قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنک‌برین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین می‌شد و صرف‌نظر از به‌روزرسانی‌های دوره‌ای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتی‌که الگوریتم رنک‌برین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.

همین موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از الگوریتم Rank brain نتیجه‌ای در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین شباهت ممکن را به عبارت جستجو شده داشته باشد. در عمل، این الگوریتم قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و در مقایسه با الگوریتم مرغ مگس خوار پیشرفته‌تر است و عملکرد بهتری در اصلاح نتایج جستجو دارد.

بر اساس اظهار رسمی گوگل؛ الگوریتم رنک‌برین وظیفه پاسخ‌دهی به  پانزده درصد از کل جست‌وجوهای آنلاین را بر عهده دارد و از مهم‌ترین سیگنال‌های تعیین‌کننده جایگاه و رتبه‌بندی سایت‌هاست. در حال حاضر الگوریتم رنک‌برین (Rank brain) سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه‌بندی سایت‌ها است.

1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده

الگوریتم رنک‌برین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از داده‌ها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل می‌کند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن می‌کند.

الگوریتم رنک‌برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت می‌کند و به تفسیر معنای کلمات می‌پردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که به‌واسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازاین‌دست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفی‌شده توسط گوگل) به رتبه‌بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می‌پردازد.

2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

عملکرد رنک‌برین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمی‌شود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش می‌کند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک می‌کند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبه‌بندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.

زمانیکه جستجویی در گوگل انجام می‌شود الگوریتم رنک‌برین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات می‌کند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیر می‌شود. در قدم بعدی سایت‌هایی که توسط کاربر انتخاب می‌شوند و زمان حضور کاربر در هریک از آن‌ها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده می‌شود.

رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد تغییر رتبه‌بندی نتایج تصمیم‌گیری می‌شود.

رنک‌برین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی میکند؟

بررسی الگوریتم رنک‌برین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش می‌کنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک‌برین را به شما معرفی کنیم.

1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر

اهمیت محتوای تولیدشده در سایت‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را به‌عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن میتوان هر سایتی را به صدر نتایج جستجو رساند!

البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی یا تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کامل‌تر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کند. توجه الگوریتم رنک‌برین بر چنین موضوعاتی است و رتبه‌بندی سایت شما تحت تأثیر این عوامل صورت می‌پذیرد.

انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در کارگاه استراتژی سئو و تولید محتوا آکادمی مهام آموزش داده میشود.

2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه

علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام می‌دهد گوگل تلاش می‌کند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچک‌تر داشته باشند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود.

پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد.

3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو

رنک‌برین تلاش می‌کند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.

در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد می‌شوند که با توجه به عنوان و توضیحات آن‌ها تصمیم میگیرد کدام‌یک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین می‌کنیم. در واقع  CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده درآن عبارت است.

تکنیک های کاربردی برای افزایش نرخ کلیک کاربران یا CTR

علاوه بر  CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو می‌کند نیز توسط رنک‌برین بررسی می‌شود. این فاکتورها نشان‌دهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود.

شناسایی این عوامل و بهینه‌سازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه می‌تواند تاثیر زیادی بر جایگاه شما در جستجوهای بعدی داشته باشد. این موارد در کارگاه تکنیک های حرفه ای سئو

آموزش تکنیک های حرفه ای سئو – روش های حفظ و ارتقای رتبه در نتایج گوگل

رسیدن به صفحه اول گوگل سخت نیست ولی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل، باید از تکینک‌های حرفه‌ای سئو و روش‌های تکمیلی برای کسب جایگاه استفاده کنیم.

 

4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دوره‌ای

یکی دیگر از روش‌های تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دوره‌ای تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد می‌توان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشته‌اند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

در نتیجه الگوریتم رنک‌برین به صورت دوره‌ای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تعداد لینک‌های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن داده‌اند را بررسی می‌کند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

5- عبارات استفاده شده برای لینک‌سازی داخلی و خارجی

 انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انوع و نحوه استفاده از آن می‌توانید به مقاله انکر تکست چیست مراجعه نمایید.

یکی از روش‌های گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانیکه سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک می‌دهد به کاربر و البته گوگل اعلام می‌کند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش می‌کنند که لینک‌های مختلفی را از سایت‌های دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آن‌ها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینک‌سازی است.

همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات هم‌خانواده و هم‌معنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینک‌سازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینک‌شده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنک‌برین، گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا به‌مرور روی تک کلمه‌ها نیز رتبه کسب کنید. استراتژی های کاربردی برای انتخاب انکر تکست و لینک سازی های داخلی و خارجی در کارگاه لینک سازی کلاه سفید

آموزش لینک سازی، حرفه‌ای و اثربخش – یک سر و گردن بالاتر

با لینک سازی داخلی و خارجی، یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود باشیم. در این دوره تکنیک‌های لینک سازی داخلی، خرید بک لینک، رپورتاژ آگهی و … را می آموزیم.

 

6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده‌نویسی

فاحش‌ترین اشتباه نویسندگان و مدیرانِ بسیاری از سایت‌ها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل! می‌نویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبه‌بندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگس‌خوار و اضافه شدن الگوریتم رنک‌برین به آن، گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.

سعی کنید همواره تلاش‌تان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدی‌ترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشته‌هایی بدون غلط‌های املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه می‌گیرند.

استفاده از تگ‌های H1 تا  H6، انتخاب عنوآن‌های مناسب، طولانی بودن محتوا (1500 کلمه و بیشتر)، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شماره‌گذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری همگی ازجمله مواردی است که توسط الگوریتم رنک‌برین بررسی می‌شوند.

الگوریتم رنک‌برین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟

تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنک‌برین نقش مهمی بر رتبه‌بندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخش‌ها به کاربران کمک می‌کند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونه‌هایی از آن را معرفی می‌کنیم.

1- featured snippets

در برخی از جستجوها مشاهده می‌کنیم که در بالای صفحه‌ی جستجو یک باکس محتوایی نمایش داده می‌شود که معمولاً پاسخ سؤال کاربر به‌صورت لیست در آن وجود دارد. به این قابلیت featured snippet یا رتبه 0 گوگل گفته می‌شود.