پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

 

با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.

چرا الگوریتم پاندا به وجود آمد؟

در سال 2010 موتورِ جستجویِ گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی‌کیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.

در پی این مشکلات، در سال 2011 روزنامه  Business Insider تیتری با این عنوان منتشر کرد که باعث شد گوگل احساس خطر بیشتری کند:

بدون شک استفاده از چنین عنوان‌هایی در روزنامه‌های معتبر، تهدیدی جدی برای گوگل به حساب می‌آمد و بر روی اعتبار و سهام این شرکت تاثیر منفی می‌گذاشت. اما سرانجام این زنگ خطر به گوش گوگل رسید و این شرکت با معرفی الگوریتم پاندا پاسخی محکم به آن داد.

به روز‌رسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل

 منتشر کرد و در آن توضیح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی منتشر کرده و این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است. در ادامه به قسمتی مهم از متن این بلاگ پست اشاره می‌کنیم:

“این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.