متا تگ های دیسکریپشن یکی از فاکتور های مهم در گوگل میباشد.گوگل اغلب اعلام میکند که متاتگ ها تاثیری در رتبه بندی ندارد ولی نتایج این گونه نشان نمیدهد.پارامترهایی مثل نرخ کلیک (CTR)، پیش بینی کردن کیفیت محتوای صفحه و در حالت کلی محتوای سایت، همگی با کمک متا دیسکریپشن بهینه، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در این مقاله به صورت بسیار کاملی به نحوه نوشتن صحیح متا تگ توضیحات پرداخته و این موارد را به صورت پله به پله برای شما توضیح داده ایم با ما همراه باشید.
متا تگ توضیحات (متا دیسکریپشن) شامل چه چیز هایی میباشد؟
به گونه راحت تر می توانیم بیان کنیم که متا دیسکریپشن (Meta Description) در حقیقت متا تگی میباشد که در آن به صورت مختصر درباره ی اطلاعات صفحه پرداخته ایم که کاربر میتواند آن را در صفحه گوگل میبینید. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار خواهند گرفت.
چرا متا تگ دیسکریپشن در سئو با اهمیت است؟
در دوران اوج سئو متا تگ ها عامل مهمی در سئو و بهینه سازی سایت بود اما گوگل بسیار اعلام کرده بود که متا تگ ها روی رتبه بندی تاثیری ندارد ولی این گونه نبود نتایج چیز دیگری را نشان نمیدهد.
تحقیقاتی که به تازگی توسط وب سایت Yoast انجام گرفته است نشان دهنده این میباشد که گوگل به صورت اتوماتیک به ساخت متا دیسکریپشن های متنوع پرداخته است. این متا دیسکریشن با آن چیزی که وبمستر سایت در صفحه مشخص کرده است، کاملا فرق دارد.
اهمیتی ندارد که متا دیسکریپشن نوشته شده توسط کاربر، کم یا زیاد بود. همینطور وجود کلمه کلیدی در آن نیز مهم نبود، در هر صورت گوگل در شرایط متنوع متا دیسکریپشن های متنوعی را میسازد.
در دو سوم آزمایش های انجام شده توسط Yoast، گوگل جمله ای از پارگراف های اولیه صفحه را به عنوان متا دیسکریپشن انتخاب کرد. البته این مسئله به این معنی نمیباشد که گوگل رفتار شبیه در سایت شما خواهد داشت. در واقع این نتیجه نشان دهنده این است که گوگل دقت بالاتری در مقدمه صفحات دارد که آیا کلمه کلیدی در آن وجود دارد.
صد در صد شرایط دیگری نیز جدا از مسائل مرتبط با سئو، در انتخاب متا دیسکریپشن وجود دارد. در زمینه سئو، متا دیسکریپشن می تواند باعث بالارفتن کلیک، ترافیک، نرخ تبدیل و درامد سایت شما شود:
بالارفتن نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو: مدارکی موجود میباشد که نشان میدهد از ارتباط مستقیم یک متا دیسکریپشن بهینه با افزایش نرخ کلیک خواهد داشت .
بالارفتن ترافیک: بالا رفتن نرخ کلیک به واسطه بهینه سازی متا دیسکریپشن، موجب افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
افزایش نرخ تبدیل: متا دیسکریپشنی که با موضوع صفحه کاملا در مرتبط باشد، برای کاربران دلنشین میباشد و همچنین مطابق با نیاز اصلی کاربران یاد داشت شده است، می تواند موجب به بالارفتن قابل ملاحظه نرخ تبدیل شود. اضافه بر این شواهدی موجود میباشد که با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت، گوگل نیز به ارتقا رتبه آن پرداخته است. همین اواخر ریاست گوگل در کانادا اعلام کرده است که زمان حضور کاربران در سایت پس از کلیک بر روی آن (dwell time) از جمله فاکتورهای رتبه بندی قرار دارد.
تاثیر متا دیسکریپشن و ریچ اسنیپت نتایج جستجو
بعضی از کاربران به صورت ناخواسته دو مفهوم متا دیسکریپشن و توضیحات نشان داده شده در نتایج جستجو (اسنیپت نتایج جستجو) را به جای یکدیگر به کار میبرند. اما متا دیسکریپشن و اسنیپت نتایج جستجو (search snippet)، دو چیز کاملا متفاوت با یکدیگر میباشند.
متا دیسکریپشن یک تگ HTML میباشد که شما بر روی آن کنترل خواهید داشت و توانسته دست به ساخت و بهینه سازی آن برای سایت خود بزنید.
اما اسنیپت نتایج جستجو، توضیحاتی میباشد که گوگل از صفحه شما منتخب میکند و آن را در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه به نمایش میگذارد. این توضیحات می توانند همان توضیحات نمایش داده شده در متا دیسکریپشن باشد یا اینکه گوگل به صورت اتوماتیک دست به توضیحات متفاوتی برای سایت شما بنویسد. در حقیقت می توان گفت که این قسمت در کنترل گوگل خواهد بود.
