آژانس دیجیتال مارکتینگ مهام بواسطه تیمی مجرب و حرفه ای آماده کمک به کسب و کار اینترنتی شما می باشد. ما تا به حال کسب و کار های زیادی را در این مسیر همراهی کرده ایم.
همچنین شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید و کلیه سوالات خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو و مدیریت شبکه های اجتماعی را با ما در میان بگذارید.
نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر شناخته شده که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر جهان به حساب می آید، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست بدین شکل پاسخ داده است:
«دیجیتال مارکتینگ به هرمدلی بازاریابی گفته میشود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام میشود ».
طبق این تعریف ارائه داده شده، دیجیتال مارکتینگ مفهوم جدیدی محسوب نمیشود، و با داشتن این آمار که دیجیتال مارکتینگ در ابتدا 1 قرن پیش شروع شده است. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. سالیان زیادی زمان برد تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند و این کالا به دست عموم بیفتد و همین طور زمان زیادی برد که به فکر تبلیغات در آن بیفتند.
پس در نتیجه در بحث دیجیتال مارکتینگ ابزار های دیجیتال هستند که رقابت را شکل میدهند، نه فقط اپلیکیشنها و موتورهای جستجو و … بنابراین دیجیتال مارکتینگ هم دارای مدل آنلاین و هم آفلاین است.در ادامه به بررسی نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ میپردازیم باما همراه باشید.
در این روش که به آن دیجیتال مارکتینگ آنلاین گفته میشود شما به بهترین با مشتریان خودتان ارتباط برقرار میکنید و بر اساس بازخوردی که میگیرید بودجه خودرا برای هر شبکه اجتماعی یا انجمن ها تنظیم میکنید همانطور که از نام این روش پیداست در این روش از ابزارهای آنلاین و متصل به نت استفاده میشود. .
آنالیز و تحلیل داده ها بهینهسازی سایت برای موتور جستجو ایمیل مارکتینگ تبلیغات کلیکی و یا گوگل adwords تبلیغات در شبکههای اجتماعی مانند twitter مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آنها ارسال پوش نوتیفیکیشن انتشار رپورتاژ آگهی بر اساس نیاز سایت کوتاهکنندهی لینک چت آنلاین آنالیز و تحلیل داده پس از به انجام رسیدن هر کمپین تبلیغاتی، باید با کمک پلتفرمهای متنوع، به تحلیل وبررسی کمپین هایتان دقت کافی داشته باشید. پلتفرمهای داخلی و خارجی متنوعی در این زمینه موجود هست که موجب بهبود کمپین شما خواهد شد. با تحلیل صحیح و اصولی، نتیجه بهتری را از کمپین خود بگیرید و کمپینهای مناسبتری را به اجرا بزارید. در ادامه مقاله دو ابزار پر کاربرد ومناسب برای آنالیز وتحلیل دیتا را برای شما معرفی کرده ایم.
یکی از پر اهمیت ترین و مهم ترین ابزار های تحلیل و آنالیز گوگل آنالاتیکس میباشد.شاید باور نکنید که چه داده هایی را میتوانید به صورت رایگان از ابزار گوگل آنالاتیکس دریافت کنید. همچنین شما میتوانید با استفاده از این ابزار همه رفتار های کاربرانتان را بررسی کنید. گوگل آنالیتیکس توانایی این را دارد به شما نشان دهد که کاربران شما بیشتر از چه طریقی وارد سایت شما شده اند که منجر به خرید شده است.به صورت خلاصه باید بگوییم که امکاناتی که گوگل آنالیتیکس برای شما مهیا میکند خیلی زیاد است و در این مطلب نمیگنجد.
متریکس بیشتر توسط استارت آپ های ایرانی استفاده میشود. متریکس در تلاش است که برای شما بتواند رفتار و بازخوردکاربران در انواع مختلف شبکه های اجتماعی و همچنین کمپین هارا به شکل داده هایی مناسب برای شما آماده کند. متریکس در بررسی داده های زیر کمک زیادی به شما خواهد کرد:
کاربران شما از کدام منبع آمده اند؟ کاربرانتان چه رفتاری را در سایت یا اپ شما داشته اند؟ آیا موردی غیر قانونی در جذب کاربر وجود داشته است؟
امروزه دیگر کمتر کسی پیدا میشود که با کلمه ی SEO آشنایی نداشته باشد . همه افراد امروزه با شکل گرفتن یک سوال در ذهنشان به سراغ گوگل می آیند و جواب خودرا در کمترین زمان ممکن پیدا خواهند کرد. و این اهمیت قرار داشتن سایت شما در صفحه 1 گوگل را میرساند. ابزار های زیادی نیز در زمینه SEO وجود دارند که به شما در این زمینه کمک میکند. در ادامه به معرفی بهترین آنها پرداخته ایم:
SEMrush یکی از ابزار هایی است که به کمک آن متیوانید درنتایج بالای موتورهای جست وجو دیده شوید. بهترین کاربرد این ابزار زیر نظر گرفتن رقبایتان است. شما میتوانید با استفاده از این ابزار بک لینک های رقبایتان را در بیاورید.
