با پیدایش ویروس کرونا و فراگیری آن در دنیا تمام فعالیت ها دچار تغیرات بسیاری شد. یکی از راههای کارآمد برای برون رفت کسب و کار از بحران کرونا استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی است. به طور کلی روشهای گوناگونی برای بازاریابی در بحران کرونا وجود دارد، که از موثرترین آن ها میتوان به روش های مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا مانند داشتن یک سایت با سئو وب سایت مناسب، فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و استفاده از بستر تبلیغات اینترنتی اشاره کرد. در این مقاله سعی کرده ایم برخی استراتژی های موثر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا را بیان کنیم. با بهره گیری از آن ها می توانید کسب و کار خود را از رکود در دوران کرونا نجات دهید.
برخی استراتژی های موثر دیجیتال مارکتینگ در زمان کرونا به شرح زیر است:
طراحی سایت:
مهم ترین مولفه برندینگ در فضای دیجیتال، داشتن یک وبسایت است. هرچه قدر هم که شرکت بزرگی داشته باشید و تعداد پرسنلتان زیاد باشد، اگر در شرایط کرونا که مراجعه حضوری ندارید، یک وبسایت حرفه ای از دیدگاه فنی و ظاهری نداشته باشید، دیده نخواهید شد. نداشتن یک وبسایت، بهتر از داشتن یک وبسایت غیرحرفه ای و ناکارآمد است. وبسایت هویت کسب و کار شما را در فضای دیجیتال آشکار میکند، پس باید تلاش کرد تا این هویت هرچه بیشتر و بهتر به حد استاندارد جهانی خود نزدیک شود. علاوه بر این، داشتن یک وبسایت حرفه ای میتواند شرایط دورکاری در زمان کرونا را برای کسب و کار شما آسان کند.
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو):
داشتن یک وبسایت حرفه ای اگر که در جستجوهای گوگل دیده نشود موجب افزایش فروش در بحران کرونا نمیشود. اگر یک وبسیات استاندارد و حرفه ای از لحاظ فنی و طراحی دارید، حالا وقت آن است که روی بهینه سازی آن در موتورهای جستجو کار کنید. اهمیت سئو در بحران اقتصادی کرونا هرچه بیشتر از قبل نمایان شده است، زیرا اغلب کسب و کارها بیشترین حد توان خود را گذاشته اند که بتوانند برای بازاریابی در زمان کرونا در نتایج نخست گوگل قرار بگیرند.
اگر سایت شما در جستجوی یک کلمه کلیدی در صفحه دوم به بعد قرار میگیرد. در بالغ بر ۷۰ درصد جستجوهای گوگل تنها نتایج صفحه اول گوگل توسط مخاطب دیده می شود. پس تمام تلاشتان را بکنید که در نتایج اول گوگل قرار بگیرید تا بتوانید در شرایط بحران کرونا، کسب و کار خود را زنده نگه دارید. مطمئن باشید که سرمایه ای که برای سئوی سایتتان هزینه میکنید، حتما به شما برخواهد گشت، اگر که اصول را به درستی رعایت کنید.
تبلیغات در گوگل:
شاید از نظر شما سئو فرآیندی طولانی باشد و تا بخواهد به نتیجه مطلوب برسد بحران کرونا تمام شده است. برای همین برای اینکه بتوانید بلافاصله بعد از طراحی یک سایت برای بازاریابی در زمان کرونا، در جستجوهای گوگل دیده شوید، به شما پیشنهاد میکنیم که از تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز) استفاده کنید.
مطمئنا این شیوه یکی از بهترین راهکارها برای دیده شدن کسب و کارها در طول بحران جاری است. آمار و ارقامی که گوگل منتشر میکند، نشان دهنده آن است که این شیوه یکی از موثرترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است. با این حال باید بررسی کنید که کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما چقدر در گوگل جستجو میشود. اگر محصولی یا خدمتی عرضه میکنید که میزان جستجو آن در گوگل نزدیک به صفر است پس بهتر است از این روش استفاده نکنید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی:
شاید کسب و کارتان به اندازه ای بزرگ نباشد که فکر کنید برای آن نیاز به یک وبسایت دارید. اگر اینطور فکر میکنید پس حداقل در شبکه های اجتماعی فعالیت موثر داشته باشید. اینکه تنها یک پیج اینستاگرامی داشته باشید که چند روز یکبار یک پست غیر استاندارد درون آن بگذارید به معنی فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی نیست و موجب افزایش فروش در بحران کرونا نمیشود.