چرا گوگل حتما متا دیسکریشپن نوشته شده توسط شما را به نمایش نمیگذارد؟
گوگل با توجه به عبارت سرچ شده توسط کاربر، دست به تولید توضیحات متنوعی برای صفحات وب سایت شما میزند که ممکن میباشد که کامل با متا تگ شما فرق کند. این مورد هم چیز تازه ای نیست. گوگل سالها قبل اقدام به اتوماسیون این قسمت زده است.
طول بهینه و پیشنهادی برای متا دیسکریپشن چه میباشد؟
سالهایی است که محدود کردن متا دیسکریپشن تا 160 کاراکتر در سئو سایت مجاز بوده است. البته این مقدار بسته به طول محتوای این بخش میتواند ماکسیمم بین 155 الی 165 کاراکتر قرار بگیرد.دلیل این بهینه سازی نیز این میباشد که کل محتوای متا تگ توضیحات در نتایج جستجو نشان داده شده و مقداری از آن در نظر گرفته نمیشود و درنتیجه به نمایش گذاشته نمیشود. این راهکار از افزایش بانس ریت نیز جلوگیری خواهد کرد.
در سال گذشته گوگل طی اعلامیه ای گفته است که از این به بعد ماکسیمم طول متا دیسکرپشن 300 کاراکتر خواهد بود. این مقدار دوبرابر چیزی بود که تا آن زمان رایج بود.
وب سایت MOZ پس از آن تحقیق جامعی در این زمینه انجام داد و تأیید کرد طول ماکسیمم متا تگ دیسکریپشن به 300 کاراکتر افزایش پیدا کرده است. اما گوگل به سرعت حرف خود را پس گرفت و مجددا به محدودیت 160 کاراکتری بازگشت.
اما این تغییرات در سئو چه معنایی دارد؟
به حرفهای سخن گویان گوگل گوش کرده و به باید ها و نبایدهای آنان توجه کنید، اما دقت داشته باشید که راهکاری را بدون آزمایش در حجم بالا اجرا نکنید. همواره به تست آنچه که آنها میگویند و آنچه که نمیگویند بپردازید. در نتیجه راهکاری را که در سایت شما قابل اجراست را انتخاب کنید.
تحقیق بر روی صفحه نتایج جستجو
جدا از اینکه وب سایت شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید، ابتدا به انجام تحقیقاتی بپردازید. این تحقیقات اغلب شامل صفحه نتایج جستجوست.
فعالیتهای رقبایتان را مورد بررسی قرار داده و نوع نمایش سایت هایشان را در صفحه نتایج جستجو مشاهده کنید. با این کار میتوانید به ارزیابی متا دیسکریپشن های این سایتها بپردازید.
برای آنالیز بهتر نتایج جستجو مراحل زیر را طی کنید:
1. صفحه نتایج جستجو را در کلمات کلیدی مورد نظرتان آنالیز کنید
میدانیم که انجام این کار از آنچه که به راحتی گفته شد، سخت تر است. این کار بسیار زمانبر بوده و بررسی دستی نتایج جستجو به ازای تمام کلمات کلیدیمان کار دشواریست.
علت انجام این کار نیز این است که احتمالاً رقبا از تکنیک هایی استفاده کردهاند که در حال حاضر جواب می دهد.
2. صفحه نتایج جستجو را برای سایتهای رقیبانتان بررسی کنید
با این کار متوجه خواهید شد که آنها دقیقا چه کاری برای برندشان انجام می دهند.
3. نتیجه را در فایلی ذخیره کرده و آنها را دنبال کنید
با استفاده از افزونه کروم SEO Quake میتوانید نتایج جستجو را در یک فایل صفحه گسترده اکسل ذخیره کنید. با این کار میتوانید فعالیت رقبایتان را به آسانی و بدون هیچ هزینه اضافی دنبال کنید.
به آنالیز خواسته های مشتریان بپردازید
نیاز های مشتریان را مورد بررسی قرار داده و مسیر تبدیل آنها از یک بازدید کننده به مشتری را برای خود ترسیم کنید. این مسیر بسته به بازار هدف شما می تواند متفاوت با سایر رقبا باشد. بعد از بررسی این اهداف سعی در نوشتن متا دیسکریپشنی کنید که هم راستا با آن باشد.
در نوشتن متا دیسکریپشن ها با چهره برند هم راستا گردید
هر برندی دارای چهره و شخصیت مشخصیست که بیانگر هویت آن می باشد. هویت برند همانیست که شما از خود در فضای آنلاین به نمایش می گذارید.
هر یک از متا دیسکریپشن ها می بایست علاوه بر مستقل بودن در راستای ارتقا هویت برند شما باشد. مطمئنا زبان صحبت متا دیسکریپشن در یک فروشگاه آنلاین کفش با یک فروشگاه آنلاین کامپیوتر با یکدیگر متفاوت است. اما چرا می بایست از یک زبان مشترک در ما دیسکریپشن صفحات استفاده کرد؟
متا دیسکریپشن های سایت برای افراد مختلفی که کلمات کلیدی یکسانی را جستجو کرده اند به نمایش گذاشته می شود. با هدف گذاری بر روی افرادی که نیت آنها از جستجو هم راستا با محتوای ارائه شده در سایت شماست، می توانید با کمی بهینه سازی، نظر آنها در نتایج جستجو به سمت سایت خود جلب کنید.