ابزار های زیاد و رایگان دیگری نیز هستند مانند MOZ، SEMrush، الکسا و … به شما در زمینه سئو سایتتان کمک زیادی میکند،
جالب است بدانید بار اول در سال ۱۹۷۱ ایمیل ارسال شد. و واقعا جای تعجب دارد با این سرعت بهبود تکنولوژی همچنان ایمیل یک ابزار مهم در دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید . ایمیل مارکتینگ یکی از امن ترین روش های تبلیغاتی به حساب می آید زیرا که نرخ بازگشت سرمایه این روش خیلی بالا است وهر ساله رشد 4 درصدی را برای این روش شاهد میباشیم. باید بگوییم که مانند ابزار های سئو که در بالا گفتیم در این زمینه نیز ابزارهایی زیادی وجود دارد که برای شما آنها را در ادامه بررسی کرده ایم با ما همراه باشید:
یکی از عظیم ترین و پرمصرف ترین ابزار هایی است که در سال گذشته طبق آمار حدود 240 ملیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با کمک گرفتن از Mailchimp شما این امکان را دارید که 12000 ایمیل را به 2000 کاربر به صورت رایگان ارسال کنید!.همچنین شما این توانایی را دارید که از سرویسهای ایرانی با کیفیتی مثل میلچی، میلتاز، نامهرسان چابک و … ونیز میتوانید از ابزار های خارجی مانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و … به منظور ساخت کمپین های رایگان استفاده کنید.
در تبلیغات کلیکی (cost per click) شما برا هر کلیک هزینه پرداخت خواهید کرد. در نتیجه شما برای هر کلیک باید هزینه بدهید. بنابراین هرچه کلیک شما بیشتر میشود هزینه تان بالا میرود.
ریتارگتینگ به شما امکان میدهد، افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجع کردهاند ولی اقدام یا خریدی نکردهاند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل میشوند. به کمک ریتارگتینگ میتوانید ۹۹ درصد باقی را به سایت خود برگردانید.
در اینفوگرافیک زیر به طور خلاصه کارکرد ریتارگتینگ را شرح میدهیم :
ریتارگتینگ و بازگردانی مشتریپلتفرمهای تبلیغات آنلاین ایرانی و خارجی مختلفی از جمله یکتانت به شما کمک میکنند تا مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنید. زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وبسایت شما میشود، یک کوکی روی مرورگر او قرار میگیرد. این کوکی در دامنه یکتانت ذخیره و موجب میشود یکتانت بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وبسایتهای نمایشدهندهاش شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که قبلا دیده به او نشان دهد.
شرکتهای مختلف خارجی که برای ریتارگتینگ میتوانید استفاده کنید :
taboola outbrain و … خوشبختانه آنقدر سایتهای ایرانی در این زمینه پیشرفت داشتهاند و قابل اعتماد هستند که میتوانید با خیال راحت از ابزارهای ایرانی استفاده کنید و با انجام تبلیغات بهینه، کسبوکار خود را رشد دهید.
شبکههای اجتماعی دیگر به بخشی از زندگی روزمرهی بسیاری از ما تبدیل شدهاند. ما از طریق این شبکهها اخبار روز را دنبال میکنیم، مطالب مورد علاقۀ خود را میخوانیم و با دوستانمان در ارتباط هستیم. با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید فرصتی خوب برای برندهای تجاری خود ایجاد کنید تا نام برندتان را در ذهن کاربران همیشگی نمایید و با آنها یک رابطۀ دوستانه برقرار کنید. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکههای اجتماعی مختلف و پرکاربَر میتواند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشد و به رشد کسبوکار شما کمک بسیار کند.
