همه ی سایت های موجود باید یک هاست برای فعالیت داشته باشند و بدون هاست هیچ سایتی نمیتواند شروع به فعالیت کند. هاستینگ یکی از بحث هایی میباشد که هر کسی که سایت دارد یا میخواهد سایت بزند باید در مورد آن بداند به همین دلیل در شرکت سئو مهام تصمیم بر این شد که این مقاله را برای شما کاربران عزیز آماده کنیم تا بتوانیم شما را در این موضوع گیج کننده به نوعی روشن کنیم لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا انواع هاست رو بررسی برای شما بررسی کنیم.

سرور

 منظور هاست یا وب هاستینگ چه میباشد؟

در ابتدا باید یک تعریف از هاست بیان کنیم. زمانیکه یک صفحه از سایت را میبینید، در واقع شما مشاهده کننده یک صفحه با کدهای نوشته شده در زبان های مختلف میبینید. مرورگر سیستم شما این صفحه را جوری به شما نشان میدهد که قابل فهم باشد اگر شما با استفاده از Ctrl+u  میتوانید سورس آن صفحه که کدها در آن قابل مشاهده است را ببینید.

این کدها در فایل های زیادی قرار گرفته اند. هر شخصی که تا الان با کدها کارکرده است می تواند آنهارا ساخته، ویرایش و پاک کند و میداند که این فایل ها برای ذخیره سازی نیاز به یک منبع دارند.

نام این فضا در سیستم شما هارد دیسک میباشد. سیستم شما نیز  تجهیز شده به پردازشگری میباشد که میتوان فعالیت ویرایش، کپی و پاک کردن فایل ها را توسط آن انجام داد .

این همان کاری میباشد که سرور برای شما انجام میدهد. در واقع سرور کامپیوتری میباشد که فایل های خیلی بالایی در آن ذخیره شده است  و میتواند عملیات های به خصوصی را روی انجام داد. سرورها دارنده  پردازشگر، رم، هارد درایو و دیگر قطعاتی از این جنس میباشند. آنها دارای سیستم عامل نیز میباشند که معمولا سیستم عامل آنها لینوکس است.

در اینجا بحث هاستینگ اهمیت پیدا میکند. تفاوت بین یک هاست و یک سرور در  چیست؟ هاست شما شرکتی میباشد که دارنده ی سرور است . هاست ها اضافه بر ارائه خدماتی مثل سخت افزاری اغلب امکانات دیگری مثل مدیریت سرور، پشتیبانی از آنها، تامین امنیت سرور که یکی از مهم ترین عامل ها میباشد، پشتیبانی کردم و از این جنس فعالیت هارا به مشتریان خود پیشنهاد میکنند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم یک هاست، شرکتی میباشد که به فروش فضای محدود شده ای  از سرور ها و سرویس های از جنس پرداخته است.

تفاوت بین هاست ها ی موجود

 باید بدانیم در بیشتر موارد که عبارات هاست و پکیج های میزبانی وب (هاستینگ) به جای یکدیگر به کار برده میشوند. بیشتر هاست ها پکیج های مختلفی را برای فروش عرضه میکنند.

راحت ترین راه برای شروع این میباشد که نیاز هایی را که از یک هاست دارید مشخص کنید و در بین شرکت هایی که ارائه دهنده وب هستند خدمات میزبانی وب، سرویس مورد نیاز خودرا انتخاب کرده و خریداری کنید.

به طور کلی با سه روش میتوانیم بین پکیج های موجود در بازار فرق ایجاد کنیم. یکی از این کارها توجه کردن به تکنولوژی میباشد  که آنها برای خدمات هاستینگ خود از آن بهره میگیرند. بنابراین به 4 دسته میرسیم: سرویس های اشتراکی، VPS، Dedicated و Cloud.