بهینه سازی متا دیسکریپشن در چنین شرایط می بایست به گونه ای باشد که هویت یکسانی از شما در صفحات مختلف به نمایش بگذارد و مخاطبین خاصی را هدف گذاری کند.
کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران می بایست در متا دیسکریپشن نمایش داده شوند
گوگل بارها اعلام کرده است که وجود کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن، پارامتری در رتبه بندی محسوب نمی شود. اما با نگاهی به نتایج جستجو متوجه می شوید که گوگل به پر رنگ کردن کلمات مورد جستجوی کاربر در متا دیسکریپشن می زند.
این مسئله دلیلی بر در نظر گرفتن این پارامتر در رتبه بندی سایت ها نیست، اما می تواند کاربر را متعاقد سازد که نتیجه مورد نظر او با چیزی که به دنبالش است، ارتباط نزدیک تری دارد. اما چرا؟
چون که کاربر در صفحه نتایج جستجو به دنبال نزدیک ترین آیتم به خواسته خود است. به عنوان مثال با جستجو عبارت وکیل تصادفات انتظار دارد که این کلمه در متا دیسکریپشن به صورت پر رنگی نمایش داده شود.
اگر متا دیسکریپشن سایت شما، بتواند کابر را در بین نتایج جستجو راضی کند، شما برنده این مبارزه بوده و توانسته اید که او را نسبت به کلیک بر روی سایتتان ترغیب کنید. در نتیجه وجود کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن یکی از روش های بهینه سازی آن است.
از تیترهای محبوب شبکه های اجتماعی در متا دیسکریپشن استفاده کنید
با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید تیترهایی که در این شبکه ها رو به محبوب شدن هستند را شناسایی کرده و علایق مخاطبین خود را بفهمید. دنبال کردن اینفلوئنسرها در حیطه کاری شما یکی از استراتژی های خوب برای انجام هر چه بهتر این کار است.
با تمرین و تکرار در این کار می توانید در نوشتن متا دیسکریپشن هایی که بتواند جذاب تر باشد، خبره شده و از این طریق نرخ کلیک صفحات سایت را افزایش دهید.
متا دیسکریپشن صفحات را جذاب تر بنویسید
متا دیسکریپشن هایی که پیام کلی به همراه دارند و در حیطه دقیقی بحث نمی کنند، قادر به جذب بازکنندگان نمیباشند. همان چیزی که محتوای شما را متفاوت و خاص تر کرده را در متا دیسکریپشن بیان کنید. برای نمونه اگر محتوای شما درباره بالارفتن سرعت سایت در وردپرس میباشد، به عبارت کلی افزایش سرعت سایت بسنده نکنید و کلمه وردپرس را نیز در متادیسکریپشن ذکر کنید.
متا دیسکریپشن صفحه بایست درباره چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. تلاش برای فریب کاربران و ترغیب غیر واقعی آنها برای کلیک بر روی سایت، کار صحیحی نیست.
به عنوان مثال اگر از عبارات “همراه با تخفیف” یا “ارزان” در متا دیسکریپشن صفحات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، قیمت محصولات شما می بایست پایین تر و همراه با تخفیف باشد. در غیر این صورت اعتماد کاربر را از دست داده و احتمالا او هیچگاه به سایت شما بازنخواهد گشت.
آیا نیاز به بروزرسانی متا دیسکریپشن صفحات قدیمی تر میباشد؟
یکی از روش های بالارفتن توجه به سمت صفحات قدیمی سایت شما، بروزرسانی متا دیسکریپشن آنها میباشد. همچنین با این کار می توانید توجه بیشتری از کاربران شبکه های اجتماعی کسب کنید. با اشتراک گذاری مجدد لینک صفحات قدیمی که متا دیسکریپشن آنها بروز رسانی شده اند، می توانید نمایش بهتری از سایت خود در دید عموم بگذارید.
نمونه هایی از متا دیسکریپشن های بهنیه شده
اما یک متا دیسکریپشن منطبق با اصول سئو چه گونه است؟ در ادامه نمونه هایی برایتان اورده ایم.آیا میدانید که درد و رنج قربانیان یک حادثه بسیار جدی میباشد؟
بهینه سازی و بهبود متا دیسکریپشن نیاز به ایجاد تعادل خواهند داشت
در نوشتن متا دیسکریپشن توجه کنید که بین پارامترهای ماکسیمم طول، وجود عبارت جذاب، وجود کلمات کلیدی، برندینگ مناسب و هویت سایت می بایست تعادل برقرار کنید.
از امروز تمرین کنید وبرای سایت خودتان هرروز یک متا تگ جدید بنویسید با این کار واقعا سئو سایت خود را بهبود داده اید و رشد خوبی خواهید کرد روی کلمه کلیدی هدف.