در این پلتفرمها شما میتوانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را به دست میلیونها کاربر در فضای شبکههای اجتماعی برسانید.
برخی از ابزارهای موجود قابل استفاده در زمینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی عبارت اند از :
تگرو اسنتوی ادسنسور ادونچر و … سوشال مدیا مارکتینگ
ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند، تمام شبکههای اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همانطور که میدانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؛ در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکهها برای کسبوکار شما میتواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید. همچنین با دادن گزارشها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکههای اجتماعی کمک بسیار میکند و امکان مدیریت بهینه کامنتها را نیز به شما میدهد.
ابزارهای کاربردی ایرانی زیادی وجود دارد که به شما در مدیریت بهینه شبکههای اجتماعیتان یاری میرساند. برخی از آنها عبارتاند از :
نوینهاب کاوان سوشیالو و …
پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه (SMS) است که میتواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاهی باشد که به کاربران شما ارسال میشود و آنها را به وبسایت یا اپلیکیشنتان باز میگرداند. روزانه میلیونها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال میشود. میتوانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.
با کمک پلتفرمهای ارسال پوش نوتیفیکیشن همانند نجوا میتوانید نرخ بازگشت کاربران به سایت، میزان فروش و ترافیک سایتتان را افزایش دهید و با ارسال نوتیف به میلیونها کاربر، حضورتان را به آنها یادآوری کنید.
رپورتاژ آگهی یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک میکند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرید. کسبوکارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در سایر رسانهها تحت عنوان رپورتاژ آگهی میکنند. با استفاده از پلتفرمهای انتشار رپورتاژ آگهی همانند تریبون میتوانید محتوای خود را در سایتهای پربازدید بسیاری به نمایش بگذارید. علاوه بر این تریبون با ارائه گزارشدهی دقیق، شما را در تحلیل و بررسی کمپینتان یاری میکند تا بتوانید کمپین بهینه و موثرتری اجرا کنید.
با گسترش استفاده افراد از شبکههای اجتماعی، بسیاری از مواقع لازم است آدرسی از سایت خود را در شبکههای اجتماعی مختلف قرار دهید و دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر افزایش دهید. بسیاری از لینکها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که باعث میشود از نظر ظاهری جذابیت خود را برای کاربر از دست بدهد و فضای زیادی را نیز اشغال کند. با کمک کوتاهکنندههای لینک میتوانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از بسترهای موجود همانند شبکههای اجتماعی، پیامک و … لینک خود را به دست مخاطب برسانید.
کوتاهکنندههای داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید :
لینکپی، لیش، پیلینک و … از جمله کوتاهکنندههای داخلی هستند. bit.ly، goo.ly و … از جمله کوتاهکنندههای خارجی هستند. البته مدتی است که goo.gl دیگر به کاربران جدید سرویس نمیدهد و فقط کاربرانی که قبلا از این سرویس استفاده میکردند، میتوانند از آن بهره ببرند.
امروزه بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایتها، چتباکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست باز میشود و حسِ خوبِ پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا میکند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک میکند به سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط بر قرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.
باعث خوشحالی است که سایتهای ایرانی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و به کسبوکارها یاری میرساند. در زیر به معرفی برخی از چت آنلاینها میپردازیم :
رایچت دینگچت ریتین چتیاتو دیالوگ و … تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در این محتوا سعی کردیم بسیاری از آنها را معرفی کنیم. امیدواریم آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کند تا با تصمیمگیری و انتخاب مناسب، کمپینهای بهتر و موثرتری اجرا کنید.
اگر برایتان سوال است که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید: • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد میشود. • به شما در محبوب شدن برندتان کمک میکند. • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشماندازهای کسبوکار کمک میکند. • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود میآورد. • دارای فرصتهای شغلی گسترده و پویا است. • به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک میکند. این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال در کسبوکار هستند. در ادامه ۱۰ دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال را بررسی میکنیم:
۱. نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال بازاریابی دیجیتال یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصتهای شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.
۲. فرصتهای شغلی متنوع بازاریابی دیجیتال، گزینههای شغلی متنوعی را برای افراد ایجاد میکند. با گسترش و توسعه روزبهروز فناوری شاهد آگهیهای استخدام بیشتری در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستیم. بازاریابی دیجیتال فرصتهای شغلی زیادی را فراهم کرده، به نحوی که میتوان حتی از خانه هم به صورت دورکاری در این حوزه فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی کسب کرد. بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ میتوانند به شما در یادگیری بازاریابی دیجیتال مارکتینگ کمک کنند.