مدل دوم دسته بندی هاست ها در حد مدیریتی آنها میباشد. همانطور که در بالا بیان کردیم هاست مانند هارد سیستم شما میباشد. لپ تاپ یا کامپیوتر شما اضافه بر سیستم عامل دارای نرم افزار ها و سخت افزارهایی نیز میباشد. شبیه هر کامپیوتر دیگری سرور ها نیز نیاز به رسیدگی دارند. اغلب  هاست ها دارنده ی نرم افزار مدیریت سرور (مثل سی پنل، پلسک، …) هستند، اما سرویس هایی هستند که خودشان همه ی کارها را انجام میدهند. یک سرور دارنده ی نرم افزار مدیریتی کار کمتری را نیاز دارد اما باید به این نیز توجه کنید که انعطاف کم تری نیز دارد. یک سرور که  نرم افزار مدیریتی ندارد زحمت زیاد تری را دارد اما انعطاف زیاد تری دارد. در میان این گونه سرویس ها چه دارنده ی  نرم افزار مدیریتی و چه بدون آن تنوع زیادی موجود میباشد و بسته به نیازی که دارید میتوانید پکیج مورد نظر خودرا بخرید.

مدل سوم دسته بندی از روش سرویس های تکمیلی صورت خواهد گرفت. برخی  از این نمونه ها ی سرویس عبارت میباشند از: پشتیبانی، سطح پشتیبانی، قابلیت های امنیت، گواهینامه امنیت SSL، پهنای باند رایگان، سرویس های خاص مبتنی بر پلتفرم (مانند وردپرس)، پیاده سازی وب سایت و……

در این مقاله تمرکز را  روی مدل اول دسته بندی یعنی تکنولوژی میگذاریم. لطفا با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سیستم های اشتراکی ارزان

هاست اشتراکی خیلی ارزان میباشد اما از نظر کیفیت اصلا مناسب میباشد. در ادامه این مقاله به توضیح بیشتر این مسئله پرداخته ایم.

در سرویس های اشتراکی، شرکت هاستینگ یک سرور با منابع محدود شده را بین کاربران وب سایت های متنوع به اشتراک میگذارند. منظور از کاربر زیاد تا 1000 کاربر است. یک سرور نیز امکان دارد تا سقف 3000 وبسایت را پشتیبانی کند.

ایراد  سرویس های اشتراکی در این است که منابع سرور را مشترک میکنند. اگر یک وبسایت به علت بازدید کننده بالا تقریبا 75 درصد از منابع سرور را در اختیار بگیرد، برای 2999 سایت دیگر تنها 25 درصد منابع قابل استفاده میباشد.

کاملا مشخص میباشد که این کار باعث اختلال در بارگذاری سایت ها دیگر شده و یا در آخربه کندی در مرورگر کاربران دانلود منجر میشود. اگر بخواهیم طور دیگر بیان کنیم اگر همسایگان شما در سرور فضای بیشتری را مصرف کنند منجر به پایین اومدن سرعت سایت شما میشود. در این شرایط میتوانید از پشتیبانی شرکت هاست خود بخواهید که یک سرور خلوت تر به شما بدهد.

البته اغلب  شرکت ها این کار را به صورت خودکار برای شما میکنند. آنها سایت های پر ترافیک را شناسایی میکنند و به صورت اتومات  در سرور های سبک تر میگذارند. حتی امکان دارد که آنها به غیر فعال کردن موقتی سایت پرمصرف اقدام کنند.

هاست های اشتراکی برای وبسایت هایی که در  طراحی و توسعه، سایت های تست و سایت هایی که نیازی به آنلاین بودن 24 ساعته ندارند خیلی به کار می آید. امکان دارد شما دارای سایتی هستید که فقط خاطرات روزانه خودرا مینویسید و مخاطب زیادی هم ندارید.پس چند بار قطع شدن در ماه ضرری را به شما نمیرساند.

هاست های اشتراکی به دلیل هزینه  کم انها برای افرادی که مشکل مالی دارند راه حل بسیاری مناسبی میباشد. این هاست ها در کشورهای درحال رشد که بحث مالی نگه داشتن  از سایت برای صاحبانشان اهمیت دارد، خیلی مفید میباشد. این مدل هاست ها در این کشورها به کسب و کارها این اجازه را  می دهند تا با قیمت  بسیار پایینی در اینترنت حضور پیدا کنند. پس هاست های اشتراکی کمک خیلی بالایی به برابربودن  بین انسان ها برای فعالیت در  اینترنت در نقاط مختلف جهان کرده است.

هاست VPS بهتر و گران تر از  هاست اشتراکی

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی میباشد. این مدل  هاست تقریبا محبوب ترین مدل آن در میان کاربرانی میباشد که میخاهند هاست خودرا ارتقا بدهند. یک VPS باز هم یک محیط اشتراکی میباشد، ولی مدل آن به اشتراک گذاشتن آن مختلف میباشد.

