در این آموزش میخاهیم برای شما توضیح بدهیم که لینک PBN چیست و چگونه کار میکند و آیا برای کار شما نیاز میباشد یا خیر. لینک سازی PBN یک روش لینک سازی قدیمی میباشد که اخیراً در ایران مجدداً مورداستفاده قرارگرفته شده است. خیلی از (به اصلاح) سئوکارها خدمات لینک سازی PBN ارائه مینمایند و هزینه‌هایی را بابت لینک‌های PBN دریافت می‌کنند و ادعا می‌کنند که این لینک‌ها می‌توانند تا حد زیادی سئو سایت شما را بهبود ببخشد .

لینک PBN چیست؟ و چگونه کار میکند؟

PBN یا Private Bloging Network ترفندی است که توسط سئوکارهای کلاه خاکستری قبلاً در تمامی دنیا رایج بوده و جدیداً در ایران مورداستفاده زیادی قرارگرفته است. منظور از سئو کارهای کلاه خاکستری سئوکارهایی میباشد که بین سئوکارهای کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید قرار میگیرند و کارهای خوب یا بد آنها لطمه چندانی به سایت وارد نمی‌کند. ولی تا حد زیادی بیهوده میباشد.

در این مدل  آنها یک سری بلاگ به ثبت رسانده و محتوایی را برروی انها اپلود میکنند و شبکه‌ای از بلاگ‌ها را به وجود اورده و لینک‌های آنها را بفروش میرسانند. درواقع می‌توان گفت اگر ما40 تا بلاگ ایجاد کرده باشیم و مجموع این 40 بلاگ که دارای رتبه خوبی نمیباشند و قدرت زیادی ندارند می‌توانند یک بلاگ قوی را برای ما بسازند. یعنی شبکه‌ای از بلاگ‌ها که به‌صورت تک‌تک رنک خوبی ندارند ولی در کنارهم می‌توانند رنک خوبی را ازنظر سئو ایجاد کنند. پس لینک گرفتن از مجموعه این بلاگ‌ها باعث می‌شود که ما رتبه خوبی در گوگل ایجاد کرده باشیم.

نظر گوگل در رابطه با لینک PBN چیست؟

مهم‌ترین عامل برای ما  سئو در  گوگل میباشد و به همین دلیل این مورد از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. گوگل این کار را به شدت منع کرده است و این مورد طبیعی میباشد. چراکه شما قصد دارید به یک روش سئو کلاه خاکستری یا نسبتاً سئو کلاه‌سیاه سایت خود را سئو کنید و گوگل این روش را غیرمنطقی می‌داند و سایت شمارا جریمه میکند. چراکه دیگر سایت‌ها روزانه با ایجاد محتوای تازه سئو خود را بهبود میبخشند و شما قصد دارید  این کار را با لینک سازی اصولی انجام بدهید و اگر متوجه شود قطعاً شما را پنالتی می‌کند.و شما را از نتایج حذف میکند.

گوگل می‌تواند خیلی اسوده متوجه این موضوع بشود و مطابق با این موارد بررسی میکند. در ادامه تمامی این موارد را توضیح میدهیم.

روش‌ جستجو گوگل در رابطه با لینک‌های PBN

اول اینکه تمامی این بلاگ‌ها از یک IP یا هاستینگ نمیباشد. یعنی شما اگر قصد داشته باشید شبکه‌ای از بلاگ هارا بسازید و بخواهید گوگل متوجه نشود باید هرکدام از این بلاگ‌ها را روی شرکت‌های هاستینگ مختلف هاست کنید که طبیعتاً کار سختی است و شما باید 50 شرکت هاستینگ معتبر پیدا کنید و این موضوع در ایران کار سختی میباشد.

دوم اینکه تم پلیت، کدها و سیستم مدیریت محتوای این وب‌سایت‌ها نباید یکسان است. پس تم، ظاهر و سیستم مدیریت محتوا باید کاملاً مختلف باشد. همچنین مقالات سایت‌ها باید کاملاً مختلف باشند و اگر 10 مقاله در سایت اول قرار می‌دهید در سایت دوم باید 10 مقاله دیگر قرار دهید. عکس‌ها فیلم‌های سایت‌ها نیز باید باهم فرق کنند. درمجموع شما باید تعداد زیادی سایت ایجاد کنید که کاملاً باهم فرق داشته باشند.