۳. راهی آسان برای شروع یک کسبوکار خلاقانه با استفاده از شبکههای اجتماعی بسیار متداول مانند یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ میتوانید به راحتی کسبوکار خود را شروع کنید. سپس میتوانید با تدوین یک استراتژی مناسب، بهترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به مخاطبان هدف خود مشخص کرده و فعالیتتان را آغاز کنید.
۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب میتوانند برای وبسایت شما ترافیک قابل ملاحظهای را ایجاد کرده و حتی محصولات با خدماتتان را تبلیغ کنند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال میتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.
۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی هنگامی که تمرکز کسبوکار خود را روی دیجیتال مارکتینگ میگذارید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بلکه باید با کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید. برای مثال بازاریابی دیجیتال در ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نقش اساسی دارد.
۶. شکاف مهارتهای دیجیتال بازارهای دیجیتال به دلیل رو به رشد بودن، دارای فرصتهای شغلی بسیاری هستند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای افرادی که مهارت دیجیتالی دارند، وجود دارد. حتی اگر یک متخصص حرفهای در این زمینه نیستید، باز هم میتوانید با استمرار فعالیت و تجربه جایگاه خود را در دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید. هرچند همین بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شکاف مهارتهای دیجیتال مواجه شویم. شکاف مهارت در واقع به تفاوت بین مهارتهای مورد نیاز برای انجام کار و مهارتهایی که یک فرد دارد، گفته میشود. در نتیجه افرادی که با شکاف مهارت استخدام میشوند، توانایی لازم را برای انجام کارها ندارند و به همین دلیل حضور نیروهای متخصص بسیار ضروری است.
۷. تطبیق پذیری پس از تسلط بر مهارتهای برتر برای نقش بازاریاب دیجیتال، با مهارتهای دیگری هم آشنا خواهید شد. در بازاریابی دیجیتال اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای تغییر جایگاهتان لازم است تا کمی تلاش کنید و سپس وارد شاخههای دیگر آن شوید. شما میتوانید در هر حوزهای از بازاریابی دیجیتال که میخواهید کار کنید و با ارتقای مهارتهای قبلی، مهارتهای جدیدی هم یاد بگیرید. در این زمینه، گزینههای بسیار زیادی در کنار فرصتهای یادگیری وجود دارد و در نتیجه میتوانید از مهارتهای خود بهترین استفاده را کنید.
۸. تحول در بازاریابی دیجیتال بازاریابی دیجیتال یکی از زمینههایی است که همیشه در آن نکات جدیدی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامههای بازاریابیتان را میدهد. با توجه به اینکه در موسسات بازاریابی، افراد با پیشینههای مختلف و استراتژیهای گوناگون کار میکنند، میتوانید از آنها اطلاعات متنوعی کسب کنید. همچنین خواندن بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ میتواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.
۹. پشت سر گذاشتن رقیبان تطبیق بازاریابی دیجیتال با سازمان شما یک ضرورت است و به شما امکان میدهد تا شرکت و چشماندازتان را بشناسید. حتی اگر شما محتوا و وبسایت عالی داشته باشید، باز هم ممکن است به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مطلوبی نگیرید.
یک دیجیتال مارکتر چه میکند، وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانالهای بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد استفاده میکنند. بازاریابان دیجیتال روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیقشان، بازدهی هریک از کمپینهای مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند و با این نتایج بهترین آنها را اجرا میکنند.
در یک استارتاپ یا کسبوکاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیتهای بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد اما در سازمانهای بزرگتر به مرور برای هریک از کانالها و تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال متخصصینی خاص به وجود میآید. به عنوان مثال، نقشهای زیر در سازمانهای بزرگتر رایج است:
نقش KPI اصلی مدیر سئو ترافیک ارگانیک مدیر بازاریابی محتوایی زمان سپری شده کاربر در صفحه، ترافیک کلی بلاگ مدیر شبکههای اجتماعی تعداد فالوئرها، به اشتراک گذاشتنها، درگیرسازی مدیر ایمیل مارکتینگ نرخ بازکردن ایمیل، نرخ کلیک روی لینکهای ایمیل آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز هست؟ به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینههای شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمتهای سرسامآور تبلیغات تلویزیونی نمیتوان چشمپوشی کرد. اما در روشهای بازاریابی آنلاین روشهای بسیارکم هزینهتری موجود است.