منبع های  یک سرور VPS اغلب به 10 الی 20 قسمت تقسیم میشوند و در آنها اغلب از تکنولوژی hypervisor برای تقسیم اصولی و درست بهره گرفته میشود.

یک سرور VPS به اندازه کاربرانی که دارد تقسیم میشود. برای نمونه اگر یک VPS دارای 10 کاربر، 10 گیگ رم و 200 گیگ هارد دیسک باشد، هر کاربر به صورت اختصاصی دارای 1 گیگ رم و 20 گیگ هارد خواهد بود. اگر یک وبسایت از حد مجازدر نظر گرفته رم خود رد بشود به سایر سایت ها لطمه ای وارد نخواهد کرد و فقط همان سایت دچار مشکل در لود میشود. تکنولوژی hypervisor مسئول مدیریت ماشین های مجازی میباشد که منبع ها بین آنها تقسیم شده اند. در موارد بسیار ناچیزی امکان دارد، هجوم کاربران به چندین سایت از یک VPS، مدیریت کلی منابع راایراد دار کند.

از دیگر ویژگی های سرور های VPS این است  که آنها دارای تنظیمات زیادی میباشند و این مورد باعث انعطاف پذیری بالا تر آنها میشود. در سرویس های اشتراکی این قابلیت وجود نخواهد داشت. زیرا در  آنها با تغییر دادن در یکی از هاست ها، تغییرات بر روی دیگر هاست های همسایه نیز انجام میشود.

سرورهای VPS نیز دارای مقیاس مشخصی برای منبع هایشان میباشند. میزان منابع در دسترس هاست در هر ثانیه مشخص میباشد و وقتی که در آینده با افزایش ترافیک کسب و کار خود روبه رو شوید، میتوانید به سادگی به افزایش منبع های خود رسیدگی کنید.

هاست VPS صد در صد گرانتر از هاست های اشتراکی میباشد ولی ارزان ترین آن از گرانترین هاست اشتراکی خیلی مناسب تر میباشد. قیمت VPS در شرکت های مختلف فرق دارد و با یک کم جستجو میتوانید مدل های  زیادی از آنها را پیدا کنید.

یک سرویس VPS با قدرت بالا در بازار نیز احتمال دارد ارزانتر از ارزانترین سرور اختصاصی (dedicated) ارائه شده توسط شرکت هاست باشد.  فکر کنید که یک سرور اختصاصی به خاطر گرانتر بودن آن بهتر از VPS میباشد. علت گرانتر بودن سرورهای اختصای این میباشد که شما تنها فرد در حال استفاده از آن هستید. قدرت یک سرور در ارائه خدمات به کاربران، به منابع در دسترس آن بستگی دارد.

هاست اختصاصی (dedicated)

هاست اختصاصی هیچکدام از اثرات بد هاست های همسایه را شامل نمیشود، زیرا که وب سایت شما به صورت اختصاصی بر روی یک سرور قرار میگیرد  و دیگر همسایه ای نخواهید داشت. این مدل هاست دارنده ی  امتیازات زیادی میباشد ولی  مشکلات ویژه خودرا در بردارد.

از آنجا که کل سرور در اختیار شما قرار دارد، شرکت ها به شما اجازه می دهند که به صورت کامل آن را برا ی خودسفارشی سازی کنید. شما می توانید از بین انواع سیتم عامل ها یکی را انتخاب کنید و یا مقدار حافظه و نوع پردازشگر سرور را بر اساس نیازتان به کار بگیرید. این گزینه ها دست شما را برای فعالیت خاصی که دارید بسیار باز میگذارد .

مشکلات هاست اختصاصی از آنجا میباشد که شما نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کامپیوترها و تکنولوژی های سرور خواهید پیدا کرد. ولی باز هم شرکت ها، هاست های اختصاصی خود را اغلب به همراه  نرم افزار مدیریتی در اختبار شما میگذارند تا نحوه کار با آن برای شما راحت تر باشد.