مقالات زیادی باید روی این سایت‌ها کار شود که هرکدام از آنها یونیک و اختصاصی باشند. این کار کمی دشوار میباشد و هزینه‌های زیادی نیز به همراه دارد. اگر بخواهیم به‌صورت میانگین حساب کنیم شما باید غیر از زمان ارزشمندی که صرف می‌کنید چیزی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان بابت هر سایت هزینه کنید.(حدوداً 5 هزار تومان دامنه ir.، یک میلیون تومان مقاله و هاست معمولی سالیانه 200 هزار تومان)

یعنی حدود 20 تا 30 میلیون تومان باید هزینه کنید تا صاحب یک وب‌سایت با ارزش شوید که ارزش آن مانند سایت معتبری میباشد که چندین سال فعالیت داشته باشد. اما شما با پرداخت حدوداً 2 میلیون تومان می‌توانید یک لینک تبلیغاتی از آن خریداری کنید ولی آن روش را نیز پیشنهاد نمی‌کنیم.

پس شما باوجوداینکه هزینه زیادی را پرداخت خواهید کرد مشخص نیست که رتبه خوبی در گوگل کسب می‌کنید یا گوگل شما را پنالتی می‌کند یا خیر.

روش‌‌های فروش PBN 

دو روش برای فروش PBN  موجود میباشد. در روش اول یک سری از دوستان از تعدادی بلاگ ساده استفاده میکنند و از هیچ از این روش‌ها پیروی نکرده‌اند و تمامی سایت‌ها متصل به یک IP و هاست میباشد. همچنین محتوای سایت‌ها مشابه میباشد و بسیاری از آنها محتوای اختصاصی ندارند. این‌گونه سایت‌ها هزینه‌های بسیار پایین و غیرمعقولی را از شما می‌گیرند و این کار را انجام می‌دهدند.

برای مثال حدوداً 20 تا 30 هزار تومان دریافت کرده و 200 لینک PBN به شما به فروش میرسد . طبیعی است که این لینک‌ها ارزشی ندارند. درواقع قرار دادن این لینک‌ها در صفحه باعث می‌شوند که ارزش لینک شما پایین می آید. در دوره نبرد صفحه اول گوگل توضیح داده ایم که در هر صفحه تعداد لینک‌های داخلی و خارجی آن بر روی لینک‌های خارجی که به سایت‌های دیگر داده است تأثیر می‌گذارد.

پس اگر در وب‌سایت مثلاً اگر 10 لینک در وب‌سایت باشد ارزش این لینک‌ها ازنظر تعداد لینک‌‌ها تقسیم‌بر 10 می‌شود و اگر یک لینک باشد تقسیم‌بر 1 می‌شود که شامل ارزش آن وب‌سایت است که برای لینک خروجی می‌رود. همگی این موارد دارای اهمیت هستند.

روش دوم فروش PBN

در روش دوم نیز یک سری از دوستان قیمت‌هایی از 4 تا 5 میلیون به بالا داده‌اند و طبیعی است که این هزینه را دریافت کنند. اما شما از اینکه آنها تمامی این فاکتورها را رعایت کرده‌اند یا خیر اطلاعی ندارید و اعتبار سایت خود نزد گوگل را به‌دست افرادی می‌دهدید که لینک PBN می‌فروشند و شما از رعایت کردن اصول این کار نزد آنها بی‌اطلاع هستید.

درمجموع شما ممکن است هزینه میلیونی کنید و مطمئن نیستید که این روش نتیجه اصولی و صد در صد را به شما می‌دهد. ما پیشنهاد می‌کنیم که این هزینه را صرف تولید محتوا و تبلیغات خود کنید و با تولید محتوای اصولی انجام دهید تا سایت شما در گوگل نتیجه بگیرد، گوگل از شما راضی باشد و بتوانید از آن ورودی بگیرید و کسب درآمد کنید.

پس پیشنهاد می‌کنیم تا حد ممکن هر چیزی که یک سئو کار یا تبلیغ‌کننده که قصد دارد به شما محصولی را درزمینه سئو به شما بفروشد را انجام ندهید. چراکه اکنون زمان آن نیست که شما بخواهید ریسک کنید و روی سئو سایت خود کارهایی انجام دهید که ما به آن سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه خاکستری میگوییم.

چراکه اکنون رقیبان زیادی وجود دارد و شما باید بتوانید دقیق و اصولی کار کرده و کسب درامد کنید. پس اگر می‌خواهید یک وبمستر واقعی باشید و از سایت خود برای مدت طولانی نتیجه بگیرید پیشنهاد می‌کنیم که از راه‌های غیراصولی استفاده نکنید. سعی کنید یک راه اصولی پیش‌گرفته و سئو سایت خود را روزبه‌روز بهبود دهید.

سعی کنید پله‌پله سایت خود را بهبود دهید تا بتوانید به یک درامد خوب و مادام‌العمر برسید.