انتخاب شبکه اجتماعی درست، هدف گذاری مناسب، تولید محتوا متناسب، هشتگ گذاری استاندارد، برگزاری کمپین و استفاده از اینفلوئنسرهای مرتبط، پارامترهایی است که میتواند کسب و کار شما را در مدت کوتاهی از زمین بلند کند. اما فراموش نکنید که اختلال در هر یک از این عوامل، میتواند تاثیر آن را به طور قابل ملاحطه ای کاهش دهد.
بهره گیری از دایرکتوری ها :
دایرکتوری ها وبسایت هایی هستند که به صورت موضوعی به معرفی کسب و کارهای مختلف میپردازد. استفاده از دایرکتوری ها میتواند در بالا بردن ترافیک سایت، بهبود سئوی سایت و در نهایت دیده شدن شما کمک کند. به این موارد اضافه کنید که استفاده از دایرکتوری ها عموما رایگان است و شما به راحتی میتوانید کسب و کار خود را در آن ها معرفی کنید. با اینجال نباید از دایرکتوری ها انتظار تاثیرات چشمگیر داشت.
همکاری در فروش با افیلیت مارکتینگ
شاید بسیاری از شما با افیلیت مارکتینگ آشنا باشید اما نام آن را ندانید. افیلیت مارکتینگ به این صورت است که تعدادی از سایت ها و اپلیکیشن های شناخته شده، تبلیغات فروش محصول شما را در بسترهای خود قرار میدهند که اگر این تبلیغات منجر به فروش شود از مبلغ فروش درصدی را به عنوان پورسانت از صاحب محصول یا خدمت دریافت میکند. به عنوان مثال اگر فروشنده کالایی هستید که در وبسایتی مانند دیجی کالا موجود است، میتوانید از بستر آن برای فروش محصول خود استفاده کنید و در عوض تبلیغات برای فروش محصول خود پورسانتی را به این شرکت پرداخت کنید. اگر میخواهید که ساده ترین و ارزانترین شیوه استفاده کنید که موجب افزایش فروش در بحران کرونا شود این روش را در نظر بگیرید.
تبلیغات با استفاده از بنر ها :
اگر کسب و کار شما دارای یک وبسایت باشد، میتوانید از تبلیغات بنری برای بازاریابی در زمان کرونا استفاده کنید. برای تبلیغات بنری حتما به سراغ سایت های مرتبط بروید که امکان گذاشتن تبلیغات بنری در آن ها فراهم شده است. مثلا اگر یک تولید کننده کفش هستید و میخواهید کفش های خود را از طریق تبلیغات بنری بازاریابی کنید، گذاشتن تبلیغات بنری در یک سایت مرجع کالاهای الکترونیکی بیشتر از آنکه مفید باشد، پول شما را از بین میبرد. همچنین دقت داشته باشید که تبلیغتان را در سایتی بگذارید که پربازدید و مرجع ارائه خدمات یا محصولات مرتبط باشد. گذاشتن تبلیغ بنری در سایتی که خود بازدید کننده ای ندارد، عملا پول شما را هدر داده است.
در آخر، این امر که کسب و کارتان در شرایط نابسامان بحران اقتصادی کرونا پابرجا بماند یا نه، تنها به تصمیم شما وابسته است. شاید دانش این موضوع را که کدامیک از این روش ها از لحاظ هزینهای و کارکرد برای شما مناسب تر است، کمی گسترده و پیچیده باشد. به همین علت بهتر است از مجموعه های متخصص که کار مشاوره به کسب و کارها را انجام میدهند کمک بگیرید. آژانس سئو و دیجیتال مارکتینگ مهام همواره با خدمات مشاوره خود در این مورد و موارد مشابه سعی در یاری به کسب و کار شما را دارد.