعال پینترستی از آن برای برنامه ریزی جهت خریدهای آینده استفاده می کنند. و % از کاربران پس از دیدن کالایی در پینترست اقدام به خرید آن می کنند.
توجه داشته باشید که این ارقام توسط پینترست ارائه نشده است، اما می توان آن ها را در وب سایت های مختلف یافت. اگر ارقام و اعداد به روز شده تری در اختیار دارید خوشحال می شویم که آن ها را در اختیار ما نیز بگذارید. با این وجود، به رغم در دست نبودن اعداد و ارقام قابل اعتماد، می توانیم بر این واقعیت صحه بگذاریم که پینترست همچنان در حال رشد و گسترش است و در نتیجه آن، بازاریابی با پینترست می تواند برای هر کسب و کاری جذاب باشد.

با این همه، بازاریابی با پینترست باید همین الان برای شما جذابیت داشته باشد، با این حال، احتمالا ازخود می پرسید که چطور این کار را انجام دهید.

برای استفاده از پینترست بهترین راهکارهای شبکه‌های اجتماعی را به کار بگیرید
برای استفاده از پینترست هم درست مثل سایر شبکه‌های اجتماعی سعی کنید کلید واژه‌های درست را برای موتور جستجوی این شبکه انتخاب کنید. از ابزارهای تحلیلی پینترست بهره ببرید، بهترین زمان برای ارسال کردن مطالب را پیدا کنید و سایر عواملی که سبب درگیر کردن مخاطب با محتوای شما می ‌شوند را پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که پینترست باید به استفاده شما از سایر شبکه‌های اجتماعی و استراتژی برندتان کمک و آن‌ها را تقویت کند، نه اینکه خود تبدیل به رقیبی برای سایر شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان شود.
با توجه کردن به خصوصیات منحصر به فرد این بستر، برندها می ‌توانند توسط پینترست، ترافیک خوبی را به وب‌سایت خود هدایت کنند و سبب افزایش فروش، وفاداری مشتریان و دستیابی به طیف خاصی از مشتریان بشوند.