اگر بخواهید از کانالهای سئو یا شبکههای اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده میکنید باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که میگیرید به شدت هزینه کم و قابل چشمپوشی تقبل میکنید. اگر هم بخواهید از کانالهای تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید میتوانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را مدیریت کنید و بسته به نتیجهای که میخواهید بگیرید یا تعداد کلیکی که نیاز دارید، خودتان هزینه دلخواه خود را وارد میکنید. در پلتفرم یکتانت شما میتوانید حتی با قیمت ۵۰ تومان به ازای هر کلیک یا حتی روزانه ۱۰۰۰۰ تومان کمپین خود را طراحی و اجرا کنید که این هزینه نسبت به کانالهای آفلاین بسیار پربازدهتر و کمهزینهتر است.
همان فعالیتهای بازاریابی که به روش سنتی و محیطی اجرا شده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار خواهد گرفت:
بازاریابی محیطی ارتقا پیدا میکند رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی بازاریابی محیطی ارتقاء یافته بعضی از فعالیتهای بازاریابی سنتی ممکن است با ابزارهای دیجیتال همراه باشند و اثرگذاری بیشتری نیز به همراه داشته باشند. برای مثال در شهر تهران شما روزانه بیش از ۴۰۰۰ سازه تبلیغاتی از قبیل بیلبورد، استرابورد و … مشاهده میکنید که همه آنها به رقابت با یکدیگر پرداخته اند برای جلب نظر و توجه شما.
دیجیتال مارکتینگ از این نوع را میتوان در بیلبوردهای الکترونیکی پیدا کرد که روزگاری خیلی رواج داشت.
مدل دیگری از بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ میباشد که خیلی زیاد رواج دارد. یعنی اینکه که شرکتها محصول خود را در ابعاد کوچکتر آن یا نمونهای از آن را در اختیار دیگران میگذارند تا پس از آزمایش کردن آن را خرید کنند. حال در این مدل از بازاریابی دیجیتال اگر شما محصول یا خدمتی داشته باشید میتوان به سمپلینگهای دیجیتال نیز فکر کرد که نمونه ای از آن را امروزه شما در فروشگاههای موبایلفروشی بزرگ یا نمایندگیهای سامسونگ یا … میبینید و یا همچنین سیستمهای تبلیغات تعاملی که در پاساژهای معروف تهران نیز موجود است.
نه فقط در ایران بلکه در بروز ترین کشورهای دنیا نیز هنوز رادیو هست و فعالیت میکند و از دور به قول معروف خارج نشده است و برای نمونه یک رسانه و کانال برای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده میباشد. در این زمینه به آمارها دقت داشته باشید:
در ایالات متحده میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه ۲ ساعت در روز است.
در ایران نیز همچنان ۳۴ درصد جمعیت در هفته به رادیو گوش میدهند که بعضی از آنها بیش از یک ساعت در روز شنونده رادیو میباشند. زیرا رادیو نیز بخشی از بودجه سازمانها را به خود اختصاص میدهد.
استفاده از رادیو برای مخابره یک پیام تبلیغاتی میانبرنامهای و یا حتی اسپانسرینگ یک برنامه میتواند از این دست دیجیتال مارکتینگ به حساب بیاید.
بازاریابی تلویزیونی نیز بسیار استفاده میشود و به علت مخاطبان خیلی بالایی که سالها در بین عموم داشته بسیاری از کسبوکارها را ترغیب به استفاده از این کانال بازاریابی دیجیتال کرده است و به همین علت میباشد که هزینههای سرسامآوری را به شرکتها تحمیل میکند و سازمانهای کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را نخواهند داشت.
در بازاریابی تلفنی یا مفاهیمی چون تماسهای سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان نیز در حال انجام میباشد نیز بازدهی خوبی وجود نخواهد داشت زیرا که اکثرا در تلاش هستند به شخصی که تا به حال ارتباطی با کسبوکار ما نداشته است محصولی فروخته خواهد شد. بازاریابی پیامکی نیز ممکن است در دورهای بتوان گفت اثر گذار میباشد ولی در کشور ما به نوعی به یک مزاحمت ابلاغ شده است که به شدت اثر منفی در ذهن گیرنده پیام ایجاد خواهد کرد.