در پکیج های بدون نرم افزار مدیریتی شما بایداز صفر شروع به نصب سیستم عامل کنید و تمام ابزارهای لازم برای راه اندازی وب سرور را به صورت دستی خودتان فعال کنید. این کار ممکن است  یک نقطه ضعف در این نوع هاست ها به حساب نیاید، ولی نیاز میباشد که در وقت خرید این نوع سرور ها با آن آشنا شده باشید. به منظور راه اندازی این نوع هاست ها از ابتدا  نیاز به دانش خیلی بالایی میباشد.

با انعطاف زیادی که این هاست های اختصاصی برای شما ایجاد میکنند، می توانید اپلیکیشن های مختلفی را در سرور نصب و راه اندازی کنید و سرعت و امنیت سایتتان را بالاببرید.

یکی از ایرادهایی  که در سرور های اختصاصی امکان دارد با آن روبه رو شوید، مشکلات سخت افزاری میباشد. در هاست های VPS در صورت پر شدن رم شما ، سیستم به صورت اتوماتیک اما موقتی حافظه دیگری را وارد کار میکنند تا وبسایت ایراد را رد کند. اما در سرور های اختصاصی احتمالا شما وقت زیاد تری را برای رفع این مشکل نیاز خواهید داشت مخصوصا اگر کنترل و مانیتور سرور به صورت دستی وظیفه شما باشد.

تنها جایی  که سرور اختصاصی را به شما سفارش می کنیم این میباشد  که یا نیاز های شما در راستای سخت افزاری بسیار تخصصی باشد یا اینکه نیاز به کنترل بسیار بالاتری نسبت به سرور های VPS خواهید داشت.

هاست های ابری (Cloud)مقرون به صرفه

هاست وسرور اختصاصی

هاست ابری در حالت کلی شبیه هاست VPS میباشد. برخی از شرکت ها دیگر سرویس های VPS خود را با این نام به فروش نمیرسانند و با عنوان های دیگری  مانند سرویس های ابری یا سرویس های VPS ابری ارائه میکنند.

در هاست های ابری منبع ها  با چند سرور با یکدیگر در یک شبکه به کار گرفته میشوند. این کار باعث پایداری و امنیت زیاد ترشبکه میشود. یک VPS معمولی  دارنده  محدودیت مشخصی میباشد که این اندازه ، ماکسیمم توان سخت افزاری آن است . اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال بالارفتن قرار داشته باشد.

سیستم های ابری مقاوتزیاد تری نسبت به حملات DDoS را دارا هستند. حملات DDoS ایراد امنیتی ایجاد نخواهد کرد و فقط هدف آنها از کار انداختن یک سرور با فرستادن بسته های ترافیکی زیادی به سمت آن میباشد. امروزه مناسب ترین  راه برای مقابله با حملات DDoS بلاک کردن درخواست های زیاد از یک منبع و پخش آن در یک شبکه بزرگتر میباشد.

امروزه  اغلب شرکت ها در حال رفتن  از سیستم های VPS سنتی به سیستم های ابری میباشند تا از مزایای آن کمک بگیرند.

جمع بندی مقاله

انتخاب از بین پکیج های هاستینگ می تواند سخت و گیج کننده باشد. اولین کاری باید بکنید این میباشد که نیازتان را از هاست مشخص کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم که همه اطلاعات مورد نیازتان  را در وقت انتخاب هاست در اختیارتان بگذاریم. اگر برای اولین بار میباشد که دست به ساخت وبسایت زده اید، هاست های اشتراکی را انتخاب کنید، چرا که بسیار ارزان میباشد و چیزی بیشتر آنچه را که نیاز دارید را در اختیارتان میگذارند.

در مرحله بعدی شرکت های ارائه دهنده هاست را بررس کنید تا  بهترین پکیج را برای خود گزینش کنید. وقتی که  مقایسه پکیج ها را انجام میدهید به مقدار حافظه رم در دسترس، فضای دیسک، میزان پهنای باند مصرفی و دیگر عوامل توجه داشته باشید . همچنین  پیشنهادات ویژه شرکت ها را در نظر بگیرید.

در آخر صد در صد دو یا سه پکیج را پیدا میکنید که متناسب با خواسته های شمامیباشد و انتخاب از بین آنها از این به بعد بستگی به سلیقه شما دارد. صد در صد صحبت کردن  با کارشناسان فروش شرکت ها نیز می تواند کمک مفیدی در انتخاب صحیح شما به حساب بیاید.