در نتیجه به طور کلی بازاریابی دیجیتال آفلاین چنین دستهبندی خواهد شد:
ارتقایافته بیلبوردهای الکترونیک سمپلینگ الکترونیک رادیو مارکتینگ تبلیغات رادیو اسپانسر شدن برنامهها بازاریابی تلویزیونی تبلیغات تلویزیونی تله شاپینگ بازاریابی تلفنی تماس سرد پیامکی کد QR
نکتهای منفی درباره بازاریابی آفلاین که باید بدانید این میباشد که به صورت کلی خیلی دشوار میباشد پیامی را سفارشی شده و هدفگیری شده به بخش ویژه ای از مشتریان بدهید. برای نمونه شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرشخصی که پای تلویزیون نشسته خواهید داد ولی هرگز نمیتوانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را منتقل کنید. برای نمونه خیلی جذابتر میشد اگر برای شخصی که تا به حال شما را ندیده و شناختی ندارد پیامی برای جذبش بفرستید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه ارسال کنید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در هنگام پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس جمع نشسته باشد. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات دشوار بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن میباشد. برای نمونه زمانی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کردهاید نمیتوانید به طور دقیق بفهمید چند نفر تبلیغ شما را مشاهده کرده اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید زده اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کردهاند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمیتوان به طور دقیق پیدا کرد. ولی در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این ۲ نکته منفی وجود نخواهد داشت زیرا بسیار دقیق قابل هدفگیری و قابل سنجش میباشد.
جارچوبی در حوزه اهداف و کانالهای دیجیتال مارکتینگ مرسوم میباشد به نام چارچوب (RACE (Reach-Act-Convert-Engage
در هریک از این مراحل، اهداف و کانالها و روشها بازاریابی با یکدیگر اختلاف دارند. در بخش reach هدف جذب مشتریان یا آشنایی اولیه آنها با خدمات میباشد. در این بخش از بازاریابیهای آفلاین یا آنلاین میتوان کمک گرفت. در بخش Act هدف این میباشد که مشتری خرید اولین خود را انجام دهد و به قولی فعالسازی انجام بگیرد. در این قسمت میتوان از شبکههای اجتماعی، صفحات فرود، بازاریابی مجدد، ایمیل مارکتینگ یا … کمک گرفت.
در بخش Convert هدف این میباشد که مشتری به یک خریدار پرتکرار تبدیل خواهد شد که برای هر شرکتی مقدار مختلفی از فروش، معنی فروش پرتکرار میباشد. از ریتارگتینگ، CRO، UGC، شخصیسازی، ایمیل مارکتینگ و … میتوان در این بخش استفاده کرد و در نهایت در بخش Engage هدف آن میباشد که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل خواهد شد و یا این که اگر تکرار خریدهای او کم شده یا زمانی میباشد خریدی نداشته مجدداً او را وفادار کنیم. در این بخش نیز شخصیسازیهای اتوماتیک، برنامههای وفادارسازی، سیستمهای CRM و … از تاکتیکهای مرسوم است.
بازاریابان دیجیتال و علی الخصوص کارشناسان بازاریابی آنلاین، به این میزان گسترده استفاده از اینترنت باید توجه کنند. زیرا هرچقدر دسترسی به فضای آنلاین آسوده تر شود، درخواست به منظور دیجیتال مارکتینگ هم رشد میکند. امروزه بیش از 50 درصد از مردم دنیا ، یک کاربر آنلاین میباشند و فعالیتهای خود را از طریق گوشیهای هوشمند یا لپتاپ پیگیری میکنند. به همین علت سازمانها بیش تر از قبل برای کسب سود، به دنبال توسعه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود میباشند.
مخاطبان بازارهای اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، استفاده بسیاری از اینترنت دارند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (۱۳۹۷)، بیش از ۷۲ میلیون و ۹۴۱ نفر در ایران از اینترنت استفاده کرده و ضریب نفوذ آن به حدود ۸۹ درصد رسیده است. سال به سال با توسعه فناوریهای مرتبط در ایران، شاهد افزایش کاربران در فضای وب هستیم.
به همین علت سازمانها برای تداوم بقای خود و حفظ خود در بازار به شدت رقابتی موجود، به دنبال آن میباشند تا در فضای وب حضور مستمری داشته باشند. بر اساس مطالعات Forrester Research، نیاز برای مهارتهای دیجیتال مارکتینگ در پنج سال قبل ، حدودا دو برابر شده است. در ایران هم آمارها نشان دهنده این است که نفوذ اینترنت ADSL به صورت خطی رو به رشد میباشد، ولی نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی به سرعت در حال حرکت میباشد. همچنین بر اساس آماری که به انتشار گذاشته شده است در سال ۱۳۹۶، ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ایران با موبایل به اینترنت متصل میشوند. این درحالی میباشد که ضریب نفوذ کاربران فعال موبایل در سال ۸۶ حدود ۵/۳۹ درصد اعلام شده و در سال ۹۴ این ضریب نفوذ به ۴۶/۹۶ درصد رسیده است. یعنی ضریب نفوذ کاربران موبایل در این سالها بیش از دو برابر شده است. این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت. چرا که با توسعه فناوریهایی همچون نسل ۴G، واردات تلفنهای هوشمند جدیدتر و فراهم کردن زیرساخت ارتباطات در تمامی شهرها و روستاهای ایران، شاهد افزایش تعداد کاربران آنلاین خواهیم بود.
امروزه مدیریت شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ برای سازمانها در سراسر جهان، تبدیل به یک نیاز اساسی شده است. هرچقدر که از اقتصادهای سنتی جلو تر برویم و کاربران با فناوری آشناتر خواهند شد؛ نیاز برای دیجیتال مارکتینگ بسیار روبه رشد است. برای نمونه استرالیا با کنار گذاشتن روشهای سنتی تبلیغات و اقتصاد، خدمات مبتنی بر بازاریابی دیجیتال را در خط مقدم اقتصاد خود گذاشته است و با زیاد شدن چشمگیر تقاضا برای استخدام بازاریابان دیجیتال نسبت به پنج سال گذشته روبه رو شده است.
همین رشد روزانه برای دیجیتال مارکتینگ، موجب این شده تا جایگاههای شغلی برای متخصصان بازاریابی بسیاری ایجاد شود. زیرا که در بین تقاضای سازمان و مهارتهای متخصصان شکاف زیادی هست و اشخاص که در حقیقت در حوزههای دیجیتال مارکتینگ تخصص و تجربه کافی را دارا هستند، در این بازار به موفقیت خیلی خوبی میرسند. در سال ۲۰۱۸، اصلیترین نیاز بازار استخدامی، مربوط به حوزه بازاریابی دیجیتال میباشد که تخصصهای زیر در این حوزه در اکثر کشورهای جهان با تقاضای بسیاری روبه رو میباشند:
استراتژی محتوا مدیریت پروژه دیجیتال تجزیه و تحلیل داده بازاریابی برند بهینهسازی موتور جستوجو (SEO) طراحی و توسعه وبسایت تجارت الکترونیک (E-commerce) هر کشوری در دنیا بسته به نیازها و امکانات خود، مهارتهای مختلفی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیازمند میباشد. به عنوان مثال در مناطق در حال رشد همانند آمریکای لاتین و آفریقا، درخواست برای بازاریابی موبایل (موبایل مارکتینگ) خیلی زیاد میباشد. زیرا که در اکثر مناطق در حال رشد، موبایل اغلب از دسکتاپ محبوب میشود و امکانات دسترسی آنها به موبایل بسیار زیاد تر میباشد.
امروزه در کشورهایی مانند کانادا، هند، آمریکا، امارات متحده عربی، استرالیا، ایرلند و فیلیپین، مشاهده میکنیم که رشد چشمگیر تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ در حال وقوع است. در ایران هم این بازار هرچند تقریبا جدید محسوب میشود، ولی هر روز شاهد رشد آن هستیم.
در این مطلب با اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید.
دیجیتال مارکتینگ به هرمدلی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته میشود که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میگیرد.
دیجیتال مارکتینگ در دو بخش آفلاین و آنلاین ابزارهای متنوعی را دارا است که هرکدام از آنها با توجه به شرایط و نیاز به کمک ما خواهند آمد. از جمله این ابزارها میتوان به ایمیل مارکتینگ و بهینهسازی موتورهای جستجو اشاره کرد.
بازاریابان دیجیتال روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) ویژه ای تمرکز میکنند و با توجه به آنها و سنجیدن دقیقشان، بازدهی هرکدام از کمپینهای متنوع خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری خواهند کرد و با این نتیجه ها بهترین آنها را به اجرا میگذارد.